Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gott nytt ODLINGSÅR! 🥳
Kändes riktigt gött att få ta fram såjord, odlingshyllor, värmematta och lysrör och pyssla med första sådden.

Sått idag:
Chili "Anaheim"
Chili "Poblano"
Chili "Mulato Isleno"
Chili "Hot Lemon"
Paprika "Hungarian Boldog"
Paprika "King of the North"
Aubergine "Diamond"
Rotselleri "Giant Prague"
Grönakleja "Chocolate Soldier"
Krollilja
Brunnäva

:bump:

20230101_185142.jpg
 
Tack vare den här tråden råkade jag beställa fröer för alldeles för mycket pengar. :mad::bag:

Jag fick några chilifröer i julklapp av min ena svåger. Han har fått chiliflakes av mig i julklapp de senaste två åren. Det kändes som att han beställde mer till nästa jul. :rofl:
 
Vinbär tål extrem misshandel så gör det när det passar dig.

Som exempel grävde vi upp ett antal svarta vinbär hos särbon (varav en visade sig vara röd) mitt i stekheta sommaren utan att få med så himla mycket rötter. Dessa blev stående på en släpvagn i en vecka eftersom jag var på jobb. De kom heller inte ner i backen direkt när jag kom hem :angel: Allihopa överlevde och mår nu extremt prima några år senare och ger bär som f-n.
Alltså vinbär, vilka överlevare!

Vi släpade hem en stor jäkla buske från grannen en väldigt tidig vår.. Gammal stor och yvig.
Vi kunde inte bestämma oss för om vi skulle gräva ner den eller slänga den. Så den blev liggande. Den låg därför på vår gräsmatta till sen höst... Då hade den hunnit sätta nya blad...där, liggande med rötter ovan jord och allt. Inget vatten ingenting.
Visst dog en del av busken och jag beskar den rätt kraftigt men den gav ändå bär året efter.
 
Mitt odlingsår -22 blev en riktig flopp och jag hade heller inte riktigt tid ork och engagemang. Även om jag gick hårt ut och var noga och engagerad i början 🙄
Nöjdast med min lilla ruta med vallmo som blommade för första gången. ÄLSKAR vallmo. Annars är blomodling inte riktigt min grej.

Tänkte göra en revansch iår och därför kommer det frö för 800kr imorgon 😳🙈
Bara grönsaker/ätbart.
Önska mej lycka till 😎
 
Jag är också redo för 2023! Vi flyttade till hus med trädgård och orangeri på sommaren så hann liksom knappt med någon egen plantering. Men nu! Har beställt fröer, endast ätbart dock. Har ingen aning om det kommer upp några lökar i vår nånstans i trädgården, det ska bli spännande att se.
 
Nu så här efter jul, snälla, snälla gå INTE på svenska bloggare och "trädgårdsmästares" tips om att plantera murgrönan från julbordsdekorationen ute i trädgården. Har sett flera tidningar och websidor som tipsar om det här för den är ju så tacksam och "tar sig så enkelt".

Murgröna sprider sig snabbare än vinden, är ett abel att få bort och älskar det här nya klimatet vi människor tilldelat planeten. Dvs varmare blötare vintrar och heta somrar. Bara när jag tog en vända i tofflor till bakre ändan i vår trädgård med kaffet i handen imorse kom jag tillbaka med en näve murgröna i handen :(
 
Förra året blev ett riktigt kasst odlingsår för mig.

Alla mina tomatplantor fick fullt av blommor men de utvecklades inte till tomater. På 10 plantor tror jag att jag fick ca 20 tomater totalt.

Vad gjorde jag för fel?

Jag har en inglasad balkong en våning upp men hade flera luckor öppna.
 
Nu så här efter jul, snälla, snälla gå INTE på svenska bloggare och "trädgårdsmästares" tips om att plantera murgrönan från julbordsdekorationen ute i trädgården. Har sett flera tidningar och websidor som tipsar om det här för den är ju så tacksam och "tar sig så enkelt".

Murgröna sprider sig snabbare än vinden, är ett abel att få bort och älskar det här nya klimatet vi människor tilldelat planeten. Dvs varmare blötare vintrar och heta somrar. Bara när jag tog en vända i tofflor till bakre ändan i vår trädgård med kaffet i handen imorse kom jag tillbaka med en näve murgröna i handen :(

Fast det beror helt och hållet på var i landet en bor (Sverige är väldigt långt...). Hos mig i zon 4-5 är det få murgrönor som trivs.
 
Jag har växtlampor i de mörkare fönstren, för att krukväxterna i de fönstren ska klara vinterhalvåret. Men man kan ju använda dem hursomhelst.

Det verkar lite krångligt med växtlampor, så jag har inte orkat skaffa några. Det verkar så noga vilka tider de ska vara tända t ex. Eller är det jag som skapar problem?
 
Det verkar lite krångligt med växtlampor, så jag har inte orkat skaffa några. Det verkar så noga vilka tider de ska vara tända t ex. Eller är det jag som skapar problem?

Det enda är att de ska inte vara på dygnet runt (det stressar växterna). Vill en inte ha timer så duger det med att slå på morgonen och stänga av på kvällen. Optimala är att de får 16 timmar ljus men det är ju inte som om de kommer att dö om det diffar lite :D
 
Nu så här efter jul, snälla, snälla gå INTE på svenska bloggare och "trädgårdsmästares" tips om att plantera murgrönan från julbordsdekorationen ute i trädgården. Har sett flera tidningar och websidor som tipsar om det här för den är ju så tacksam och "tar sig så enkelt".

Murgröna sprider sig snabbare än vinden, är ett abel att få bort och älskar det här nya klimatet vi människor tilldelat planeten. Dvs varmare blötare vintrar och heta somrar. Bara när jag tog en vända i tofflor till bakre ändan i vår trädgård med kaffet i handen imorse kom jag tillbaka med en näve murgröna i handen :(
Gör den? Det måste bero på var man bor. Murgröna är ju inte särskilt köldtålig, och min upplevelse är tvärtom att det är svårt att få den att ta sig. Om man nu till äventyrs lyckas få den att överleva inomhus tills dess att tjälen går ur så att den går att plantera, vilket redan det är en utmaning. Vi har lyckats få en murgröna att överleva i trädgården efter många försök, och den växer långsamt och har aldrig spridit sig en millimeter från det träd den växer på.
 
Det verkar lite krångligt med växtlampor, så jag har inte orkat skaffa några. Det verkar så noga vilka tider de ska vara tända t ex. Eller är det jag som skapar problem?
Ja, det är enkelt att lösa. Koppla den till en timer, och så är det klart. Timern sätter du i vägguttaget, och så sätter du lampan i den. Ställ in timern så som du vill ha den, och sen sköter den sig själv. Det är verkligen inte krångligt.
 
Det verkar lite krångligt med växtlampor, så jag har inte orkat skaffa några. Det verkar så noga vilka tider de ska vara tända t ex. Eller är det jag som skapar problem?
De behöver vara tända mer än 10 timmar. That’s it. Kollar du växter utan lampa är det vid 10 h dagsljus de kan förmera sig/växa. Optimal mängd ljus är lite olika för olika växter men de som behöver drivas upp med lampa är inte de som bara tål korta dagar (står på fröpåsen att de inte ska sås runt midsommar för då blir de blommor istället för att ge skörd av blad/rot), så att sikta på ca 16 timmar är bra. De som alltså rekommenderas att så tidigt inne kan alla ges 16 timmar. Så ja, det är extremt okrångligt.
 
Gör den? Det måste bero på var man bor. Murgröna är ju inte särskilt köldtålig, och min upplevelse är tvärtom att det är svårt att få den att ta sig. Om man nu till äventyrs lyckas få den att överleva inomhus tills dess att tjälen går ur så att den går att plantera, vilket redan det är en utmaning. Vi har lyckats få en murgröna att överleva i trädgården efter många försök, och den växer långsamt och har aldrig spridit sig en millimeter från det träd den växer på.

Ja, de flesta sorters murgröna trivs bäst i zon 1-2 även om det finns de som klarar zon 3. Det finns kanske ett par sorter som ska klara zon 4 men de är rätt kinkiga.
 
Jag har tittat lite på lökar och knölar, som man ju gör såhär års när man längtar efter odlingssäsongen, och jag undrar om någon har erfarenhet av att beställa från Holland? Jag har beställt holländsk lök via ett engelskt företag förut och det fungerade bra, men nu har de höjt sina priser ordentligt, så jag tvekar. Sen har jag köpt av svenska företag också, men de har inte lika stort utbud. Är det någon som har erfarenhet av något onlinebutik de kan rekommendera eller avråda från? Det är i första hand krolliljor och iris jag vill köpa.
 
Alltså det är tur rådjuren äter på mina murgrönor annars hade de nog tagit över helt O_o
De vid husväggen och garage väggen tror jag att jag fått död på
Kanske :cautious:
Vad ni än gör plantera inte murgröna nära hus i alla fall :crazy:
Zon 2-3
Igen, det beror på vart man bor. Bor du i zon fem är det riskfritt, för den fryser ändå bort, och i zon 4 får man vara glad om den överlever. Men visst, murgröna på hus är väl inte så lyckat, eftersom den lär skada fasaden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 880
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp