Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det en flammentanz då? Flammentanz blommar normalt en gång mitt i sommaren. Min blommar från sista veckan i juni till andra halvan i juli. I augusti är det på sin höjd enstaka blommor. Blomningen är väldigt intensiv, men kort.
Jag vet inte vad det är. Flammentanz har stämt bra in på utseendet, men jag kan ingenting om rosor. Den blommar typ konstant. Men som du säger, det är intensivare en period mitt på sommaren. Fast blommor har den i princip hela tiden om än i mindre utsträckning.
 
Jag: ååh, fina fröer! Måste köpa!
Också jag:
16728270015452534867010845162155.jpg
 
Jag vet inte vad det är. Flammentanz har stämt bra in på utseendet, men jag kan ingenting om rosor. Den blommar typ konstant. Men som du säger, det är intensivare en period mitt på sommaren. Fast blommor har den i princip hela tiden om än i mindre utsträckning.
Flammentanz remonterar iofs inte, så om den blommar hela tiden låter det som något annat.
 
Kan någon ge tips om nån tomatsort som ger stora runda tomater? (Växthus) Jag har mest odlat gula tomater senaste åren, eftersom dottern inte tål röda. Men nu har hon flyttat hemifrån så jag kan botanisera åt andra håll istället...
Puttar upp min fråga...
Jag söker efter en tomatsort som ger såna där stora runda tomater som man kan köpa i affären...
 
Om det kan förmodas vara någon vanligare variant som funnits i handeln en längre tid gissar jag på Paul's Scarlet Climber, Sympathie, Heidelberg eller Santana.
Det var många att välja på :D den är förmodligen gammal, kan tänka mig att den har stått där sen 60-tal. Absolut senast 80-tal, efter det gjordes inget med trädgården enligt säljaren.
Den är rätt fin ändå, men totalt gräslig på samma gång.
 
Det var många att välja på :D den är förmodligen gammal, kan tänka mig att den har stått där sen 60-tal. Absolut senast 80-tal, efter det gjordes inget med trädgården enligt säljaren.
Den är rätt fin ändå, men totalt gräslig på samma gång.

Den förstnämnda har funnits i Sverige sedan 20-talet så den känns ju som ett rätt troligt alternativ.
 
Puttar upp min fråga...
Jag söker efter en tomatsort som ger såna där stora runda tomater som man kan köpa i affären...
Moneymaker eller Dansk export kanske? Nu var det länge sedan jag köpte tomater i mataffären men jag tror de ungefär matchar i storlek?
 
Det finns sorter som klarar zon 4 sedan är ju husfasader skyddande för växten det är ju därför man spaljerar mot murar och liknande. Det är dock stor skillnad på att ha ett fint exemplar och att de beter sig invasivt som i delar av skåne och på gotland och öland.
Vi har över hela vedboden på landet, så fin, ungefär som på bilden.
 
Jag såg på Sara bäckmos video om kruktomater och vill såklart också så mina nu. Men jag gissar ju att jag använt upp min växtlampas kapacitet till de kommande paprikorna så jag får nog snällt vänta till mars med tomaterna... Jag sådde lavendel också. Kul att vara igång!

Jag gillar Sara mycket. Hon är så väldigt pedagogisk. Lugna och bra filmer. Jag ska lyssna på podden idag tänkte jag.
 
Jag såg på Sara bäckmos video om kruktomater och vill såklart också så mina nu. Men jag gissar ju att jag använt upp min växtlampas kapacitet till de kommande paprikorna så jag får nog snällt vänta till mars med tomaterna... Jag sådde lavendel också. Kul att vara igång!

Jag gillar Sara mycket. Hon är så väldigt pedagogisk. Lugna och bra filmer. Jag ska lyssna på podden idag tänkte jag.
Det finns växtlampor på rea just nu :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 884
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp