Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du hinner så nya, iaf zucchiniSkit. Mina pumpor och zucchinis dör. Det hände nåt när jag planterade ut dem. Var får man tag på nya plantor?
Jag satte frön för någon vecka sedan av bägge... båda på väg upp... några extra fön åkte ner. Både och växer ju fort.. jag tänker några extra frön väger upp att det blev sent...Skit. Mina pumpor och zucchinis dör. Det hände nåt när jag planterade ut dem. Var får man tag på nya plantor?
Visa bifogad fil 121358Vattnat jordgubbarna i pallkragen med 10 l vatten. Jorden blir inte ens blöt
Känns så tröstlöst, jag släpar 20 litersdunkar med vatten jag ”snor” har tre pallkragar med jordgubbar, två Ginkoträd i krukor, ett planterat fikonträd, en nyplanterad paradisbuske och en nyplanterad Moses brinnande buske allt annat får gammalt avsvalnat pastavatten typDu kan räkna med att på en kvadrat vilket en pallkrage i stort sett är, så når tio liter tio centimeter ner i backen. Har du då enkel krage behövs minst det dubbla, men antagligen mer om de står på jord, för att vätan inte bara ska rinna ner djupare än jordgubbarnas ytliga rötter. Har du dubbel pallkrage så blir det ännu större jordvolym (som både kan hålla och suga fukt från/för ytlagret). I runda slängar.
När det är sådär torrt så vattna med vattenkanna typ 5 sekunder, så ytan ser fuktig ut, vänta några minuter och gör om och håll på så. Den typen av jord du ser ut att ha är konservativ. När den är blöt suger den vatten som en svamp, när den är torr repellerar den vatten så du måste lura den till att börja ta upp vattnet.Visa bifogad fil 121358Vattnat jordgubbarna i pallkragen med 10 l vatten. Jorden blir inte ens blöt
Täck med något halm eller dylVisa bifogad fil 121358Vattnat jordgubbarna i pallkragen med 10 l vatten. Jorden blir inte ens blöt
Märker skillnad på de olika jordgubbssorterna, två pallkragar översållade med blad och jorden skuggas hela tiden. Sen har vi den tredje med små nätta plantor som inte gör mycket väsen av sig. Torrt som en öken tänker att efter nästa regn täck med rabarberblad. Det enda jag har som mår riktigt bra . Snodde 20 liter vatten från gymmet nu och vattnade lite till. Totalt 60 liter till dem så borde de vara lite glada i alla fall.Täck med något halm eller dyl
Jag hann få en omgång gräsklipp som jag la i mina kålpallkragar samt har fiberduk över det håller fukten jättebra
Har inte vattnat där på en vecka tio dagar och kålen växer så det knakar
Har inte följt tråden...
Har fått problem med fåglar som äter upp tomaterna så fort de är klara. Så nu ska jag köpa kompostgaller och bärnät på Biltema. Bra märkligt, tomater innehåller ju inte jättemycket kalorier direkt. Och vatten finns i fontänen några hundra meter bort så jag förstår verkligen inte varför de helt plötsligt har börjat tycka att tomater är världens grejj. Men men. bara att bege sig.
Jag har aldrig varit med om det tidigare, samtidigt så har även svärmors tomater för första gången blivit tagna av fåglar. Vad säger ni andra, är det ett nytt fenomen eller har vi bara haft flyt innan?
Igår kände jag något som landade på mig, det liksom trillade ner någon från himlen så springer för att ta in mina kläder som hänger på tork och puttar igen ett fönster.
Hela nederbörden ser ni på vindrutan på bilen
Visa bifogad fil 121344
Kom inte en droppe till.
Märker skillnad på de olika jordgubbssorterna, två pallkragar översållade med blad och jorden skuggas hela tiden. Sen har vi den tredje med små nätta plantor som inte gör mycket väsen av sig. Torrt som en öken tänker att efter nästa regn täck med rabarberblad. Det enda jag har som mår riktigt bra . Snodde 20 liter vatten från gymmet nu och vattnade lite till. Totalt 60 liter till dem så borde de vara lite glada i alla fall.
Och här är det tvååringen! Jag uppmuntrar det förvisso, men det vore ju trevligt om jag också fick smaka en sockerärta. Eller att de ens hann bli fullstora, han tar dem redan när de är små!Har ar det hundarna som ater upp allt jag odlar
Ja det är det, men jag har en grävd brunn på 8 meter. Så duschar på gymmet eller jobbet just nuTäck direkt efter du vattnat, så du inte vattnar i onödan.
Är det bevattningsförbud där du är eller? Kan tipsa om att spara ditt duschvatten om du har möjligthet, stå i en balja.