Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter den här sinnessjukt motiga våren och försommaren (som så många verkar ha haft :() kom min älskade sambo med idén att vi ska flytta några pallkragar från köksträdgården till ett lite skuggigare läge i höst efter skörden. Istället tänkte vi gräva ner ca fyra st bärbuskar där de stått. På gården finns redan en hallonhäck och en av varje av svarta vinbär, röda vinbär, aronia, krusbär och körsbär. Jag funderar på att flytta körsbärsbusken dit då den inte står helt optimalt nu, men de andra tre buskarna...? Någon som har tips på något roligt som funkar i zon 5/6 och inte sprider sig allt för hårt? Eller ska jag gå all in på körsbär där i vår lilla köksträdgård?
Blåbärstry!!
sorry - jeeettesen på bollen
 
..och smakar f-n
Alla verkar inte hålla med:

”En krispig delikatess
Att stjälken är porös och saftig gör våtarven krispig i munnen för den som vågar ta en tugga. Det finns nu inget att oroa sig för. Våtarven är ätlig och mer än så – den är mångsidig, nyttig och delikat. Direkt ur landet smakar den som en blandning av mâchesallad och ärtskott. Ju spädare plantan är, desto godare smakar den.”
 
Dagispersonalen på det dagis där tarek taylor barn gick slog huvudet i väggen för barnet hade lärt sig hemma att bland annat våtarv var ätligt...
Ungefär som här när mormor lärde barnet att man kan äta gullvivor. Vi har tragglat ganska mycket att det inte betyder att man får äta alla blommor man ser, men barnets kompisars föräldrar är ändå mindre glada när han lär dom att äta blommor :laugh: 🙈
 
Ruskigt jobbigt ogräs. Håller jag inte efter blir hela landet en grön matta av våtarv.

Det är ju det jag tycker är bra 😅. Jag har dom som marktäckare, klipper dom kort. Jag får inte gräsklipp som räcker till alla bäddar, och våtarven är härligt tidig. Så länge dom hålls korta konkurrerar dom inte ut grönsakerna och hjälper till att hålla fukten.
 
Jag älskar det här. Regnet har just ökat lite i styrka och jag njuter
Har fixat lite helt oorganiserat.
Rensat lite svinmålla där gurkan ska sitta så nu får den plats. Ska rensa resten av den delen av landet lite senare (ska äta nu)
Dragit massor av tistlar, ska flytta undan kålnätet och gå över den delen också.
Dödat lite sniglar som behagade visa sig nu när det blev blött. Hoppas de inte hunnit lägga ägg.
Fyller långsamt på regnvattentunnorna hink för hink. En del går i komposten (den täckta) eller på träd eller buskar.
Vilken fantastik söndag det här är :)
 
Nu är hon igång och tänker välta. Det är snyggt med stöttor...
 

Bifogade filer

  • 20230618_133151.jpg
    20230618_133151.jpg
    699,4 KB · Visningar: 73
@athena_arabians Du trodde ju att vår Rosa Mundi skulle pigga på sig. Du hade rätt. Efter 10 års vanskötsel i slagsmål med nässlor o kvickrot så är hon så fin. Lite nermyllad hästskit en bit ifrån rötterna och lite såpa på lössen. Hon kommer att blomma riktigt fint.
 

Bifogade filer

  • 20230618_133136.jpg
    20230618_133136.jpg
    575,2 KB · Visningar: 72
@athena_arabians Du trodde ju att vår Rosa Mundi skulle pigga på sig. Du hade rätt. Efter 10 års vanskötsel i slagsmål med nässlor o kvickrot så är hon så fin. Lite nermyllad hästskit en bit ifrån rötterna och lite såpa på lössen. Hon kommer att blomma riktigt fint.
Hos mig är hon lite vanskött men kompenserar det genom att skjuta rotskott överallt. Funderar på om jag ska omfamna det och låta hela den biten invid huset bli rosa mundis plats.

Fast "kyssen" - mossrosen med rosa pytteblommor utan doft - sprider sig envisare Den skjuter rotskott som växer centimetrar från enda dagen till den andra. Tur att det är gräsmatta och jag äger en gräsklippare....
 
Tio grader svalare idag. Har varit produktiv.
I raatten utmed huset, den sm varit försummad ett par år pga min hälsa, finns flera perener jag vill ha kivar.
Så idag grävde jag upp den lilla taniga pionen och befriade den från ogräs, andra rötter och kvickrot. Den hade förvånansvärt mycket kraftiga rötter under jord. Stora morötter och långa var de också.

Grävde ur, vattnade gropen rejält och fyllde i lite fetare jord från trädgårdslandet, blandat med hästskit. Placerade tillbaka pionrötterna och fyllde på med jord och lite hönsgödsel. Nu hoppas jag den vill ta sig. En daglilja på väg att dö fick liknande behandling. Två små fläckar bland knöklocka och gräs räddade från döden. Alltid något, bara resten kvar.

Har två pioner (köpta!!) i en annan rabatt som numera bara är några få stjälkar. ska göra ett försök att rädda dem med.
Långsamt är också en rörelse.....
 
Jag tror inte att jag är gjord för att så blommor, de blir fina ett tag men stannar sedan av. Kanske några mer fall av för tät sådd:angel1: Kan vara så att jag skulle behöva köpa lite fler uppdrivna:idea:

Slänger ut de sista växterna nu och orkar knappt bry mig pga värmen. Det går som det går:D All sallad verkar komma nu och då är det dags för mig att lära mig hur man skördar sådan plus använda den där salladssnurren som levt i mitt skåp i många år utan användning!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 882
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp