Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu verkar min spenat komma upp! Problemet är bara att jag sådde om så avstånden är nog inte optimala :rofl: Är så mycket nybörjare på sallad då den förra året blev uppäten av något kryp. Har pak choi nu som ser fin ut men i övrigt varit långsamt:)
 
IMG_7438.jpeg
Vattnat jordgubbarna i pallkragen med 10 l vatten. Jorden blir inte ens blöt 😩
 
Visa bifogad fil 121358Vattnat jordgubbarna i pallkragen med 10 l vatten. Jorden blir inte ens blöt 😩

Du kan räkna med att på en kvadrat vilket en pallkrage i stort sett är, så når tio liter tio centimeter ner i backen. Har du då enkel krage behövs minst det dubbla, men antagligen mer om de står på jord, för att vätan inte bara ska rinna ner djupare än jordgubbarnas ytliga rötter. Har du dubbel pallkrage så blir det ännu större jordvolym (som både kan hålla och suga fukt från/för ytlagret). I runda slängar.
 
Du kan räkna med att på en kvadrat vilket en pallkrage i stort sett är, så når tio liter tio centimeter ner i backen. Har du då enkel krage behövs minst det dubbla, men antagligen mer om de står på jord, för att vätan inte bara ska rinna ner djupare än jordgubbarnas ytliga rötter. Har du dubbel pallkrage så blir det ännu större jordvolym (som både kan hålla och suga fukt från/för ytlagret). I runda slängar.
Känns så tröstlöst, jag släpar 20 litersdunkar med vatten jag ”snor” 😂 har tre pallkragar med jordgubbar, två Ginkoträd i krukor, ett planterat fikonträd, en nyplanterad paradisbuske och en nyplanterad Moses brinnande buske 😩 allt annat får gammalt avsvalnat pastavatten typ 😂
 
Visa bifogad fil 121358Vattnat jordgubbarna i pallkragen med 10 l vatten. Jorden blir inte ens blöt 😩
När det är sådär torrt så vattna med vattenkanna typ 5 sekunder, så ytan ser fuktig ut, vänta några minuter och gör om och håll på så. Den typen av jord du ser ut att ha är konservativ. När den är blöt suger den vatten som en svamp, när den är torr repellerar den vatten så du måste lura den till att börja ta upp vattnet.
 
Täck med något halm eller dyl
Jag hann få en omgång gräsklipp som jag la i mina kålpallkragar samt har fiberduk över det håller fukten jättebra
Har inte vattnat där på en vecka tio dagar och kålen växer så det knakar
Märker skillnad på de olika jordgubbssorterna, två pallkragar översållade med blad och jorden skuggas hela tiden. Sen har vi den tredje med små nätta plantor som inte gör mycket väsen av sig. Torrt som en öken tänker att efter nästa regn täck med rabarberblad. Det enda jag har som mår riktigt bra 😁. Snodde 20 liter vatten från gymmet nu och vattnade lite till. Totalt 60 liter till dem så borde de vara lite glada i alla fall.
 
Igår fick jag mitt paket från Impecta och Dahliaknölen levde och har ett fint skott. Där jag tänkt sätta den är det just nu bara en kruttorr jordhög så den samplanterades med en tomatplanta som står i ett avskuret plastfat. Inte optimalt men i nuläget bästa alternativet kändes det som. Hoppas nu på att knölen växer till sig ordentligt i sommar så den kan få bo där den ska bo nästa år.
 
Har inte följt tråden...
Har fått problem med fåglar som äter upp tomaterna så fort de är klara. Så nu ska jag köpa kompostgaller och bärnät på Biltema. Bra märkligt, tomater innehåller ju inte jättemycket kalorier direkt. Och vatten finns i fontänen några hundra meter bort så jag förstår verkligen inte varför de helt plötsligt har börjat tycka att tomater är världens grejj. Men men. bara att bege sig.


Jag har aldrig varit med om det tidigare, samtidigt så har även svärmors tomater för första gången blivit tagna av fåglar. Vad säger ni andra, är det ett nytt fenomen eller har vi bara haft flyt innan?

Har ar det hundarna som ater upp allt jag odlar :cautious:

Igår kände jag något som landade på mig, det liksom trillade ner någon från himlen så springer för att ta in mina kläder som hänger på tork och puttar igen ett fönster.

Hela nederbörden ser ni på vindrutan på bilen😑
Visa bifogad fil 121344
Kom inte en droppe till.

Det regnade har for nagra dagar sedan. Precis lika mycket som hos dig tydligen. Det syns tydligt i dammet pa bilar och annat exact hur manga droppar som foll just dar.:meh:
 
Märker skillnad på de olika jordgubbssorterna, två pallkragar översållade med blad och jorden skuggas hela tiden. Sen har vi den tredje med små nätta plantor som inte gör mycket väsen av sig. Torrt som en öken tänker att efter nästa regn täck med rabarberblad. Det enda jag har som mår riktigt bra 😁. Snodde 20 liter vatten från gymmet nu och vattnade lite till. Totalt 60 liter till dem så borde de vara lite glada i alla fall.

Täck direkt efter du vattnat, så du inte vattnar i onödan.

Är det bevattningsförbud där du är eller? Kan tipsa om att spara ditt duschvatten om du har möjligthet, stå i en balja.
 
Här ser det ut som att vi ska få runt 15-20 mm regn på söndag 👍. Tyvärr blir min nya damm för vattenuppsamling inte klar förrän på måndag... Och jag är lite rädd att grävmaskinen kapar lite rötter på mitt plommonträd, men det är väl inget att göra åt tyvärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 878
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp