Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har börjat fundera på vad vi kan ha i odlingslådorna. Vi tänkte börja i blygsam skala, dvs inte så mycket av varje. Har hittat lite som jag skulle vilja försöka odla, men är beredd på att skjuta upp om vissa inte är gör-bara i år så att säga.

Det jag funderar på är morötter, gul lök, potatis, vitlök (den är ett frågetecken), jordgubbar, sockerärtor, timjan och ingefära.

Det som redan finns i landen är rabarber, hallon, amerikanska blåbär, gräslök och smultron.

Blåbären, gräslöken och smultronen är i en egen bädd med lite mellanrum mellan blåbär och smultron, sen är tanken två bäddar till, varav den ena blir enbart hallon och rabarbern.

Lite löst har jag funderingar på potatis i den sista bädden, morötter, löken och ingefäran.

Tanken var att sätta in några jordgubbsplantor i blåbär å smultron bädden.

Kanske skippar timjan om det inte får plats, vill inte att det blir för trångt. Likaså med sockerärtorna.

Vet inte vilket som blir bäst. Jag vet inte storleken på bäddarna, skulle gissa på att de är någonstans runt 1m x 2m någonting om jag baserar min gissning på den bädden som existerar.

Mycket är som sagt funderingar än så länge. Fokus är blygsam skala med lite självförsöjande grödor, mest för att testa och se va som kan va värt å satsa på i större skala nästa år. 😇

Jag röstar helt klart för sockerärtor, det är en favorit här! Tar inte så mycket plats om man ger dem utrymme att klättra uppåt på, är extremt lättskötta och väldigt gott att bara gå och plocka och äta direkt från plantan. (Extra kul om det är hemma hos pojkvännen som jag har för mig har barn?)

Jag odlade potatis i två potatiskrukor och i grävt land i fjol och tyckte helt klart att krukorna var mest lättskötta och gav bäst skörd, så det kn ju vara ett tips om de inte får plats i bäddarna.
 
Jag röstar helt klart för sockerärtor, det är en favorit här! Tar inte så mycket plats om man ger dem utrymme att klättra uppåt på, är extremt lättskötta och väldigt gott att bara gå och plocka och äta direkt från plantan. (Extra kul om det är hemma hos pojkvännen som jag har för mig har barn?)

Jag odlade potatis i två potatiskrukor och i grävt land i fjol och tyckte helt klart att krukorna var mest lättskötta och gav bäst skörd, så det kn ju vara ett tips om de inte får plats i bäddarna.

Ja sockerärtor hör till mina största odlingsmåsten också, vid sidan av potatis och jordgubbar - lätta att lyckas med, inga direkta skadedjur och goda både au naturel och snabbförvällda till både kött och fisk eller i en sallad. Lyckan att skörda de första, snabbt koka upp dem och sedan bara njuta av en stor tallrik med olivolja och flingsalt är en av odlingsårets höjdpunkter. :love:

Man hinner till och med två omgångar om man kommer igång i tid på våren. Och dessutom är det hur lätt som helst ta eget gratis utsäde till kommande år. Jag kommer nog aldrig att känna att jag har odlat för mycket sockerärtor!
 
Vad är täckodla för något eller rättare sagt hur går det till? Tycker det låter som något som ska täcka om jag tänker rätt. Är ny på området så vet inte så mycket om just grönsakslandet. 🙈😅

Själva vattningen är inga problem.

Vitlöken är bara ett frågetecken, läste lite om den när funderingarna började, därav den är ett frågetecken.

Med största sannolikhet kommer vi nog inte komma i närheten av allt jag har funderingar på just nu. Siktar på morötterna, löken och jordgubbar i alla fall.

Precis som redan nämnts så täcker du jorden. :) Jag använder halm i mina pallkragar/bäddar, har även odlat direkt i jordpåse och då täcks ju jorden av plasten.

Vitlök går fint att sätta även på våren, men de blir då inte lika stora som när man sätter de på hösten och kommer behöva ätas färska, dvs hinner inte utveckla bra lagringsegenskaper. Men det är ju gott det också, så det är ju bara att testa!
 
Jag lade in en beställning på Impecta och en likadan på Fröbanken. Jag tror den sistnämnda har mindre i förpackningen(?), vilket passar mej utmärkt.
Båda beställningarna var på exakt samma saker men den senaste till halva priset 😄
det kan ju kanske löna sej att kolla över sånt, magnum 🙄

Chili/paprika förstår jag ska sås typ nu. Går det utan växtbelysning eller är det ingen idé?
 
Jag lade in en beställning på Impecta och en likadan på Fröbanken. Jag tror den sistnämnda har mindre i förpackningen(?), vilket passar mej utmärkt.
Båda beställningarna var på exakt samma saker men den senaste till halva priset 😄
det kan ju kanske löna sej att kolla över sånt, magnum 🙄

Chili/paprika förstår jag ska sås typ nu. Går det utan växtbelysning eller är det ingen idé?
Jag skulle inte köra igång frösådder så här års utan belysning.
 
Tack!
Jag sådde i mitten av februari förra året utan belysning och det blev ju tillslut frukt av dessa. Men då får jag nog köpa belysning om jag kör igång nu.

Om du vill göra det enkelt för dig så köper du bara en armatur med lämpliga lysrör på typ Biltema som du kan hänga upp ovanför sådden. Chili och paprika vill ha varmt, så en värmematta är också en god idé om du inte har +20 eller mer där du hade tänkt dra upp plantorna.
 
Det här har du kanske redan koll på, men hallon är lite som jordärtskockor när det gäller att hålla sig på det område man själv har tänkt - dvs kan vara olydiga och svårdresserade. Alltså de håller sig nog på det området men de vill gärna invadera nya områden också.

Om det är nära till de andra bäddarna kan det kanske vara bra att tänka på. Och är det klippt gräs mellan så kan det bidra till att hålla ner spridningen.
Tanken är att det ska va gott om utrymme mellan bäddarna, ska va enkelt att klippa gräs mellan dom. Vet inte vad som skulle anses vara för nära när det gäller avståndet mellan.
 
Jag röstar helt klart för sockerärtor, det är en favorit här! Tar inte så mycket plats om man ger dem utrymme att klättra uppåt på, är extremt lättskötta och väldigt gott att bara gå och plocka och äta direkt från plantan. (Extra kul om det är hemma hos pojkvännen som jag har för mig har barn?)

Jag odlade potatis i två potatiskrukor och i grävt land i fjol och tyckte helt klart att krukorna var mest lättskötta och gav bäst skörd, så det kn ju vara ett tips om de inte får plats i bäddarna.
Lillgrabben sådde några ifjol dock fick de inget att klättra på då, så det blev inte jättebra, men ja de va poppis. Alla pojkar/män va å nallade i landet av dom. 😅
Lite därav jag hade tanke på att så nya, men då ska vi hitta en bra plats till dom och ge dom något att klättra på. Inget bestämt än. 😇
 
Precis som redan nämnts så täcker du jorden. :) Jag använder halm i mina pallkragar/bäddar, har även odlat direkt i jordpåse och då täcks ju jorden av plasten.

Vitlök går fint att sätta även på våren, men de blir då inte lika stora som när man sätter de på hösten och kommer behöva ätas färska, dvs hinner inte utveckla bra lagringsegenskaper. Men det är ju gott det också, så det är ju bara att testa!
Vi får se hur vi gör, odlingsbäddarna är inte gjorda än. Första projektet innan vi gör dom är att jämna till gräsmattan där de ska stå först.

Eventuellt ska vi ta ner en jättehög tuj-liknande buske/träd och sätta en av odlingsbäddarna över stubben om det visar sig att stubben inte går att ta upp.
Nuvarande bädd står över en annan stubbe, som inte gick att ta upp.

Tror vitlöken får vänta tills hösten å sikta på nästa år, kanske blir för mycket annars. Vill inte ta mig vatten över huvudet. 🙈
 
Idag vintersådde vi i några krukor som står i växthuset. Hade bara dill (egna frön) och machèsallad hemma, så vi får se längre fram i vår vad som blir av detta lilla experiment :)

Har suttit och kollat runt bland bilder från andra som också sådde tomater i november och inser att våra verkar vara sjukt rangliga och klena :( Förstår inte vad vi gör för fel! De står ganska svalt med växtbelysning och är omplanterade i lite mer näringsrik jord, men ändå ingen broiler-jord. Min knappt befintliga tomatodlar erfarenhet säger att de borde vara små, knubbiga och välmående. Kanske satsade vi på fel sort för tidigt?
 
Idag vintersådde vi i några krukor som står i växthuset. Hade bara dill (egna frön) och machèsallad hemma, så vi får se längre fram i vår vad som blir av detta lilla experiment :)

Har suttit och kollat runt bland bilder från andra som också sådde tomater i november och inser att våra verkar vara sjukt rangliga och klena :( Förstår inte vad vi gör för fel! De står ganska svalt med växtbelysning och är omplanterade i lite mer näringsrik jord, men ändå ingen broiler-jord. Min knappt befintliga tomatodlar erfarenhet säger att de borde vara små, knubbiga och välmående. Kanske satsade vi på fel sort för tidigt?

Vad är det för sort, hur ofta ger ni näring och hur stor är krukan?
 
Jag sitter fortfarande och ruvar på min beställning från Impecta. Vet inte om jag ska ha mer eller nöja mig.
 
Vad är det för sort, hur ofta ger ni näring och hur stor är krukan?
Sorten har jag ingen aning om, tog några random frön som vi hade råkat blanda ihop i en påse. Därav min misstanke att vi kanske gjorde en miss redan där då det rekommenderades att så små busktomater vid så pass tidig sådd.
De får en väldigt, väldigt liten mängd utspätt bokashivatten vid varje/varannan vattning och krukorna är på ca 8-9 cm för varje liten planta
 
Sorten har jag ingen aning om, tog några random frön som vi hade råkat blanda ihop i en påse. Därav min misstanke att vi kanske gjorde en miss redan där då det rekommenderades att så små busktomater vid så pass tidig sådd.
De får en väldigt, väldigt liten mängd utspätt bokashivatten vid varje/varannan vattning och krukorna är på ca 8-9 cm för varje liten planta

9 cm när ni sådde dom i november? Det låter jättelitet. 🤔
Ska man ha tomater inomhus vintertid är verkligen sorten avgörande, i kombo med näring och ljus. Men det verkar ni ju ha kläm på, så jag gissar att det helt enkelt är fel sort och för små krukor.
 
9 cm när ni sådde dom i november? Det låter jättelitet. 🤔
Ska man ha tomater inomhus vintertid är verkligen sorten avgörande, i kombo med näring och ljus. Men det verkar ni ju ha kläm på, så jag gissar att det helt enkelt är fel sort och för små krukor.
Det är litet, men då de var så små och inte ville ta sig ordentligt tänkte jag att det skulle bli för stort med större krukor när jag planterade om dem sist (tankevurpa?). Nåja, tänkte plantera om och plantera ner till veckan om jag hinner och hoppas att det hjälper. Annars är det nog enbart valet av sort som är boven i dramat
 
Det är litet, men då de var så små och inte ville ta sig ordentligt tänkte jag att det skulle bli för stort med större krukor när jag planterade om dem sist (tankevurpa?). Nåja, tänkte plantera om och plantera ner till veckan om jag hinner och hoppas att det hjälper. Annars är det nog enbart valet av sort som är boven i dramat

Har du någon bild? Det brukar gå att se på växtformen ganska tidigt om det är en högväxande eller en busktomat.
 
Det är litet, men då de var så små och inte ville ta sig ordentligt tänkte jag att det skulle bli för stort med större krukor när jag planterade om dem sist (tankevurpa?). Nåja, tänkte plantera om och plantera ner till veckan om jag hinner och hoppas att det hjälper. Annars är det nog enbart valet av sort som är boven i dramat
Ställ dem varmt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
756
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp