Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja de skadar fasaden rejält :meh:
Fanns murgröna vid huset när jag flyttade hit och som jag kämpat med dessa :down:
Jag har en gigantisk i trädgården runt ett nedfallet träd som jag satte för tio år sedan och den blir smått monstruös varje år men rådjuren hjälper till att beskära den varje vinter
Ja och nej, murgröna har ju sugfötter och de kan ge märken och mindre skador på fasaden. Men den skyddar även fasaden mot vind, sol och väta eftersom den är vintergrön och har sina skyddande blad där hela tiden. Bladen är ju vända från fasaden så regn når aldrig in utan vätan rinner av på utsidan. Har man däremot problem med fukt i fasaden från början finns ju risken att murgrönan rotar sig i den fuktfläcken, men då måste fukten finnas där först.
 
Du behövde antagligen hjälpa till mer med pollineringen. Pollinatörer rör sig "från blomma till blomma" så din inglasade balkong en våning upp är nog svår för dom att hitta. Jag vet heller inte hur det ser ut med blommor och grönska i området runt din bostad. Skaffa en liten pensel eller använd tops och dutta i blommorna lite då och då, tomater kan det räcka med att skaka på så pollinerar dom sig själva. Men du behöver sannolikt hjälpa till. Jag har växthus som står fullt öppet på båda kortsidorna men hjälper ändå pollineringen då det blir tydlig skillnad mellan växter som står inne och ute.

Jag funderade i de banorna också men jag hade två hallonbuskar också och de fick massor av hallon. Jag får helt enkelt öppna båda luckorna, det borde lösa båda problemen.
 
Vi har mycket murgröna i vår trädgård, tyvärr. Den kommer från grannarna på var sin sida, och växer fort och tar över mycket. Ska se under året om vi kan hålla den i schack, i år iddes vi inte. Zon 1, Malmö.
 
Jag har en tråkig liten uteplats i västläge som jag nu till våren skulle vilja piffa upp.
Har en bit vägg där jag skulle vilja ha någon klättrande, blommande växt. Jag har otroligt dålig koll på uteväxter men gärna en tålig och hyffsat snabbtväxt variant. Önskefärg: djupröd.
Någon som har förslag?

Är det rosor jag bör kika efter?
 
Jag har en tråkig liten uteplats i västläge som jag nu till våren skulle vilja piffa upp.
Har en bit vägg där jag skulle vilja ha någon klättrande, blommande växt. Jag har otroligt dålig koll på uteväxter men gärna en tålig och hyffsat snabbtväxt variant. Önskefärg: djupröd.
Någon som har förslag?

Är det rosor jag bör kika efter?

Klematis kanske? Rosor växer inte så snabbt.
 
Jag har en tråkig liten uteplats i västläge som jag nu till våren skulle vilja piffa upp.
Har en bit vägg där jag skulle vilja ha någon klättrande, blommande växt. Jag har otroligt dålig koll på uteväxter men gärna en tålig och hyffsat snabbtväxt variant. Önskefärg: djupröd.
Någon som har förslag?

Är det rosor jag bör kika efter?
Osäker på hur snabbt dom växer men flammentanz (ros) är fina.
 
Jag har en tråkig liten uteplats i västläge som jag nu till våren skulle vilja piffa upp.
Har en bit vägg där jag skulle vilja ha någon klättrande, blommande växt. Jag har otroligt dålig koll på uteväxter men gärna en tålig och hyffsat snabbtväxt variant. Önskefärg: djupröd.
Någon som har förslag?

Är det rosor jag bör kika efter?

Flammentanz? Den växer hyggligt snabbt men det beror också på vilken zon du tillhör, de växer snabbare i lägre zoner.

Vill en ha en EXTREMT snabbväxande och tålig ros rekommenderar jag honungsros men den är ju gulvit. Klematis växer ju som sagt snabbare ("Niobe" är röd) och det finns också en röd kaprifol, eldkaprifol "Dropmore Scarlet".
 
Jag tror det är flammentanz jag har, och den är fan helt galen! Klippte ner den till ca 30 cm höjd i våras, nu är den en bra bit över två meter igen. Helt loco.. Jag vill inte ha den, tycker inte om den, men den får väl stå kvar. Ska klura ut nåt snyggt sätt att tukta den så den inte växer ut över gången.
 
Det här med murgröna och växtzoner var lite intressant... Jag är inte så insatt, men jag fick upp en zonkarta och tydligen tillhör vårt postnummer zon 4. På ena sidan av huset hittar jag fortfarande murgröna som vill "ta tag" i huset och leta sig uppför fasaden. Jag har en gammal bild på huset, och tydligen var den andra kortsidan helt täckt av murgröna tidigare. Bilden är från - har jag för mig - 1990-talet.
FB_IMG_1524419659980.jpg
 
Det här med murgröna och växtzoner var lite intressant... Jag är inte så insatt, men jag fick upp en zonkarta och tydligen tillhör vårt postnummer zon 4. På ena sidan av huset hittar jag fortfarande murgröna som vill "ta tag" i huset och leta sig uppför fasaden. Jag har en gammal bild på huset, och tydligen var den andra kortsidan helt täckt av murgröna tidigare. Bilden är från - har jag för mig - 1990-talet.
Visa bifogad fil 109716
Det finns sorter som klarar zon 4 sedan är ju husfasader skyddande för växten det är ju därför man spaljerar mot murar och liknande. Det är dock stor skillnad på att ha ett fint exemplar och att de beter sig invasivt som i delar av skåne och på gotland och öland.
 
Det finns sorter som klarar zon 4 sedan är ju husfasader skyddande för växten det är ju därför man spaljerar mot murar och liknande. Det är dock stor skillnad på att ha ett fint exemplar och att de beter sig invasivt som i delar av skåne och på gotland och öland.
Jag är HIMLA glad att någon - förmodligen förre ägaren - rev ner den. Jag vill verkligen inte ha murgröna över hela mitt hus! Men det är intressant att den fortfarande finns kvar här i jorden på andra sidan huset...
 
Jag tror det är flammentanz jag har, och den är fan helt galen! Klippte ner den till ca 30 cm höjd i våras, nu är den en bra bit över två meter igen. Helt loco.. Jag vill inte ha den, tycker inte om den, men den får väl stå kvar. Ska klura ut nåt snyggt sätt att tukta den så den inte växer ut över gången.
Har en gammal flammentanz som jag efter några år lyckats klura ut hur jag ska tukta.

Jag beskär den två gånger, först på sommaren efter blomning för att få ner volymen. Sedan beskär jag en gång på hösten, när den är närmast kal, och jag kan se hur jag kan forma den. Därutöver tar jag enstaka grenar löpande, för den behöver verkligen tuktas.

Beskär inte alls på våren, för det är då den får galen växtkraft och skjuter nya höga grenar till ingen nytta.
 
Ops, letade såna där salladshuvuden man har till coleslaw, fick för mig det var isbergssallad jag skulle så. Tur jag dubbelkollade ett recept och det är tydligen vitkål jag ska sätta, inte isbergssallad :angel: inte lätt hålla reda på :p

Eller spetskål! Om du vill ha cole slaw till grillen i sommar så finns det mer snabbväxande sorter av spetskål som kan vara klara att skörda på sommaren. Men sallat är ju gott det med, men kanske lite konstigt i cole slaw-form. :)
 
Eller spetskål! Om du vill ha cole slaw till grillen i sommar så finns det mer snabbväxande sorter av spetskål som kan vara klara att skörda på sommaren. Men sallat är ju gott det med, men kanske lite konstigt i cole slaw-form. :)
Tack, det ska jag kika på, vore toppen kunna skörda under sommaren :D

Jo, blir nog lite tokigt med sallat. Är bästis som gör coleslawen så jag har inte så mycket koll annat än att det är gott :laugh:
 
Har en gammal flammentanz som jag efter några år lyckats klura ut hur jag ska tukta.

Jag beskär den två gånger, först på sommaren efter blomning för att få ner volymen. Sedan beskär jag en gång på hösten, när den är närmast kal, och jag kan se hur jag kan forma den. Därutöver tar jag enstaka grenar löpande, för den behöver verkligen tuktas.

Beskär inte alls på våren, för det är då den får galen växtkraft och skjuter nya höga grenar till ingen nytta.
Tack för tips! Blir dock svårt att klippa efter blomning, den är som sagt galen och blommade en bit in i november :bag:
Ska låta bli vår-klippningen i år. Har fått lära mig att man ska klippa då, men det är aldrig för sent att lära om.
 
Tack för tips! Blir dock svårt att klippa efter blomning, den är som sagt galen och blommade en bit in i november :bag:
Ska låta bli vår-klippningen i år. Har fått lära mig att man ska klippa då, men det är aldrig för sent att lära om.
Är det en flammentanz då? Flammentanz blommar normalt en gång mitt i sommaren. Min blommar från sista veckan i juni till andra halvan i juli. I augusti är det på sin höjd enstaka blommor. Blomningen är väldigt intensiv, men kort.
 
Har en gammal flammentanz som jag efter några år lyckats klura ut hur jag ska tukta.

Jag beskär den två gånger, först på sommaren efter blomning för att få ner volymen. Sedan beskär jag en gång på hösten, när den är närmast kal, och jag kan se hur jag kan forma den. Därutöver tar jag enstaka grenar löpande, för den behöver verkligen tuktas.

Beskär inte alls på våren, för det är då den får galen växtkraft och skjuter nya höga grenar till ingen nytta.

Intressant, jag får testa något sådant med min New Dawn också för den är på väg både in i stallet och upp på höloftet och ut över gårdsplanen samtidigt. Men måste nog ändå börja med en radikal vårbeskärning för att alls komma åt eländet nästa höst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 881
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp