Vi vill se filmSå sas det om hallonen också men om de där skrumpna pinnarna grönskar till våren ska jag cykla ett varv runt huset på barncykeln med lucha libre-mask och handdukscape.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi vill se filmSå sas det om hallonen också men om de där skrumpna pinnarna grönskar till våren ska jag cykla ett varv runt huset på barncykeln med lucha libre-mask och handdukscape.
Som hästmänniska ryser jag mest när jag hör ordet ekollon.... Tack och lov har vi ingen ek här som når hagen!Ekollonproduktion? Jag visste inte ens att man kunde vilja ha ekollon så jag var tvungen att googla. Tack för tips och för att jag fick lära mig något nytt! Jag bor i eklandskap och har flera stora gamla ekar på min tomt och har mest kliat mig i huvudet över vad jag ska göra med alla eklöv...
Eklöv borde vara bra som marktäckning mellan växter. De förmultnar ju inte så snabbt,men för att hålla markfukt och minska ogräsförekomst borde de funka bra. Eftersom de inte förmultnar så snabbt tänker jag att de också borde kunna fungera som marktäckning i gångar i trädgården.Ekollonproduktion? Jag visste inte ens att man kunde vilja ha ekollon så jag var tvungen att googla. Tack för tips och för att jag fick lära mig något nytt! Jag bor i eklandskap och har flera stora gamla ekar på min tomt och har mest kliat mig i huvudet över vad jag ska göra med alla eklöv...
Jag fick växtbelysning i julklapp! Ett långt lysrör som täcker ett helt fönster. Och nu har jag ingen aning om vad jag ska göra. Jag har satt upp den i mitt sämsta fönster, är det smart? Då har jag tre fönster att odla i nu, ett med belysning och två med mycket sol.
Jag har tänkt odla paprika, tomat, gurka och en jättepumpa. (Och purjo, lavendel, blodpropp, majs...) Men hur ska jag tänka, ska jag bara sätta paprika under lysröret så får tomaterna och det andra vänta till mars när solen kommer? Och när kan jag så paprika under lysröret, redan i januari? Eller är det bara onödigt?
Ja ni hör ju, jag är helt lost. Vill ju utnyttja min lampa på bästa sätt nu men vet inte hur.
Så då är det en bra ide att använda lampan till bara paprikorna då?Paprika har lång utvecklingstid, så det sår jag redan i januari. Ska absolut vara under lampa.
Så då är det en bra ide att använda lampan till bara paprikorna då?
Är det generellt så man använder lampa - till paprika och chili samt om man vill odla annat inne i rummet där ljuset inte når?
? Fuchsia/bloddroppe?Jag har tänkt odla paprika, tomat, gurka och en jättepumpa. (Och purjo, lavendel, blodpropp, majs...)
Funderar på om det är blodtopp som avses?? Fuchsia/bloddroppe?
Jag har odlat lite i tre-fyra år eller så, bara i fönster. Varit ivrig och satt för tidigt varje år och dessutom för många så att de har fått slåss om plats i fönstret. Jag vet nog inte hur en planta som inte är gänglig ser ut Ska bli kul att se vilken skillnad en lampa gör!Generellt sett så har vi inte tillräckligt med soltimmar här i Sverige för att kunna fönsterodla särskilt framgångsrikt förrän i möjligen april/maj i välplacerade fönster. Utan tillräckligt med solljus får du bara gängliga och svaga plantor som ödslar energi på att nå ljus. Jag förodlar allt under lampa från januari-cirka april/maj beroende på väder. När minusgraderna ger upp nattetid så får allt stå på tillväxt i växthuset.
? Fuchsia/bloddroppe?
Ja, blodtopp skulle det ju stå! Ska göra mitt bästa för att inte odla blodproppFunderar på om det är blodtopp som avses?
Blodpropp låter oroväckande att odla...
Jag har odlat lite i tre-fyra år eller så, bara i fönster. Varit ivrig och satt för tidigt varje år och dessutom för många så att de har fått slåss om plats i fönstret. Jag vet nog inte hur en planta som inte är gänglig ser ut Ska bli kul att se vilken skillnad en lampa gör!
Wow, vill gärna se bild sedan på minibuskarna sedan!Mig: ska absolut inte ha mer frön,... speciellt inte tomat fröer...
Också mig: hmmm... Men dom tre tomat sorterna verkar såååå spännande, handlekurv...oooch bekreft
Till mitt försvar, fick också lampa i julklapp och vill testa odla microbuskar inne på köket. Ena plantan står det kan börja blomma och sätta frukt vid 5cm!! det kan man väl inte motstå. Osäker på smak, men låter på beskrivningarna som att dom är helt ok
Borde kunna få till en bild sen Jag beställde Bonsai , Micro Tom och en gul Mikron. Rosy Finch kollade jag lite extra på ^^ kulWow, vill gärna se bild sedan på minibuskarna sedan!
Jag har tidigare bara odlat tiny Tim, men nu köpte jag en microdwarfmix med banana toes, Mongolian dwarf, jochalos och rosy Finch. Ska bli kul att prova nya tomater!
Förlåt att jag typ spammar tråden, detta är ungefär det enda roliga i livet just nu. Lite himla hopp om varmare, trevligare tider.