Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Några grenar murgröna som jag försökt få rötter på, men de verkar så sakteliga dö. Satte dom i en hink me vatten och det började komma en rot på den ena men stannade av.
Kommer nog sluta med att vi antingen får några grenar igen eller köper egen murgröna som är färdig för plantering.
 
Lillgrabben sådde några ifjol dock fick de inget att klättra på då, så det blev inte jättebra, men ja de va poppis. Alla pojkar/män va å nallade i landet av dom. 😅
Lite därav jag hade tanke på att så nya, men då ska vi hitta en bra plats till dom och ge dom något att klättra på. Inget bestämt än. 😇

De klättrar på det mesta, jag har satt upp ett kompostnät:
Screenshot_20220109-185900.webp

Och de tar verkligen inte mer odlingsyta än någon centimeter längst ut med kanten!

Men du kan lika gärna sätta ned några enkla pinnar bara också.

Alltså, kan inte nog lobba för denna växt! 😅:o
 
Jag sitter och ifrågasätter det rimliga i att beställa frön för 540 kronor. Jag har inte ens plats för allt. Eller ja, om jag rensar upp vissa ytor har jag det.
 
Har du någon bild? Det brukar gå att se på växtformen ganska tidigt om det är en högväxande eller en busktomat.
Det är, som du kanske ser, ett mycket klent gäng tappra små krigare (och jag tror ju som sagt att dessa är tänkta att bli mer högresta än busk-varianten när de blir stora) :angel:
20220109_195539.webp
 
Jag är ganska säker på att det går att förebygga genom att blåsa på med ljus, men ska inte svära på det. Har kollegor som tävlar vem som får första blomman efter novembersådd (nu!) men de är hemlighetsfulla. 😁
Jag har lärt mig att det är bättre att bromsa processen en aning när man sår såhär tidigt, genom lite svalare temperatur och mycket ljus. Annars drar de iväg för snabbt, som @Fruentimber skriver. Hade jag haft mer växtbelysning skulle jag ha kunna göra ett litet experiment och ställt hälften lite varmare :D
 
Jag är ganska säker på att det går att förebygga genom att blåsa på med ljus, men ska inte svära på det. Har kollegor som tävlar vem som får första blomman efter novembersådd (nu!) men de är hemlighetsfulla. 😁

Eftersom ljuset sprider sig blir det inte lika koncentrerat som utomhus om man inte använder sig av lite speciallösningar som återspeglar ljuset. :) Typ folie runt om.
 
Det är, som du kanske ser, ett mycket klent gäng tappra små krigare (och jag tror ju som sagt att dessa är tänkta att bli mer högresta än busk-varianten när de blir stora) :angel:
Visa bifogad fil 83756

Ja, inte är det där några busktomater iaf så länge övrigs faktorer stämmer överens. :D Ser en och annan potatisbladig, vanligt bland bifftomater (men det kan vara annat också).

Om du lyfter på krukorna och tittar undertill, har rötterna börjat leta sig ut? På storleken ser det ut som hög tid för omplantering.

De har en aning gul ton så jag hade nog ökat på näringen?
 
Ja, inte är det där några busktomater iaf så länge övrigs faktorer stämmer överens. :D Ser en och annan potatisbladig, vanligt bland bifftomater (men det kan vara annat också).

Om du lyfter på krukorna och tittar undertill, har rötterna börjat leta sig ut? På storleken ser det ut som hög tid för omplantering.

De har en aning gul ton så jag hade nog ökat på näringen?
Tack för tips om näring, vi får öka på och se om det blir någon effekt av det efter omplantering :)
Bifftomater vet jag med 99% säkerhet att det inte är då vi aldrig haft sådana frön här i huset innan den här säsongen.
Rötterna är inte ens i närheten av att titta ut underifrån, så på den fronten är det lugnt
 
Vi får se hur vi gör, odlingsbäddarna är inte gjorda än. Första projektet innan vi gör dom är att jämna till gräsmattan där de ska stå först.

Eventuellt ska vi ta ner en jättehög tuj-liknande buske/träd och sätta en av odlingsbäddarna över stubben om det visar sig att stubben inte går att ta upp.
Nuvarande bädd står över en annan stubbe, som inte gick att ta upp.

Tror vitlöken får vänta tills hösten å sikta på nästa år, kanske blir för mycket annars. Vill inte ta mig vatten över huvudet. 🙈
Om du anlägger bäddar över stubbar kan det murknande träet i stubbe/rot bli värdefull näring för annat du odlar. Perenner/vedartade växter blir gladast, för de gillar miljön bättre som är i jorden runt andra perenner. Den jorden har mer svampmycel, vilket ettåringar inte alltid trivs så bra med. Av det du sagt skulle jag gissa att blåbären blir glada på en stubbe.

Det har jag ju ingen aning om. Står ingen info om det.
Här finns en tabell över hur länge olika fröer har okej grobarhet.
 
Tack för tips om näring, vi får öka på och se om det blir någon effekt av det efter omplantering :)
Bifftomater vet jag med 99% säkerhet att det inte är då vi aldrig haft sådana frön här i huset innan den här säsongen.
Rötterna är inte ens i närheten av att titta ut underifrån, så på den fronten är det lugnt

Är fröna köpta eller har ni sparat själva och i så fall från vad? Finns ju en del vanliga potatisbladiga men kommer fröna från F1 or blir det ju en del överraskningar i andra generationen.
 
Är fröna köpta eller har ni sparat själva och i så fall från vad? Finns ju en del vanliga potatisbladiga men kommer fröna från F1 or blir det ju en del överraskningar i andra generationen.
Det är en salig blandning av frön avsedda för den här sortens experimenterande (ja, jag förstår själv att det nog blir resultat därefter :angel:), alla är dock sånt vi tagit reda på själva både från köpta tomater och egna plantor
 
Det är en salig blandning av frön avsedda för den här sortens experimenterande (ja, jag förstår själv att det nog blir resultat därefter :angel:), alla är dock sånt vi tagit reda på själva både från köpta tomater och egna plantor

Aha. Ja, då är det minst sagt ett experiment. De tomater man köper i affären är hybrider och deras frön är inte sortäkta. :) Då kan det bli absolut vad som helst beroende på vad man använt att korsa fram hybriden med, till och med biff om det döljer sig sådant bakom.
 
Aha. Ja, då är det minst sagt ett experiment. De tomater man köper i affären är hybrider och deras frön är inte sortäkta. :) Då kan det bli absolut vad som helst beroende på vad man använt att korsa fram hybriden med.
Ja jag var så tveksam till om det öht skulle gro nånting så tidigt, så då åkte experimentpåsen fram :idea: Men nu när det ändå tittade upp ett gäng plantor vill jag ju att de ska må så bra som möjligt, så att det kanske, möjligtvis kan titta fram några små tomater på dem såsmåningom
 
Ja jag var så tveksam till om det öht skulle gro nånting så tidigt, så då åkte experimentpåsen fram :idea: Men nu när det ändå tittade upp ett gäng plantor vill jag ju att de ska må så bra som möjligt, så att det kanske, möjligtvis kan titta fram några små tomater på dem såsmåningom

Alltså tomatplantor kan ju fan överleva ett kärnvapenkrig och ÄNDÅ ge frukt, så tomater blir det ju garanterat!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp