Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter med massor av frön i minneslistan på tradera och är så sjukt sugen på att buda hem dem allihopa... :angel: Bara det att jag redan har massor av frön hemma, borde i alla fall hålla mig tills jag hunnit inventera lite :o

Vad jag EGENTLIGEN borde fixa är mer odlingsyta, inte mer att odla :banghead:
Funderar lite på hur jag ska göra i växthuset, förra året var det nybyggt i slutet av sommaren så jag bara ställde in lite krukor. I år tänkte jag någon slags odlingslådor, men det blir ju så sjukt dyrt med pallkragar?! Så funderar på att bygga något själv, någon som kanske har lite bilder på egenbyggda lådor/upphöjda bäddar att hitta inspiration i? :)

Det blev en till sorts chili, brysselkål, spetskål, basilikamix, betamix och auberginemix efter kraftig beskärning av varukorgen :o:laugh:

Gillar när det blir en mix av några olika fröer så att jag slipper köpa tio påsar för att så ett frö ur varje :up:
 
+ Misslyckades totalt med kålen i fjol, kålnätet gick sönder mitt i säsongen och alla plantor (bara lite grönkål som jag vågade mig på att prova) blev helt uppätna. Nu har jag en påse spetskål och en med brysselkål i kundvagnen pga inspirationen härifrån och funderar på om jag kanske skulle vika en hel pallkrage bara till kål och att det kanske blir lättare att hålla efter då? :idea:

Kål = :love: En hel pallkrage går dock snabbt att fylla, kombinationen med tidig spetskål och sen brysselkål kan nog vara smart. I år har jag varit rekordtidig med att så en del spetskål som jag hoppas ska vara klar att äta/grilla :d mitt i sommaren (och att angreppen då inte har hunnit komma igång riktigt heller), och brysselkålsplantorna satte jag inte ut förrän i mitten på juli ungefär och hann ändå få fin skörd.
 
Jag hat-älskar kål. Älskar dess variationer, lagringskapacitet och allt man kan göra med det, men hatar att odla det. Fyfan. Vill man bli riktigt nerslagen som hemmaodlare är det ju definitivt kål man ska satsa på! :cautious:

Jag tyckte att jag var riktigt noggrann förra året, med spända bågar över kragarna och nytt nät som jag fäste ordentligt. Men det hjälpte ju föga när kålen växte sig stor och började trycka mot nätet = fjärilarna kom åt att lägga ägg på bladen genom nätet. Dessutom har vi det riktigt jävligt med jordloppor som ju kommer igenom näten med lätthet. Jag misslyckas också märkligt nog alltid med att förodla kål? De växer bara ett par veckor innan det vissnar ner och dör.

I år ska jag ha en riktigt rejäl plan och verkligen försöka lyckas med kålen. Vill ju kunna lagra själv inför vintern!
 
Fick iväg en beställning på nästan 900 kronor. Nåväl, det är inte bara frön, jag köpte en värmematta också.

Jag skulle vilja hitta en odlingskompis. Undrar var man kan hitta en sådan.
 
Angående kålodling så förra säsongen täckte jag ingen kål med någonting, och det var det mest lyckade kålodlande jag fått till hittills. Dock i kombination med att avsätta en stund nästan varje dag för att ta bort ägg (och några larver) manuellt under några veckor när de var som mest på hugget. Jag hade också mest kålfjärilslarver och inte mycket av de feta gröna, vad de nu är för några. Men äggen är inte så knepiga att ta bort och sitter ju ofta väl samlade och synliga på undersidan av bladen.

Jag sprayade på någon omgång Turex som hjälp bara men de flesta sorterna blev rekordfina, till och med några ordentliga blomkålshuvud. Sedan bygger den metoden förstås på att det inte är är alltför många plantor för då orkar man inte hålla på. Och att man inte är borta någon vecka mitt i alltihop för det går undan när de börjat glufsa i sig.

Men det sura med att behöva täcka är ju att kålen är så vacker i sig själv (om den inte blir uppäten), så helst vill jag kunna njuta av den där frodiga blandningen med alla stora blad, i år ska jag kanske försöka blanda upp med lite blommor mitt emellan också men fortsätta satsa på manuell bekämpning som nr 1.
 
Jag har nästan gett upp på kålen. År 1 förodlade inne och hade sen fiberduk på ute och det blev för varmt för de stackars plantorna och sen växte kålen ur duken och de blev uppätna = ingen kål. Förra året blev det superfina plantor av vintersådd kål, jag har sytt ett myggnät som skydd och det funkade fint, tog av det i mitten av augusti och plantorna höll sig fina även utan, men jag fick ett blomkålshuvud som var typ 3-4cm i diameter 😂 och små spetskålshuvuden som jag inte alls var nöjd med kvaliten eller smaken på. Brysselkålen gav några minihuvuden som jag inte ens orkade skörda.. jag ska ge ett försök med att vinterså spetskål på odlingsplatsen, men annars har jag gett upp på kål. Jag älskar att äta kål, men plantorna tar för stor plats, blir minimal skörd och för mycket jobb med.
 
Angående kålodling så förra säsongen täckte jag ingen kål med någonting, och det var det mest lyckade kålodlande jag fått till hittills. Dock i kombination med att avsätta en stund nästan varje dag för att ta bort ägg (och några larver) manuellt under några veckor när de var som mest på hugget. Jag hade också mest kålfjärilslarver och inte mycket av de feta gröna, vad de nu är för några. Men äggen är inte så knepiga att ta bort och sitter ju ofta väl samlade och synliga på undersidan av bladen.

Jag sprayade på någon omgång Turex som hjälp bara men de flesta sorterna blev rekordfina, till och med några ordentliga blomkålshuvud. Sedan bygger den metoden förstås på att det inte är är alltför många plantor för då orkar man inte hålla på. Och att man inte är borta någon vecka mitt i alltihop för det går undan när de börjat glufsa i sig.

Men det sura med att behöva täcka är ju att kålen är så vacker i sig själv (om den inte blir uppäten), så helst vill jag kunna njuta av den där frodiga blandningen med alla stora blad, i år ska jag kanske försöka blanda upp med lite blommor mitt emellan också men fortsätta satsa på manuell bekämpning som nr 1.

För vår del tror jag främst på bättre täckande och/eller Turex. Jag minimerar gärna arbete där det går eftersom odlingen redan tar mycket tid. Turex kan ju vara knepigt att få tag på, ska verkligen vara ute i god tid i år!
 
Jag skulle behöva leda undan regnvatten lite bättre när det väl regnar eller snön smälter blir det rejält blött precis utanför huset
Så jag funderar på en stenkista men vad kan man plantera på den :confused:
Någon som har plantering på en stenkista?
 
Jag påmindes om mitt kaprisförsök för några år sedan och kom fram till att det måste bli ett nytt försök med en sådd, lite utmaningar ska det ju vara! Kapris och långböna blir årets nygamla/nya experiment. Långböna har jag aldrig testat förut, men har fattat att de kan vara lite knepiga - men goda, och ser coola ut - och vill bo i växthus.
 
Gick ned i källaren och städade i min lilla växt"skrubb" medan maken mattades barn, nu jäklar är det redo för odling! :D

De första små chilisarna börjar titta upp så de borde väl snart omplaceras dit (från fönstret i vardagsrummet) för tillväxt så att jag kan så nya va? :angel:
 
Jag gick ut och inspekterade odlingsdelen av trädgården. Det är inte mycket kvar av bäddarna jag anlade förra året, det är mest jord nu.
Mina jordgubbsplantor glufsade bagglammen i sig när de skulle klippa gräsmattan, så det får bli ett gäng nya sådana.
Drömmer om att bygga in mina limpor i träramar, men det får bli något annat år.

Jag insåg att jag tyckte det var väldigt kul att så till blommar, så det ska jag definitivt göra lite mer i år!
 
Tjoho jag igen!

Blev pepp att planera årets köksträdgård, allt finns inte med på listan, men det som är nytt är.

Jag såg en svensk kille på FB som sådde vete och gjorde eget bröd, tyckte det verkade skithäftigt! (och plan b är att hönsen får det som sysselsättning till vintern, precis som med solrosorna)

Jag behöver även flytta min mega rhododendron som inte trivs där den står riktigt (trots att den säkert är 100 år gammal).
Framsidan på huset har jag några cortenkrukor som ska få nytt, bla pampasgräs (rosa).

Mina rosor ska få komma upp i en större blomlåda, tycker de försvinner för lätt som de står nu. De ska även få samsas med lite mer lavendel.
(jag har redan en del lavendel på framsidan, men jag gillar det skarpt och är tacksamt, är alltid fullt med surr)

Screenshot_20220113-104254.webp
 
Jag skulle behöva leda undan regnvatten lite bättre när det väl regnar eller snön smälter blir det rejält blött precis utanför huset
Så jag funderar på en stenkista men vad kan man plantera på den :confused:
Någon som har plantering på en stenkista?
Kolla i pinterest, där finns häftiga lösningar bl.a. den här sorten https://pin.it/2Oz22sw

Jag har snöat in på "dry creek and drains" och tänker anlägga en I stugan ;)
 
Jag skulle behöva leda undan regnvatten lite bättre när det väl regnar eller snön smälter blir det rejält blött precis utanför huset
Så jag funderar på en stenkista men vad kan man plantera på den :confused:
Någon som har plantering på en stenkista?
https://www.stockholmvattenochavfall.se/globalassets/dagvatten/pdf/nvb.pdf Du behöver växter som tål både fukt och torka som vanligtvis kanske står i en dikesslänt och därmed ibland blir översvämmade och ibland står väldigt torrt. Strandiris tex http://petergaunitz.blogspot.com/2011/11/vi-tal-oversvamning.html
Från sida 22 https://stud.epsilon.slu.se/7743/2/jonsson_e_150422.pdf
 
Har satt årets första pluggbox.
IMG_20220114_114820.webp

Lapparna lär väl bli förstörda av fukt, men nu har jag ju bild på ordningen :up:

Fröna var visst lite gamla, 2020 stod det på påsen. Men går det så går det. Tar det sig inte klarar jag mig ändå. Hoppas jag.
Årets experiment är persisk kummin. Ingen aning om vad jag ska ha den till men nu har jag satt en hel hög.

Tror jag ska skaffa växtbelysning. Kanske. Om jag har råd. Paprika är min stora last här i livet så att odla egen vore ju kul. Har gjort det i ett par år men får typ tre frukter per planta på sin höjd.
 
Alltså, Dahlior? De är ju jättefina! Jag funderar på att ha en kruka med dahlia i trädgården i sommar. Ska jag då beställa en knöl till en kruka? Hur stor kruka behöver den?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp