Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
De klättrar på det mesta, jag har satt upp ett kompostnät:Visa bifogad fil 83751
Och de tar verkligen inte mer odlingsyta än någon centimeter längst ut med kanten!

Men du kan lika gärna sätta ned några enkla pinnar bara också.

Alltså, kan inte nog lobba för denna växt! 😅:o
Jag kommer nog göra som jag minns att min extra farfar gjorde, pinnar med ståltråd mellan på olika höjder, va mycket enkelt att gå å plocka å äta dom vill jag minnas. 😅
 
Om du anlägger bäddar över stubbar kan det murknande träet i stubbe/rot bli värdefull näring för annat du odlar. Perenner/vedartade växter blir gladast, för de gillar miljön bättre som är i jorden runt andra perenner. Den jorden har mer svampmycel, vilket ettåringar inte alltid trivs så bra med. Av det du sagt skulle jag gissa att blåbären blir glada på en stubbe.


Här finns en tabell över hur länge olika fröer har okej grobarhet.
Blåbären är redan i en bädd över en stubbe, dock har de inte gett bär än. Smultronen stromtrivs, gräslöken likaså.

Så här ser det ut just nu, något snötäckt. 😅 Blåbär till vänster, smultron till höger och ovanför blåbären i översta vänstra hörnet är gräslöken.
I bakgrunden kan man skymta lite av den stora tuj-liknande träd/buske som eventuellt ska tas ner, inte bestämt än, buskarna till vänster kanske ska bort också men heller inte bestämt än, de kommer få va kvar så länge. Rabarbern är för närvarande mellan de buskarna å verkar inte trivas.

F5F418F5-469D-4F2C-A25A-1D9F703E8E0E.webp
 
Vilka tomater som passar var är ganska sortberoende (även om tomat ofta är tacksamt att odla, det blir ju liksom alltid frukt ändå). Vad odlar du för tomater?

I mina växthus har jag haft tomater, chili, paprika, tomatillo, gurka, meloner, vindruvor, aubergine.
Detta blir tredje året som jag odlar tomater så jag håller fortfarande på att prova mig fram. I år blir det Honeycomb och Surprise som jag har kvar från förra året, Honeycomben gillar jag! Sen tänkte jag göra ett nytt försök med Brandywine som jag hade för två år sen, och testar en ny sort som hette Röd Blomme. Alla får nog bo i växthuset, så jag hoppas att de trivs där.

Vindruvor och melon vore kul! Jag har sagt att jag inte ska ta på mig för mycket i början utan trappa upp, men kanske 2023.
Man sitter och njuter med en kopp kaffe och en semla när solen står på tidigt i februari.
Man skaffar ett eller flera citrusträd i kruka för att inhalera doften när de blommar.
Man sätter sig där med en kopp te eller lite glögg en stjärnklar vinterkväll och tittar på himlen.
Man förodlar grönsaker och blommor.
Man drar upp lite extra tidig sallat som sås på vintern.
Man skördar slanggurkor och auberginer, paprika och chili och fler sorters tomater än som funkar ute.
Och ibland så bara tittar man på sitt växthus, och är lycklig.

Visa bifogad fil 82795
Okej, jag har uppenbarligen tänkt allt för smalt vad gäller användningsområdet :p Hoppas jag blir frälst!
 
Min start på odlingsåret blev försenat pga en bebis, men igår sådde jag tre sorters chili, någon blomma som aldrig tog sig förra året och lite basilika och timjan. Fröna är lite gamla men jag hoppas något ska gro.

Sen planerade jag lite inför våren och köpte lite fröer. Planen är:
- Vitlök
Första gången för mig. Jag fick ner dem i jorden i november precis innan det blev svinkall, får se om jag lyckades.
- Tomater
Honeycomb, Surprise, Brandywine och Röd Blomme.
- Chili
Rester från tidigare år, Peter, Vampire och :en tredje.
- Kryddor
Basilika, timjan och mynta. Jag skulle vilja ha salvia också. Tidigare har jag bara haft basilika och timjan och då haft dem inomhus, men de kanske också vill bnp i växthuset i år.
- Morötter
Lite spontant, jag har fått för mig att morötter är lurigt och vill ha särskild jord, dvs kanske mer krävande än jag orkar med.
- Sallat
Jag har några frön kvar från tidigare års försök, får se om jag lyckas bättre nu.
- Sockerärtor
Två sorter, Norli och en till.
- Potatis
Känns lurigt, men vore så kul att få till lite.

Lite mer än jag hade trott nu när det står listat så här... Jag hoppas jag ska orka med.

Jag har tänkt ha tomater och chili i krukor i växthus, övrigt i pallkragar. Men potatis, kör man det i pälskrage eller bör jag anlägga ett litet land?
 
Jag har odlat sorten Cocozelle några säsonger nu och tycker den är mycket odlingsvärd. Ger lagom mycket frukt med mild fin smak. Den är dessutom från 1885!

Ja,jag har totalt snöat in på kulturarvssorter! I år ska ALLT jag odlar vara kulturarv. Förra året hade jag lite andra fröer kvar och eftersom jag är ekonomisk så använde jag upp dem.

Edit: glömde .. om squashfrukterna blir träiga och hårda beror det väldigt ofta på att de får för lite vatten.
Hopps nu råkade jag köpa den bara för det. Och två musselsquashisar också, som tur är har jag en plan för var jag ska ha squashen i år, det blev alldeles för lite förra året.
 
Min start på odlingsåret blev försenat pga en bebis, men igår sådde jag tre sorters chili, någon blomma som aldrig tog sig förra året och lite basilika och timjan. Fröna är lite gamla men jag hoppas något ska gro.

Sen planerade jag lite inför våren och köpte lite fröer. Planen är:
- Vitlök
Första gången för mig. Jag fick ner dem i jorden i november precis innan det blev svinkall, får se om jag lyckades.
- Tomater
Honeycomb, Surprise, Brandywine och Röd Blomme.
- Chili
Rester från tidigare år, Peter, Vampire och :en tredje.
- Kryddor
Basilika, timjan och mynta. Jag skulle vilja ha salvia också. Tidigare har jag bara haft basilika och timjan och då haft dem inomhus, men de kanske också vill bnp i växthuset i år.
- Morötter
Lite spontant, jag har fått för mig att morötter är lurigt och vill ha särskild jord, dvs kanske mer krävande än jag orkar med.
- Sallat
Jag har några frön kvar från tidigare års försök, får se om jag lyckas bättre nu.
- Sockerärtor
Två sorter, Norli och en till.
- Potatis
Känns lurigt, men vore så kul att få till lite.

Lite mer än jag hade trott nu när det står listat så här... Jag hoppas jag ska orka med.

Jag har tänkt ha tomater och chili i krukor i växthus, övrigt i pallkragar. Men potatis, kör man det i pälskrage eller bör jag anlägga ett litet land?
Morötter var jätteluriga för mig, men sedan jag råkade läsa Sara Bäckmo skriva att de vill ha det fuktigt hela tiden när de gror har jag lyckats två år i rad och det har varit jätteroligt! (dessutom har jag ett ton gamla morotsfrön som jag sått typ varannan rad av så det har blivit en lustig variation.) Sådde dem högt upp också i dubbel pallkrage, de flesta andra är enkel, någon sa att det finns morotsflugor och att de inte orkar flyga så högt, vad vet jag. I år måste jag tyvärr nog så dem lågt om jag ska ha rotation på det hela. Samtidigt måste jag iofs fylla på med ny kompost och gödsel så jag vet inte om jag kanske kan låta dem stå kvar. Dock kanske morotsflugorna "kommer ihåg" var de var sist och anfaller. vojne vojne.
 
Detta blir tredje året som jag odlar tomater så jag håller fortfarande på att prova mig fram. I år blir det Honeycomb och Surprise som jag har kvar från förra året, Honeycomben gillar jag! Sen tänkte jag göra ett nytt försök med Brandywine som jag hade för två år sen, och testar en ny sort som hette Röd Blomme. Alla får nog bo i växthuset, så jag hoppas att de trivs där.

Vindruvor och melon vore kul! Jag har sagt att jag inte ska ta på mig för mycket i början utan trappa upp, men kanske 2023.

Surprise känner jag inte igen, men de övriga kan du absolut ha i växthuset. Personligen vill jag inte ha några högväxande på friland, upplever att det inverkar för mycket på avkastningen. Speciellt Brandywine ska absolut vara i växthus! Fantastisk tomat om man har lite tålamod, har odlat den i flera konstellationer.
 
Jag har tänkt ha tomater och chili i krukor i växthus, övrigt i pallkragar. Men potatis, kör man det i pälskrage eller bör jag anlägga ett litet land?

I pälskrage blir det inte många potäter!

:D

Jag tycker tidig potatis gynnas av pallkrage, eftersom de värms upp snabbare. Hade tidig färskpotatis i två pallkragar detta år och jösses vad potatis! Resten åkte ner i ett nytt potatisland men *ehm* den orkade vi visst inte hålla efter...

Edit: basilikan hade du inte behövt ha så bråttom med, den vill ha mycket värme och ljus. Passar väldigt bra i växthuset sen!
 
Morötter var jätteluriga för mig, men sedan jag råkade läsa Sara Bäckmo skriva att de vill ha det fuktigt hela tiden när de gror har jag lyckats två år i rad och det har varit jätteroligt! (dessutom har jag ett ton gamla morotsfrön som jag sått typ varannan rad av så det har blivit en lustig variation.) Sådde dem högt upp också i dubbel pallkrage, de flesta andra är enkel, någon sa att det finns morotsflugor och att de inte orkar flyga så högt, vad vet jag. I år måste jag tyvärr nog så dem lågt om jag ska ha rotation på det hela. Samtidigt måste jag iofs fylla på med ny kompost och gödsel så jag vet inte om jag kanske kan låta dem stå kvar. Dock kanske morotsflugorna "kommer ihåg" var de var sist och anfaller. vojne vojne.

Jag är lite sur på de där jäkla morotsflugorna också, särskilt mina gula sorter verkar de ha snokat upp. Funderar på att testa kålnät i år för att i bästa fall spärra dem ute från mitt gottis (marginellt upphöjda odlingsbäddar).
 
Morötter var jätteluriga för mig, men sedan jag råkade läsa Sara Bäckmo skriva att de vill ha det fuktigt hela tiden när de gror har jag lyckats två år i rad och det har varit jätteroligt! (dessutom har jag ett ton gamla morotsfrön som jag sått typ varannan rad av så det har blivit en lustig variation.) Sådde dem högt upp också i dubbel pallkrage, de flesta andra är enkel, någon sa att det finns morotsflugor och att de inte orkar flyga så högt, vad vet jag. I år måste jag tyvärr nog så dem lågt om jag ska ha rotation på det hela. Samtidigt måste jag iofs fylla på med ny kompost och gödsel så jag vet inte om jag kanske kan låta dem stå kvar. Dock kanske morotsflugorna "kommer ihåg" var de var sist och anfaller. vojne vojne.

Jag är lite sur på de där jäkla morotsflugorna också, särskilt mina gula sorter verkar de ha snokat upp. Funderar på att testa kålnät i år för att i bästa fall spärra dem ute från mitt gottis (marginellt upphöjda odlingsbäddar).

Peppar peppar så har jag sluppit morotsfluga. Lök ska ju vara bra att samplantera med morot, då flugorna tydligen inte ska gilla just lök.
 
Peppar peppar så har jag sluppit morotsfluga. Lök ska ju vara bra att samplantera med morot, då flugorna tydligen inte ska gilla just lök.

Har ju inte planterat lök någon gång, känns så lustigt att köpa små lökar och plantera för att få stora lökar, när de ser så lika ut lökarna i affären. Men man kanske skulle köra några bara för att irritera flugorna. Purjo kanske är lök också, det tänkte jag odla. Men de tar sådan oerhörd plats under jord så vet inte om morötterna skulle få plats bredvid.
 
Har ju inte planterat lök någon gång, känns så lustigt att köpa små lökar och plantera för att få stora lökar, när de ser så lika ut lökarna i affären. Men man kanske skulle köra några bara för att irritera flugorna. Purjo kanske är lök också, det tänkte jag odla. Men de tar sådan oerhörd plats under jord så vet inte om morötterna skulle få plats bredvid.
Sambon läste nånstans att vitlök också är kanon mot div. ohyra. Bara trycka ner nån liten klyfta här och där, behöver inte vara krångligare eller ta mer plats än så 🙂
Vi planerar för samplantering i år, där bla vitlök ingår. Ska man ha dem till att bara skrämma bort ohyra behöver de ju inte heller hinna växa sig stora, så det borde räcka om man sätter ett par klyftor i vår
 
Sambon läste nånstans att vitlök också är kanon mot div. ohyra. Bara trycka ner nån liten klyfta här och där, behöver inte vara krångligare eller ta mer plats än så 🙂
Vi planerar för samplantering i år, där bla vitlök ingår. Ska man ha dem till att bara skrämma bort ohyra behöver de ju inte heller hinna växa sig stora, så det borde räcka om man sätter ett par klyftor i vår
Hmm har kanske några små luftlökar från förra årets vitlök som jag skulle kunna peta ned här och var. Jag har redan petat ned en pallkrage vitlök i november annars :).
 
I pälskrage blir det inte många potäter!

:D

Jag tycker tidig potatis gynnas av pallkrage, eftersom de värms upp snabbare. Hade tidig färskpotatis i två pallkragar detta år och jösses vad potatis! Resten åkte ner i ett nytt potatisland men *ehm* den orkade vi visst inte hålla efter...

Edit: basilikan hade du inte behövt ha så bråttom med, den vill ha mycket värme och ljus. Passar väldigt bra i växthuset sen!
Då stryker jag pälskragen från idėlistan men behåller pallkragen :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp