Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, de flesta sorters murgröna trivs bäst i zon 1-2 även om det finns de som klarar zon 3. Det finns kanske ett par sorter som ska klara zon 4 men de är rätt kinkiga.
Vår i zon 4 tog flera försök innan vi lyckades få en att överleva. Den är nu ca 20 år gammal, och lyckats nå 3-4 m upp på trädet den växer i på den tiden. Sprider sig inte på marken eller till andra träd. En annan står mindre skyddat, och har på 20 år blivit ca 30-40 cm lång. Den växer långsamt och fryser ner lite varje vinter. Så att den skulle ta över trädgården känns lite långsökt…
 
Igen, det beror på vart man bor. Bor du i zon fem är det riskfritt, för den fryser ändå bort, och i zon 4 får man vara glad om den överlever. Men visst, murgröna på hus är väl inte så lyckat, eftersom den lär skada fasaden.
Ja de skadar fasaden rejält :meh:
Fanns murgröna vid huset när jag flyttade hit och som jag kämpat med dessa :down:
Jag har en gigantisk i trädgården runt ett nedfallet träd som jag satte för tio år sedan och den blir smått monstruös varje år men rådjuren hjälper till att beskära den varje vinter
 
Jag har tittat lite på lökar och knölar, som man ju gör såhär års när man längtar efter odlingssäsongen, och jag undrar om någon har erfarenhet av att beställa från Holland? Jag har beställt holländsk lök via ett engelskt företag förut och det fungerade bra, men nu har de höjt sina priser ordentligt, så jag tvekar. Sen har jag köpt av svenska företag också, men de har inte lika stort utbud. Är det någon som har erfarenhet av något onlinebutik de kan rekommendera eller avråda från? Det är i första hand krolliljor och iris jag vill köpa.
Jag har köpt från Eurobulb i Holland ett par gånger, inga konstigheter. Leverans och betalning har gått smidigt och lökarna har varit jättefina. Har bara beställt höstlökar dock skall tilläggas.
 
Förra året blev ett riktigt kasst odlingsår för mig.

Alla mina tomatplantor fick fullt av blommor men de utvecklades inte till tomater. På 10 plantor tror jag att jag fick ca 20 tomater totalt.

Vad gjorde jag för fel?

Jag har en inglasad balkong en våning upp men hade flera luckor öppna.

Hur varmt blev det på balkongen? Hade du sorter anpassade för krukodling?
 
Det var det företaget jag hade tittat på, de har väldigt bra priser! Nästan för bra för att vara sant, tänkte jag, men det är inget blufföretag då i alla fall.
Jag tror det var 2019 och 2020 jag beställde, men då var det i alla fall inga konstigheter. Så jag hoppas du också blir nöjd ifall du beställer därifrån!
 
Tjoho, säsongen är igång!
Jag städade undan julgrejerna igår och i och med det kände jag mig också genast extremt redo för att dra igång odlingen!
Ser fram emot att ha en hel säsong i huset i år, flyttade ju i mitten av juli förra året så odlingssäsongen var kort och intensiv och lite stressande :D

Ska försöka få ner lite chilifröer redan ikväll och i dagarna jaga fatt på var jag har packat ner växtbelysningen. Eventuellt också beställa lite dahliaknölar :D
 
Det är sorter som jag framgångsrikt odlat i stora krukor på uteplats förut. Främst olika typer av körsbärstomater från Impecta.

Det kunde bli ordentligt varmt på balkongen. Är det bra eller dåligt?

Dåligt. Vid alltför hög temperatur så slutar tomaterna att utvecklas. Sannolikt är det nog det som har hänt.
 
Gör den? Det måste bero på var man bor. Murgröna är ju inte särskilt köldtålig, och min upplevelse är tvärtom att det är svårt att få den att ta sig. Om man nu till äventyrs lyckas få den att överleva inomhus tills dess att tjälen går ur så att den går att plantera, vilket redan det är en utmaning. Vi har lyckats få en murgröna att överleva i trädgården efter många försök, och den växer långsamt och har aldrig spridit sig en millimeter från det träd den växer på.
Som jag skrev varmare blöta vintrar. Bor man vid polcirkeln behöver man nog inte oroa sig, än..
 
Vår i zon 4 tog flera försök innan vi lyckades få en att överleva. Den är nu ca 20 år gammal, och lyckats nå 3-4 m upp på trädet den växer i på den tiden. Sprider sig inte på marken eller till andra träd. En annan står mindre skyddat, och har på 20 år blivit ca 30-40 cm lång. Den växer långsamt och fryser ner lite varje vinter. Så att den skulle ta över trädgården känns lite långsökt…
Så vi som bor där det är varmare hittar på då eller? Murgröna kastar sig framåt när den växer och har du fått in fanskapet i din trädgård är det nästan omöjligt att få bort den. Du kan rycka upp kilometer med eländet utan att bli av med det. Med klimatförändringarna kommer problemen med det här eländet sprida sig längre norrut i Europa.
PSX_20230102_154609.jpg
 
Senast ändrad:
Ja de skadar fasaden rejält :meh:
Fanns murgröna vid huset när jag flyttade hit och som jag kämpat med dessa :down:
Jag har en gigantisk i trädgården runt ett nedfallet träd som jag satte för tio år sedan och den blir smått monstruös varje år men rådjuren hjälper till att beskära den varje vinter
Bra att rådjuren hjälper till ❤️
 
Så vi som bor där det är varmare hittar på då eller? Murgröna kastar sig framåt när den växer och har du fått in fanskapet i din trädgård är det nästan omöjligt att få bort den. Du kan rycka upp kilometer med eländet utan att bli av med det. Med klimatförändringarna kommer problemen med det här eländet sprida sig längre norrut i Europa.Visa bifogad fil 109683
Nej. men det du skriver är ju bara sant om man bor söderut. Bor du i zon 5 är det 100% riskfritt att plantera ut murgröna, den kommer dö senast nästa vinter. Det var mer det jag ville påpeka - murgröna är bara ett problem om man bor söderöver. I zon 4-5 är problemet obefintligt, den övervintrar alldeles för dåligt för att sprida sig efter någon ordning.

Eller tror du på riktigt att vår lilla murgröna som på 20 år blivit 30 cm lång är ett hot eller ett problem? Det finns inga kilometer att rycka upp, helt enkelt. Det är nätt och jämnt att den alls överlever, för den fryser ner såpass varje vinter.

Alla växter växer inte lika bra på alla platser. Bara för att en växt är invasiv på ett ställe, så betyder det inte att den är det överallt. Sverige är ett stort land. Eller menar du att de som bor i zon 4 inte ska få ha en liten murgröna som inte sprider sig i sin trädgård, i någon slags lojalitet med skåningarna?
 
Som jag skrev varmare blöta vintrar. Bor man vid polcirkeln behöver man nog inte oroa sig, än..

Som du skrev (på ett rätt alarmistiskt sätt) så var det rätt lätt att tolka det som att du menade hela Sverige. Sedan är jag mfl i den här tråden inte ens i närheten av polcirkeln så ditt raljerande är rätt tröttsamt. Sverige består av mer än Skåne och Stockholm, trots vissas övertygelse att så är fallet.

Jag vågar påstå att de flesta aktiva i den här tråden har rätt god koll faktiskt och är väldigt vaksamma vad gäller invasiva växter.
 
Jag tycker murgrönor verkar jättekinkiga, mina överlever inte ens sommaren 🤷.

En fråga: Jag har höstsått lite olika fröer i lådor ute. Nu har det varit så milt några dagar att vallmon redan har grott... Antar att den vissnar ner nu när det blir kallare. Kan den ta sig igen sen, eller får jag lita på de fröer som inte grott än? Eller så nya i vår helt enkelt.
 
Så vi som bor där det är varmare hittar på då eller? Murgröna kastar sig framåt när den växer och har du fått in fanskapet i din trädgård är det nästan omöjligt att få bort den. Du kan rycka upp kilometer med eländet utan att bli av med det. Med klimatförändringarna kommer problemen med det här eländet sprida sig längre norrut i Europa.Visa bifogad fil 109683
Vet inte var du bor, men jag bor i Mälardalen (zon II) och min murgröna klarade en vintern, sedan frös den bort vinter två. Är det ens Sverige du pratar om? Steget från att med nöd och näppe överleva till att vara invasiv är rätt stort..
 
Vet inte var du bor, men jag bor i Mälardalen (zon II) och min murgröna klarade en vintern, sedan frös den bort vinter två. Är det ens Sverige du pratar om? Steget från att med nöd och näppe överleva till att vara invasiv är rätt stort..
Jag har sett maffig murgröna i södra Sverige. Så visst kan den bli stor och ta över bara det är milt nog. Zon 2 borde gå, men i högre zoner får den det kämpigt.
 
Nej. men det du skriver är ju bara sant om man bor söderut. Bor du i zon 5 är det 100% riskfritt att plantera ut murgröna, den kommer dö senast nästa vinter. Det var mer det jag ville påpeka - murgröna är bara ett problem om man bor söderöver. I zon 4-5 är problemet obefintligt, den övervintrar alldeles för dåligt för att sprida sig efter någon ordning.

Eller tror du på riktigt att vår lilla murgröna som på 20 år blivit 30 cm lång är ett hot eller ett problem? Det finns inga kilometer att rycka upp, helt enkelt. Det är nätt och jämnt att den alls överlever, för den fryser ner såpass varje vinter.

Alla växter växer inte lika bra på alla platser. Bara för att en växt är invasiv på ett ställe, så betyder det inte att den är det överallt. Sverige är ett stort land. Eller menar du att de som bor i zon 4 inte ska få ha en liten murgröna som inte sprider sig i sin trädgård, i någon slags lojalitet med skåningarna?
Som du skrev (på ett rätt alarmistiskt sätt) så var det rätt lätt att tolka det som att du menade hela Sverige. Sedan är jag mfl i den här tråden inte ens i närheten av polcirkeln så ditt raljerande är rätt tröttsamt. Sverige består av mer än Skåne och Stockholm, trots vissas övertygelse att så är fallet.

Jag vågar påstå att de flesta aktiva i den här tråden har rätt god koll faktiskt och är väldigt vaksamma vad gäller invasiva växter.
Raljerande, alarmistiskt, don't hold back liksom. Jag lämnar tråden för gott så slipper ni irra er på mig rakt av. Trevlig dag!
 
Förra året blev ett riktigt kasst odlingsår för mig.

Alla mina tomatplantor fick fullt av blommor men de utvecklades inte till tomater. På 10 plantor tror jag att jag fick ca 20 tomater totalt.

Vad gjorde jag för fel?

Jag har en inglasad balkong en våning upp men hade flera luckor öppna.
Du behövde antagligen hjälpa till mer med pollineringen. Pollinatörer rör sig "från blomma till blomma" så din inglasade balkong en våning upp är nog svår för dom att hitta. Jag vet heller inte hur det ser ut med blommor och grönska i området runt din bostad. Skaffa en liten pensel eller använd tops och dutta i blommorna lite då och då, tomater kan det räcka med att skaka på så pollinerar dom sig själva. Men du behöver sannolikt hjälpa till. Jag har växthus som står fullt öppet på båda kortsidorna men hjälper ändå pollineringen då det blir tydlig skillnad mellan växter som står inne och ute.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 881
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp