Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till våren någon gång kommer en bekant och fräser hela mitt lilla gärde där jag tänkte att jag ska odla lite potatis. Jag kommer inte odla på hela, för jag är inte galen, men han tyckte att det är lika bra att fräsa allt när vi ändå håller på. Han skulle kommit i höstas, men han insåg att det var för blött när han körde hemma hos sig. Jag är nästan lite sugen på att låta honom fräsa delar av min gräsmatta också när han ändå är här. Så blir det lättare att anlägga nya odlingsytor 😅 Grejen är ju att jag egentligen skulle vilja ha det lite snyggt med lite snyggt formade rabatter och grejer, men det är ju helt klart enklare att bara köra på fyrkantigt rutsystem...

Till våren någon gång kommer en bekant och fräser hela mitt lilla gärde där jag tänkte att jag ska odla lite potatis. Jag kommer inte odla på hela, för jag är inte galen, men han tyckte att det är lika bra att fräsa allt när vi ändå håller på. Han skulle kommit i höstas, men han insåg att det var för blött när han körde hemma hos sig. Jag är nästan lite sugen på att låta honom fräsa delar av min gräsmatta också när han ändå är här. Så blir det lättare att anlägga nya odlingsytor 😅 Grejen är ju att jag egentligen skulle vilja ha det lite snyggt med lite snyggt formade rabatter och grejer, men det är ju helt klart enklare att bara köra på fyrkantigt rutsystem...
Potatis har gått upp i pris
Fräs allt :D

Word! Det finns så många andra sätt att odla än att fräsa!
Alltså, om jag ska odla alls på den biten jag har tänkt måste jag bearbeta jorden på något sätt. Och enligt mannen med fräsen, som också är bonde, är det meningslöst att plöja, för det har inte varit brukat på så himla många år. Det är inte ett alternativ för mig att gräva heller, då låter jag hellre bli att odla alls. Jag vet att en del menar att det är tabu att fräsa. Andra menar annorlunda. Jag kommer göra det som faktiskt funkar för mig.

Såg just att det är fri frakt hos Impecta över nyårshelgen :angel:
Så jag ska nog göra en liten beställning.
Men... Kan någon ge tips om nån tomatsort som ger stora runda tomater? (Växthus) Jag har mest odlat gula tomater senaste åren, eftersom dottern inte tål röda. Men nu har hon flyttat hemifrån så jag kan botanisera åt andra håll istället...

Alltså, om jag ska odla alls på den biten jag har tänkt måste jag bearbeta jorden på något sätt. Och enligt mannen med fräsen, som också är bonde, är det meningslöst att plöja, för det har inte varit brukat på så himla många år. Det är inte ett alternativ för mig att gräva heller, då låter jag hellre bli att odla alls. Jag vet att en del menar att det är tabu att fräsa. Andra menar annorlunda. Jag kommer göra det som faktiskt funkar för mig.
Man gör som man vill. Men jag förstår inte varför det inte skulle gå att plöja? Det är väl bara att plöja några gånger. Plöja och harva fungerar på i princip vilka marker som helst om man bara upprepar tills matt nått önskat resultat.

Det är såklart ENKLARE att fräsa. Men jag avstår ändå.

Man gör som man vill. Men jag förstår inte varför det inte skulle gå att plöja? Det är väl bara att plöja några gånger. Plöja och harva fungerar på i princip vilka marker som helst om man bara upprepar tills matt nått önskat resultat.

Det är såklart ENKLARE att fräsa. Men jag avstår ändå.
Det klart att det GÅR att plöja, men resultatet blir inte det man vill. Hur som helst. På den typen av tung lerjord jag har funkar det utmärkt bra att fräsa så det är vad som kommer att hända 😁

Jag gav mig på att göra min första bokashi-jordfabrik inomhus i förrgår för att försöka fixa såjord. Jag känner att jag inte riktigt vet vad jag pysslar med och har inte vågat öppna dörren till det rummet än. Det luktar åtminstone inte död och förruttnelse ut i hallen. 😅 Än.

När jag satt där och öste påsjord/torv ur en säck ner i en plastback och jordade ner halva golvet, och öppnade hinken som luktade "intressant" med något vitt som växte högst upp och hällde ner i jorden och rörde runt i den där sörjan av gamla matrester så undrade jag lite hur det kunde bli så här. Hur gick det till när jag hamnade här?

Jag har tung lerjord och använder mig i princip enbart av no-dig. :) Vår mark är gammal havsbotten så det är riktigt tungt.
Jag täckodlar också en del. Och mitt trädgårdsland fräser jag med vanlig jordfräs varje år och nu börjar jorden bli fantastisk (och maskarna också)! I vår kommer jag, på eget initiativ, men också efter råd från lokal bonde och en lokal trädgårdsmästare och utifrån egna erfarenheter, fräsa lite större ytor med trakrordriven fräs.

Jag gav mig på att göra min första bokashi-jordfabrik inomhus i förrgår för att försöka fixa såjord. Jag känner att jag inte riktigt vet vad jag pysslar med och har inte vågat öppna dörren till det rummet än. Det luktar åtminstone inte död och förruttnelse ut i hallen. 😅 Än.

När jag satt där och öste påsjord/torv ur en säck ner i en plastback och jordade ner halva golvet, och öppnade hinken som luktade "intressant" med något vitt som växte högst upp och hällde ner i jorden och rörde runt i den där sörjan av gamla matrester så undrade jag lite hur det kunde bli så här. Hur gick det till när jag hamnade här?
Du har drabbats av galopperande trädgårdsfeber med tillhörande odlingsmani :D
En livslång oftast obotlig sjukdom som kan ge smutsiga fingrar ömma knän och ond rygg men sällan är dödlig :p
I små doser anses trädgårdsfebern till och med vara nyttig och ympas därför in på försök hos vissa förskolebarn :)

Skaffat så breda fina fönsterbräden, så nu när juldekorationerna ska plockas bort från dem så vore det ju nästan skamligt att inte plocka fram ett av minidrivhusen med växtbelysning och plantera några chilifrön... Jag som sa att jag skulle skära ned på sådant i år :o

Får inventera fröerna lite, hur stor chans är det att jag kan hålla mig till ca 3 plantor eller annan rimlig mängd tro? :angel:

Dalta? Nej, här är inget daltande. Då blir det inga. Hört att de behöver mycket omvårdnad? Hur ska man förvara de? Menar du att man måste gräva upp knölarna?
Jag är inte heller mycket för daltande, men har ett gäng dahlior av den sort som min mamma alltid odlade. Gör minsta möjliga med dom och de växer och blommar fint. Jag planterar ut dom runt 1/5, gör inget med dom innan. När första frosten kommer gräver jag upp dom och stoppar in dom i förrådet. Dom får gödsel på samma sätt som resten av trädgården (i bästa fall alltså tre gånger vår/försommar), inget vattnande. Zon 2.

Idag påbörjades Odling 2023 på riktigt med fyra olika chilisorter och kronärtskocka som petades ner i några små pluggbrätten. Smygstartade egentligen redan i november med några Carolina Reaper och Habanero, men ingen av dem grodde, så håller tummarna att det går bättre nu.
Hittade en hel hög med bilder från i somras, tittar ut genom fönstret och känner att sommaren inte kunde vara längre bort :cautious: Älskar egentligen vintern, men sen jag blev med hus och gård känns den på något konstigt sätt alldeles för lång...
PSX_20220702_135604.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 904
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 514
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar