Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina aklejor börjar så smått att blomma 😊

1686940777413.jpg

Den blålila i mitten är gammal som gatan-sort, de övriga av modernare modell.
 
IMG_7452.jpeg
I vintras knäcktes denna och trodde den var dödsdömd. Har en gren som stöttar på ena sidan och ett järnspett med spännband på andra. Nu är grenarna lika låga som innan jag klippte när jag upptäckte att den var av 😍 ps min gräsmatta är grönast i grannskapet pga inte klippt sen innan torkan. De andra har varit flitiga med sin gräsklippare 😂
 
Vilken härlig trädgårdshelg än så länge 😍.

Igår kväll gjorde jag klart frilandstomatbädden (den är mot vägg/vindskydd), täckt med gräsklipp, uppbundna på snöre. 19st blev det, och 5 i kruka. Kommer förhoppningsvis drunkna i tomatsås till hösten 😂.

Idag rensade vi ogräs och körde trimmer, sen åkte vi till plantskolan och kom hem med svartkål, röd tagetes och en jättestor pumpa. Så nu är den längsta bädden färdigplanterad, tre egenuppdrivna squash/pumpa och den inköpta + köpeskålen och egendrivna kålar. Hade selleri jag inte vetat vart jag skulle sätta så satte den där också 😅.

Planen var egentligen svartkål + linnétagetes men inte en enda av mina frösådda kom upp, och bara 1/6 ringblommor :/. Jag får ge det ett nytt försök... Men små korta röda tagetes är också fina.
 
Vi tyckte att vinbärsbusken hade blivit lite väl yvig, tills vi kollade närmre och insåg att det var en helt annan typ av buske (?). Någon som kan säga vad det är för något? 😄
IMG_6713.jpeg
 
Vad är det för ogräs som växer bland mina jordgubbar och smultron?
Ljusgrönt och små blad.
Något som blir fint och har blommor?
 

Bifogade filer

  • 20230617_204214.jpg
    20230617_204214.jpg
    258,5 KB · Visningar: 59
Våtarv (har många namn). Ätbar och nyttig, och färgväxt :).

Jag rensar/klipper dom bara för att hålla nere konkurrensen, låter rätt mycket komma upp. Tycker dom är fina.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Våtarv
Alltid får man lära sig nåt nytt! Jag som rensat bort dem tidigare, måste nu smaka och värdera om:

”Hela växten är ätbar och behöver inte tillagas. Den är rik på protein, kolhydrater och askorbinsyra (C-vitamin) och kan plockas tills snön faller.”
 
Dammgrävningen gick fortare än beräknat så fick ner duken i den igår. Nattens regn har redan samlat ihop flera hundra liter i den 👍 (Mina stuprör från ena sidan av huset är kopplade dit). Dags att beställa hem växter, ska bli superkul då jag aldrig haft damm förut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp