Nån har toppat mina sockerärtor Är det kört nu eller kan dom skjuta från bladvecken?
Händer hos mig med. Här är det rådjuren som är skyldiga. Det är bara att skydda och odla vidare.
Jag använder täckväv och/eller trasor doppade o blodmjölsvälling.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nån har toppat mina sockerärtor Är det kört nu eller kan dom skjuta från bladvecken?
Blåbärstry!!Efter den här sinnessjukt motiga våren och försommaren (som så många verkar ha haft ) kom min älskade sambo med idén att vi ska flytta några pallkragar från köksträdgården till ett lite skuggigare läge i höst efter skörden. Istället tänkte vi gräva ner ca fyra st bärbuskar där de stått. På gården finns redan en hallonhäck och en av varje av svarta vinbär, röda vinbär, aronia, krusbär och körsbär. Jag funderar på att flytta körsbärsbusken dit då den inte står helt optimalt nu, men de andra tre buskarna...? Någon som har tips på något roligt som funkar i zon 5/6 och inte sprider sig allt för hårt? Eller ska jag gå all in på körsbär där i vår lilla köksträdgård?
Ruskigt jobbigt ogräs. Håller jag inte efter blir hela landet en grön matta av våtarv.Går under namnet fetgräs här. Får pyttiga, vita blommor till slut men är ett ogräs.
..och smakar f-nAlltid får man lära sig nåt nytt! Jag som rensat bort dem tidigare, måste nu smaka och värdera om:
”Hela växten är ätbar och behöver inte tillagas. Den är rik på protein, kolhydrater och askorbinsyra (C-vitamin) och kan plockas tills snön faller.”
Alla verkar inte hålla med:..och smakar f-n
Ungefär som här när mormor lärde barnet att man kan äta gullvivor. Vi har tragglat ganska mycket att det inte betyder att man får äta alla blommor man ser, men barnets kompisars föräldrar är ändå mindre glada när han lär dom att äta blommorDagispersonalen på det dagis där tarek taylor barn gick slog huvudet i väggen för barnet hade lärt sig hemma att bland annat våtarv var ätligt...
..och smakar f-n
Ruskigt jobbigt ogräs. Håller jag inte efter blir hela landet en grön matta av våtarv.
Idag fann jag honom ätandes av svartkålen, proppade hela munnen full och var helt grön runt munnen och i ansiktet efteråt Precis innan lunchen förvisso..Och här är det tvååringen! Jag uppmuntrar det förvisso, men det vore ju trevligt om jag också fick smaka en sockerärta. Eller att de ens hann bli fullstora, han tar dem redan när de är små!
Hos mig är hon lite vanskött men kompenserar det genom att skjuta rotskott överallt. Funderar på om jag ska omfamna det och låta hela den biten invid huset bli rosa mundis plats.@athena_arabians Du trodde ju att vår Rosa Mundi skulle pigga på sig. Du hade rätt. Efter 10 års vanskötsel i slagsmål med nässlor o kvickrot så är hon så fin. Lite nermyllad hästskit en bit ifrån rötterna och lite såpa på lössen. Hon kommer att blomma riktigt fint.