Har börjat fundera på vad vi kan ha i odlingslådorna. Vi tänkte börja i blygsam skala, dvs inte så mycket av varje. Har hittat lite som jag skulle vilja försöka odla, men är beredd på att skjuta upp om vissa inte är gör-bara i år så att säga.
Det jag funderar på är morötter, gul lök, potatis, vitlök (den är ett frågetecken), jordgubbar, sockerärtor, timjan och ingefära.
Det som redan finns i landen är rabarber, hallon, amerikanska blåbär, gräslök och smultron.
Blåbären, gräslöken och smultronen är i en egen bädd med lite mellanrum mellan blåbär och smultron, sen är tanken två bäddar till, varav den ena blir enbart hallon och rabarbern.
Lite löst har jag funderingar på potatis i den sista bädden, morötter, löken och ingefäran.
Tanken var att sätta in några jordgubbsplantor i blåbär å smultron bädden.
Kanske skippar timjan om det inte får plats, vill inte att det blir för trångt. Likaså med sockerärtorna.
Vet inte vilket som blir bäst. Jag vet inte storleken på bäddarna, skulle gissa på att de är någonstans runt 1m x 2m någonting om jag baserar min gissning på den bädden som existerar.
Mycket är som sagt funderingar än så länge. Fokus är blygsam skala med lite självförsöjande grödor, mest för att testa och se va som kan va värt å satsa på i större skala nästa år.
Jag röstar helt klart för sockerärtor, det är en favorit här! Tar inte så mycket plats om man ger dem utrymme att klättra uppåt på, är extremt lättskötta och väldigt gott att bara gå och plocka och äta direkt från plantan. (Extra kul om det är hemma hos pojkvännen som jag har för mig har barn?)
Jag odlade potatis i två potatiskrukor och i grävt land i fjol och tyckte helt klart att krukorna var mest lättskötta och gav bäst skörd, så det kn ju vara ett tips om de inte får plats i bäddarna.