Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår fick jag mitt paket från Impecta och Dahliaknölen levde och har ett fint skott. Där jag tänkt sätta den är det just nu bara en kruttorr jordhög så den samplanterades med en tomatplanta som står i ett avskuret plastfat. Inte optimalt men i nuläget bästa alternativet kändes det som. Hoppas nu på att knölen växer till sig ordentligt i sommar så den kan få bo där den ska bo nästa år.
Det var dammigt torrt när jag skulle sätta mina squashar också.
Jag grävde gropar där de skulle stå. Fyllde med vatten i två dagas och sedan satte jag dem, fortfarande i en grop. Utan grop stöter det torra bort vattnet, det rinner bara undan.
Fyller gropen med vatten när jag vattnar. Har funkar tidigare år, håller tummarna för detta året med.
Jag vattnar med bäckvatten eller från den borrade brunnen som ger 300-400 liter i timmen.
 
Jag är millimeter från att äntligen skriva kontrakt på ett hus och därmed ÄNTLIGEN få en trädgård 🥳.

Vi var där ute och mätte och tog bilder i dag och jag behöver er hjälp med vad det här är för ett fint och frodigt träd. Var snälla mot mig i denna tråd nu och i framtiden, för jag är nybörjare med stort N 😅.
 

Bifogade filer

  • IMG_4645.jpeg
    IMG_4645.jpeg
    352,4 KB · Visningar: 63
Jag är millimeter från att äntligen skriva kontrakt på ett hus och därmed ÄNTLIGEN få en trädgård 🥳.

Vi var där ute och mätte och tog bilder i dag och jag behöver er hjälp med vad det här är för ett fint och frodigt träd. Var snälla mot mig i denna tråd nu och i framtiden, för jag är nybörjare med stort N 😅.
Hela trädet:
 

Bifogade filer

  • IMG_4646.jpeg
    IMG_4646.jpeg
    406,6 KB · Visningar: 63
Efter den här sinnessjukt motiga våren och försommaren (som så många verkar ha haft :() kom min älskade sambo med idén att vi ska flytta några pallkragar från köksträdgården till ett lite skuggigare läge i höst efter skörden. Istället tänkte vi gräva ner ca fyra st bärbuskar där de stått. På gården finns redan en hallonhäck och en av varje av svarta vinbär, röda vinbär, aronia, krusbär och körsbär. Jag funderar på att flytta körsbärsbusken dit då den inte står helt optimalt nu, men de andra tre buskarna...? Någon som har tips på något roligt som funkar i zon 5/6 och inte sprider sig allt för hårt? Eller ska jag gå all in på körsbär där i vår lilla köksträdgård?
 
Efter den här sinnessjukt motiga våren och försommaren (som så många verkar ha haft :() kom min älskade sambo med idén att vi ska flytta några pallkragar från köksträdgården till ett lite skuggigare läge i höst efter skörden. Istället tänkte vi gräva ner ca fyra st bärbuskar där de stått. På gården finns redan en hallonhäck och en av varje av svarta vinbär, röda vinbär, aronia, krusbär och körsbär. Jag funderar på att flytta körsbärsbusken dit då den inte står helt optimalt nu, men de andra tre buskarna...? Någon som har tips på något roligt som funkar i zon 5/6 och inte sprider sig allt för hårt? Eller ska jag gå all in på körsbär där i vår lilla köksträdgård?

Blåbärstry? De är goda och nyttiga samt håller sig väl på sin plats.

Edit: Och plantera för allt i världen inte krikon! De är goda men är också en satans ogräs :crazy:
 
Efter den här sinnessjukt motiga våren och försommaren (som så många verkar ha haft :() kom min älskade sambo med idén att vi ska flytta några pallkragar från köksträdgården till ett lite skuggigare läge i höst efter skörden. Istället tänkte vi gräva ner ca fyra st bärbuskar där de stått. På gården finns redan en hallonhäck och en av varje av svarta vinbär, röda vinbär, aronia, krusbär och körsbär. Jag funderar på att flytta körsbärsbusken dit då den inte står helt optimalt nu, men de andra tre buskarna...? Någon som har tips på något roligt som funkar i zon 5/6 och inte sprider sig allt för hårt? Eller ska jag gå all in på körsbär där i vår lilla köksträdgård?

Jag har en schisandra men den har inte gett skörd än. Zon 6.

Håller med om blåbärstry, det hade jag velat ha.

Olika varianter på vinbär är annars ett säkert kort.
 
Nu när värmen har kommit så funderar jag på "sommarblommor" till mitt mest extrema läge. Tänk stekhett. Stenlagt poolområde, låg mur, sol dygnet runt pga midnattssol. Jag har en gammal trapp med krukor på i ett fint blickfångsläge.

Jag har fått en aloe som jag delat upp och satt i flera olika krukor, men det finns plats för fler kompisar.

Ska jag tänka typ... Små palmer 🤔? Har testat diverse tåliga sommarblommor förut men det är hopplöst, jag ids inte vattna tre ggr per dag och dom svimmar ändå av värmen ibland. Timjan och stenpartiväxter sitter i en odlingsbänk längs muren redan.
 
Nu när värmen har kommit så funderar jag på "sommarblommor" till mitt mest extrema läge. Tänk stekhett. Stenlagt poolområde, låg mur, sol dygnet runt pga midnattssol. Jag har en gammal trapp med krukor på i ett fint blickfångsläge.

Jag har fått en aloe som jag delat upp och satt i flera olika krukor, men det finns plats för fler kompisar.

Ska jag tänka typ... Små palmer 🤔? Har testat diverse tåliga sommarblommor förut men det är hopplöst, jag ids inte vattna tre ggr per dag och dom svimmar ändå av värmen ibland. Timjan och stenpartiväxter sitter i en odlingsbänk längs muren redan.
Husarknappar! Tåliga och fina. Glömmer du att vattna så kan de se stendöda ut men återuppstår om de får en skvätt vatten. Blommar hela sommaren och kräver inget pyssel.
 
Husarknappar! Tåliga och fina. Glömmer du att vattna så kan de se stendöda ut men återuppstår om de får en skvätt vatten. Blommar hela sommaren och kräver inget pyssel.

Dom är jättesöta men gränsfall, har redan provat 😁. Vattna kommer jag ihåg men det blir galet varmt på den platsen. De jag hade som klarade sig bäst förra året satt i en jättestor kruka där själva krukan var skuggad av muren.
 
Tänk typ Spanien, det är så det blir här när det är värmebölja. Poolområdet byggdes på 90-talet med fullt fokus på att det skulle vara nog varmt för att vilja bada... Och hela gården får nåt sorts dallrande luftlock i värmen pga hur byggnaderna ligger. Brukar vara 5-10 grader varmare på min gård än i centrala Luleå sommaren lång.

Sen sommaren 2018 är verkligheten en annan än den var när gården byggdes/renoverades 😂.

Glasverandan är obrukbar soliga dagar nuförtiden, inte ens chili klarar sig i steklådan, men glaset ska vi plocka ner och göra om verandan med bättre luftflöde i år om vi hinner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp