Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns ju lite olika storlekar av dahlia, men de flesta jag sett är rejält stora. Jag skulle satsa på en så stor kruka som möjligt (för en planta då).

Hmm... räcker det med 10 liter? Eller behövs större? Jag har en som är 30-40 cm i diameter och kanske 50 cm hög också.
 
Nu har jag fått ner två murgröns sticklingar i en kruka med fuktig jord, påse med lufthål i över, och de står på soligaste platsen. Nu håller ja tummarna att de tar sig så de går att plantera ut till våren.
 
Nu har jag fått ner två murgröns sticklingar i en kruka med fuktig jord, påse med lufthål i över, och de står på soligaste platsen. Nu håller ja tummarna att de tar sig så de går att plantera ut till våren.
Sälg och pil är ju sånt man bara kan sticka ner i jord om man vill ha nya plantor/träd. Det ska även vara bra att sätta i vatten tillsammans med sticklingar för att det ska gro bättre, kanske kan vara idé att testa med ett skott murgröna tillsammans med ett par kvistar i lite vatten? :)
 
Sälg och pil är ju sånt man bara kan sticka ner i jord om man vill ha nya plantor/träd. Det ska även vara bra att sätta i vatten tillsammans med sticklingar för att det ska gro bättre, kanske kan vara idé att testa med ett skott murgröna tillsammans med ett par kvistar i lite vatten? :)
Fick rätt många murgröns sticklingar av en kollega. Satte de allesammans i vatten i en större vas, men det började lukta som det kan göra efter snittblommor som stått i vatten länge. Så killen ville slänga dom, jag tog hem å satte de i en större hink. Nu har de inte luktar alls, men märkte att de torkade ur och dog, bara två sol inte vissnat ner. Googlade om hur man skulle göra, där läste jag om sticka ner i jord, så nu hoppas jag de överlever. Den ena sticklingen som stoppats ner har utvecklat en liten rot, så kanske att det går vägen. 🙏🏻
 
Har satt årets första pluggbox.
Visa bifogad fil 84003
Lapparna lär väl bli förstörda av fukt, men nu har jag ju bild på ordningen :up:

Fröna var visst lite gamla, 2020 stod det på påsen. Men går det så går det. Tar det sig inte klarar jag mig ändå. Hoppas jag.
Årets experiment är persisk kummin. Ingen aning om vad jag ska ha den till men nu har jag satt en hel hög.

Tror jag ska skaffa växtbelysning. Kanske. Om jag har råd. Paprika är min stora last här i livet så att odla egen vore ju kul. Har gjort det i ett par år men får typ tre frukter per planta på sin höjd.

Sätter man frön nu så rekommenderar jag verkligen växtbelysning, det behöver inte alls vara dyrt. Vid den här tiden på året finns det helt enkelt inte tillräckligt med dagsljus, även om man sätter dem i fönstret.
 
Nu har jag fått ner två murgröns sticklingar i en kruka med fuktig jord, påse med lufthål i över, och de står på soligaste platsen. Nu håller ja tummarna att de tar sig så de går att plantera ut till våren.
Jag skulle ställa dem på en lite skuggigare plats. Murgröna tål skugga.
 
Sätter man frön nu så rekommenderar jag verkligen växtbelysning, det behöver inte alls vara dyrt. Vid den här tiden på året finns det helt enkelt inte tillräckligt med dagsljus, även om man sätter dem i fönstret.

Tja, det har gått bra de senaste tio åren utan. Men det är klart, resultatet blir bättre med. Jag hittar bara dyra saker men jag kanske kollar på helt fel ställen. Det är ju inte bara en lampa som behövs heller..
 
Tja, det har gått bra de senaste tio åren utan. Men det är klart, resultatet blir bättre med. Jag hittar bara dyra saker men jag kanske kollar på helt fel ställen. Det är ju inte bara en lampa som behövs heller..

Frukt blir det säkert ändå, men fruktsättningen blir ju sen, mindre utbyte och plantorna får sämre motståndskraft mot t ex ohyra och annat.

Belysning till växter kan du likaväl köpa på Jula eller Biltema. Man behöver inte köpa speciell växtbelysning för flera tusen, som hobbyodlare är det ofta onödigt.
 
Jag skulle ställa dem på en lite skuggigare plats. Murgröna tål skugga.

Har bara ett fönster hemma, det är inte sol där jämnt och det ljusaste fönster jag har hemma.
Detta va de ja hittade när jag googlade:

Så tar du stickling – steg för steg​

  1. Ta stickling från din murgröna under perioden februari till september.
  2. Knipsa med en ren sekatör av 10-15 cm långa bitar från moderplantan.
  3. Din stickling bör bestå av 3-4 blad upptill. Rensa bort resten om det är fler så slipper din stickling ödsla energi på att försörja fler blad och kan koncentrera sig på att växa sig stark.
  4. Häll såjord i en kruka men se till att inte packa jorden för hårt. Vattna därefter så att jorden är fuktig men inte blöt.
  5. Stick ner sticklingen i krukan men undvik att bladen kommer i kontakt med jorden.
  6. Vattna ner din lilla framtida planta så att den fäster ordentligt utan att det blir för kompakt. Syre behöver komma ner i jorden för att den ska kunna överleva och utvecklas till en ny planta så se till att den har fäste men fortfarande kan andas.
  7. Håll luften runt sticklingen fuktig. Du kan åstadkomma en fuktig miljö genom att trä en plastpåse med några små hål över krukan. Ta ett par pinnar till hjälp för att hålla upp påsen. Det blir ett enkelt litet drivhus medan din skyddsling växter till sig. Lyft av påsen och låt vädra med jämna mellanrum så det inte blir för kvavt i ditt lilla växthus.
  8. Placera din stickling ljust, men inte i direkt solljus. Lämplig temperatur är ca 20 grader varmt.
  9. Vattna regelbundet.
  10. Det bildas nya rötter efter några veckor och då är det dags att plantera om den i mer näringsrik blomjord och i en något större kruka. Undvik att byta upp till för stor kruka direkt utan plantera hellre om i större krukor i etapper vartefter din stickling växer till sig.
  11. När din stickling är tillräckligt stor för att du ska kunna ha koll på den och sköta om den ute på friland är det dags att plantera ut den i trädgården.
 
Frukt blir det säkert ändå, men fruktsättningen blir ju sen, mindre utbyte och plantorna får sämre motståndskraft mot t ex ohyra och annat.

Belysning till växter kan du likaväl köpa på Jula eller Biltema. Man behöver inte köpa speciell växtbelysning för flera tusen, som hobbyodlare är det ofta onödigt.

Men det ska fortfarande hängas upp på något sätt. Det är ju inte bara att lägga en lysrör på backen och tro att det ska fungera. Någon slags armatur på lagom höjd, gärna ställbart så växterna inte slår i när de blivit för stora. Det drar med sig en hel del. Och för någon som inte har en aning om vad hon pysslar med när det kommer till ljus är det inte lätt.
 
Men det ska fortfarande hängas upp på något sätt. Det är ju inte bara att lägga en lysrör på backen och tro att det ska fungera. Någon slags armatur på lagom höjd, gärna ställbart så växterna inte slår i när de blivit för stora. Det drar med sig en hel del. Och för någon som inte har en aning om vad hon pysslar med när det kommer till ljus är det inte lätt.

Nej, jag har inte skrivit att du ska lägga de på backen, visst behöver de hängas upp. Det ingår kedjor och krokar till många armaturer, det du behöver tänka på då är en ställning. Finns billiga från Nelson Garden på t ex Blomsterlandet.
 
Men det ska fortfarande hängas upp på något sätt. Det är ju inte bara att lägga en lysrör på backen och tro att det ska fungera. Någon slags armatur på lagom höjd, gärna ställbart så växterna inte slår i när de blivit för stora. Det drar med sig en hel del. Och för någon som inte har en aning om vad hon pysslar med när det kommer till ljus är det inte lätt.

Jag har monterat min största belysningsramp i ett vädringsställ över ett bord, bara att höja och sänka så den kommer på rätt höjd successivt.
 
Men det ska fortfarande hängas upp på något sätt. Det är ju inte bara att lägga en lysrör på backen och tro att det ska fungera. Någon slags armatur på lagom höjd, gärna ställbart så växterna inte slår i när de blivit för stora. Det drar med sig en hel del. Och för någon som inte har en aning om vad hon pysslar med när det kommer till ljus är det inte lätt.
Min syster köpte en begagnad golvlampa där den gick att rikta något, på market place. En lampa med rätt ljus till så blev det inte så farligt mycket pengar.
Har inte ikea haft belysning till växter? De ligger oftare lite billigare i pris, om inte kan du kanske hitta det begagnat?

Jag köpte mina från en växtsida när de reade ut på hösten (vilket kanske inte hjälper dig nu), de skulle införa ett nytt kopplingssystem, så de ville sälja ut de gamla modellerna.
 
Nej, jag har inte skrivit att du ska lägga de på backen, visst behöver de hängas upp. Det ingår kedjor och krokar till många armaturer, det du behöver tänka på då är en ställning. Finns billiga från Nelson Garden på t ex Blomsterlandet.

Billig är ett relativt begrepp. 300 för en ställning, plus kostnaden för armatur och lysrör. Det blir ett par hundralappar. Det tycker inte jag är billigt. För mig är det mycket pengar.
 
Billig är ett relativt begrepp. 300 för en ställning, plus kostnaden för armatur och lysrör. Det blir ett par hundralappar. Det tycker inte jag är billigt. För mig är det mycket pengar.

Det var bara ett förslag eftersom jag inte har någon aning om din budget. Det går att göra ställningar på annat sätt. Eller om man har en hylla tillövers som man bara kan fästa två krokar i.
 
Min syster köpte en begagnad golvlampa där den gick att rikta något, på market place. En lampa med rätt ljus till så blev det inte så farligt mycket pengar.
Har inte ikea haft belysning till växter? De ligger oftare lite billigare i pris, om inte kan du kanske hitta det begagnat?

Jag köpte mina från en växtsida när de reade ut på hösten (vilket kanske inte hjälper dig nu), de skulle införa ett nytt kopplingssystem, så de ville sälja ut de gamla modellerna.
Golvlampa var smart, det r borde jag kunna hitta på second hand :up:
 
Det var bara ett förslag eftersom jag inte har någon aning om din budget. Det går att göra ställningar på annat sätt. Eller om man har en hylla tillövers som man bara kan fästa två krokar i.
Du tror inte jag redan kollat på typ Blomsterlandet och konstaterar att jag tycker det är för mycket pengar? Själva lampan är inte den stora kostnaden i sammanhanget.
 
Det var bara ett förslag eftersom jag inte har någon aning om din budget. Det går att göra ställningar på annat sätt. Eller om man har en hylla tillövers som man bara kan fästa två krokar i.
När jag bodde i lägenhet så hade jag en Ivar hylla jag satte/ hängde upp ledlyset på, lite jobb såklart att flytta hyllplanen till rätt avstånd men funkade ändå hyfsat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp