Bapelsin
Trådstartare
Den verkar hur som helst trivas där den står och den är vacker, synd att den inte doftar bara.Ja, den är det ju inte. Jag gissar en felmärkning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den verkar hur som helst trivas där den står och den är vacker, synd att den inte doftar bara.Ja, den är det ju inte. Jag gissar en felmärkning.
Om du klipper ned det så är det nog samma rot som skickar upp igen.
Sly är lite som sniglar... Anfaller från alla sidor hela tiden. Alltså, lite av grejen med att ha en trädgård är att hela tiden motarbeta naturen, har jag insett. Man vill ju gärna tro att det är ett arbete MED naturen, men icke. Den vill ta över allt och kväva en.Haha, ja! Allt jag planterar ska kravet vara lättskött! Men all tid läggs nu på att allt sly inte ska ta över trädgården så jag lär väl aldrig komma till plantering känns det som
Sly är lite som sniglar... Anfaller från alla sidor hela tiden. Alltså, lite av grejen med att ha en trädgård är att hela tiden motarbeta naturen, har jag insett. Man vill ju gärna tro att det är ett arbete MED naturen, men icke. Den vill ta över allt och kväva en.
Äckligaste jag varit med om när det kommer till sniglar var när jag råkade trampa på en svart å det gick hål på den.... inget jag rekommenderar.Jag har nu vågat klippa mina första två sniglar! Tack för pepp härifrån! Sjukt äckligt dock
Jag avskyr när jag råkar trimma dem och de skvätter upp i ansiktet i små äckliga kladdiga bitarÄckligaste jag varit med om när det kommer till sniglar var när jag råkade trampa på en svart å det gick hål på den.... inget jag rekommenderar.
Okej, det där lät vidrigare... Ryser vid bara tanken.Jag avskyr när jag råkar trimma dem och de skvätter upp i ansiktet i små äckliga kladdiga bitar
och där blev jag genuint glad över att jag inte har några sniglar annat än någon enstaka snäcka! *peppar peppar*Jag avskyr när jag råkar trimma dem och de skvätter upp i ansiktet i små äckliga kladdiga bitar
Har du försökt gräva upp rötterna till slyet?Exakt, det förstår jag ju. Men hur går jag till "roten" med problemet?
Japansk lönn, Acer palmatum?Favoritträd modell mindre till del av trädgård med känsla av ett arboretum? Där finns hästkastanj, gigantiskt stenpäron, 2 valnötsträd, mullbär, lönn, jättestora döende körsbärsträd och i kanterna äppelträd med vriden stam. Körsbärsträden behöver ersättas på sikt och då funderar jag på blodbok eller blodlönn. Men mindre träd vore snyggt att få in och då också få lite lägre krona, mer känsla av park och mindre gräsmatta med grönt tak jättehögt upp. Kanske kompletteras med lite rhododendron och annat passande. Det finns en liten öppning i krontaket som skulle passa bra till ett mindre träd. Zon 4 i söderläge.
Krollilja. Finns en knöl i marken. Jag brukar fröså dom. Repar frön på en ödetomt i närheten och strösslar ut här o där. Det tar två- tre år innan det blommar OM det kommer upp något.Igår hittade jag den här i en av rabatterna. Som synes på bilden står den mitt i en funkia och mellan två buskar.
Jag funderar om jag skulle kunna flytta den till en annan rabatt men lär väl vara en plåga att få loss rötterna från funkians rötter.
Men fin är den iaf!
Visa bifogad fil 94093
Bra tips! Skulle man våga sig på japanskt olvon? Tycker det anges olika zoner på olika plantskolor. Antingen 3 eller 4, för samma sort.Japansk lönn, Acer palmatum?
Favoritträd modell mindre till del av trädgård med känsla av ett arboretum? Där finns hästkastanj, gigantiskt stenpäron, 2 valnötsträd, mullbär, lönn, jättestora döende körsbärsträd och i kanterna äppelträd med vriden stam. Körsbärsträden behöver ersättas på sikt och då funderar jag på blodbok eller blodlönn. Men mindre träd vore snyggt att få in och då också få lite lägre krona, mer känsla av park och mindre gräsmatta med grönt tak jättehögt upp. Kanske kompletteras med lite rhododendron och annat passande. Det finns en liten öppning i krontaket som skulle passa bra till ett mindre träd. Zon 4 i söderläge.