Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte hunnit läsa genom tråden än, kanske har diskuterats redan.
Men vart är bra att beställa fröpåsar ifrån?
Eller liksom kvittar det egentligen?

Det beror ju lite på vad du söker, Impecta är väl fortfarande bland de bredaste i sortimentet sett till blandningen av blommor och grönsakssortiment. Jag kan tycka att de är/har blivit lite snåla med fröer ibland i förhållande till priset och ibland tveksam grobarhet (men det senare kan ju även bero på att det är jag som klantat till något).

Har själv mer gått över till Runåbergs som har ett bra grönsakssortiment och - tycker jag - mycket snygga och stilrena påsar, nog så viktig detalj! :D Sedan vill jag gärna stötta Lindbloms frö som även de har satsat mycket på ekologiska fröer men vars lager gick upp i rök i en brand häromåret. Jag gick också med i Sesam där man i huvudsak byter fröer men har inte själv vågat erbjuda något ännu. Men de fröer jag har fått därifrån har varit jättebra, de är också mest för köksträdgården. Fröbanken är ett annat ställe med (bl a) fina gamla kulturarvssorter, liksom Nordfrö (med riktigt snygga fröpåsar!) Generellt gillar jag leverantörer som prioriterar fröer av kulturarvssorter framför genmodifierade F1-sorter så då är det dessa jag tittar på först.

Men i stora delar brukar jag också fylla på förråden när Blomsterlandet har 50 % på fröer och då blir det ju ibland Impecta och ibland Weibulls eller Nelson Garden (även F1-hybrider) och de har alla fyllt sin funktion väl.

Sammantaget består min mix av att ta egna fröer, handla/byta till mig eller få lite mer udda sorter och ibland köpa 5 kr-påsar på Rusta eller Lidl, det funkar det också!
 
Det beror ju lite på vad du söker, Impecta är väl fortfarande bland de bredaste i sortimentet sett till blandningen av blommor och grönsakssortiment. Jag kan tycka att de är/har blivit lite snåla med fröer ibland i förhållande till priset och ibland tveksam grobarhet (men det senare kan ju även bero på att det är jag som klantat till något).

Har själv mer gått över till Runåbergs som har ett bra grönsakssortiment och - tycker jag - mycket snygga och stilrena påsar, nog så viktig detalj! :D Sedan vill jag gärna stötta Lindbloms frö som även de har satsat mycket på ekologiska fröer men vars lager gick upp i rök i en brand häromåret. Jag gick också med i Sesam där man i huvudsak byter fröer men har inte själv vågat erbjuda något ännu. Men de fröer jag har fått därifrån har varit jättebra, de är också mest för köksträdgården. Fröbanken är ett annat ställe med (bl a) fina gamla kulturarvssorter, liksom Nordfrö (med riktigt snygga fröpåsar!) Generellt gillar jag leverantörer som prioriterar fröer av kulturarvssorter framför genmodifierade F1-sorter så då är det dessa jag tittar på först.

Men i stora delar brukar jag också fylla på förråden när Blomsterlandet har 50 % på fröer och då blir det ju ibland Impecta och ibland Weibulls eller Nelson Garden (även F1-hybrider) och de har alla fyllt sin funktion väl.

Sammantaget består min mix av att ta egna fröer, handla/byta till mig eller få lite mer udda sorter och ibland köpa 5 kr-påsar på Rusta eller Lidl, det funkar det också!
Tack!
Ska kolla runt lite!

Har tagit vara på endel egna fröer, det är ju absolut roligast att odla, och har lite kvar sen förra året av annat men behöver stötta till lite.

Är egentligen bara intresserad av grönsaker. 😇
 
Tack!
Ska kolla runt lite!

Har tagit vara på endel egna fröer, det är ju absolut roligast att odla, och har lite kvar sen förra året av annat men behöver stötta till lite.

Är egentligen bara intresserad av grönsaker. 😇

Tar man egna fröer ska man komma ihåg att inte ta fröer från F1-hybrider, men det kanske du redan är medveten om. :)
 
Hur vet jag om det är det? 🙈🙈

De chili och paprika och tomat jag vet jag har för från kommer från handelsträdgård, har inga 'från Ica' vet jag.

Det står bredvid sortnamnet om det är en F1:a eller inte. Det är framkorsade hybrider som inte ger sortäkta frön.
 
Vad ska man välja om man vill prova odla gurka? Jag har ingen extra belysning, ingen extra värme, inget växthus osv. Utan bara vanlig inomhustemperatur, stora fönster och sen en mindre trädgård med pallkragar alt krukor.
 
Vad ska man välja om man vill prova odla gurka? Jag har ingen extra belysning, ingen extra värme, inget växthus osv. Utan bara vanlig inomhustemperatur, stora fönster och sen en mindre trädgård med pallkragar alt krukor.

Västeråsgurka? Och dra inte upp plantor för tidigt. Finns även vanlig slanggurka för friland. Man ska dock komma ihåg att välja självfertila sorter om man vill ha flera olika eftersom de annars korsbefruktar sig och blir beska.
 
Har inte hunnit läsa genom tråden än, kanske har diskuterats redan.
Men vart är bra att beställa fröpåsar ifrån?
Eller liksom kvittar det egentligen?

Jag beställde från något lite mindre ställe som heter soil & seeds i höstas, gillade att de hade lite mindre påsar, det gick liksom att beställa 3 tomatfrön av en sort och så, och kundservicen var toppen. Har ju inte provat fröerna än, men är glad att jag kunde få så många olika sorter utan att stå är med flera hundra frön jag inte hade kunnat låta bli att så :angel: 😅
 
Jag hittade ett dvärgaprikosträd. Den anges som härdig i zon 1 eventuellt 2, men blir aldrig stort och går att odla i kruka. Blev sjukt sugen på det. Jag har ju platser att övervintra det på. Har en isolerad men ouppvärmd farstu men jordkällaren är väl den bästa. Jag är så tacksam att jag har en jordkällare.
 
Suttit och läst på lite om aprikoser och inser att det finns ett par sorter jag skulle kunna våga prova på friland här hos mig i zon 4. Både Moskovskaja Velikaja och Tiina skulle kunna funka. Jag har ju sandjord att erbjuda dem så det är perfekt.
 
Mina chilis börjar få sitt andra bladpar. Sådde flera i samma kruka eftersom jag var osäker på grobarheten. Nu har jag gallrat ner till 6x2. Försöker nu stålsätta mig för att gallra och inte dela. Behöver verkligen inte 12 plantor. Måste sluta tycka synd om de jag gallrar bort...
 
Suttit och läst på lite om aprikoser och inser att det finns ett par sorter jag skulle kunna våga prova på friland här hos mig i zon 4. Både Moskovskaja Velikaja och Tiina skulle kunna funka. Jag har ju sandjord att erbjuda dem så det är perfekt.

Jag fick aprikoser av en som odlat själv utanför Grästorp ett år. Minns inte vad sorten hette men oj så goda de var! En varning bara, det är typ omöjligt att gå tillbaka till köpefrukt efter att ha smakat så färsk aprikos.
 
Har redan beställt flera frön, hur många sommarblommor behöver man egentligen? 🤦. Har dahlior liggandes på beställning till i vår och hoppas på bärbuskar, kanske ett träd lr två och annat kul ätbart + rosor senare. Vet inte riktigt var jag ska få pengar ifrån till alla mina planer, måste verkligen dra igång med en loppis med grannarna i vår 😅🙈

Ni som ska plantera träd, buskar och annat "större" beställer/köper ni när ni vill ha det lr nu snart för leverans i vår? ☺️

Upplever ni andra trädgårshets lr tendenser av det i år med? Eller känns det lugnare i år?, såg några typer av frön redan är slut. Men sådant är kanske vanligt ändå, har ju inte hållit på så länge med trädgård och odling själv ^^
 
Jag fick aprikoser av en som odlat själv utanför Grästorp ett år. Minns inte vad sorten hette men oj så goda de var! En varning bara, det är typ omöjligt att gå tillbaka till köpefrukt efter att ha smakat så färsk aprikos.
Jag tror att det inte är ett problem att inte kunna gå tillbaka till köpeaprikoser.

Egentligen är väl allt egenodlat så mycket bättre än det man kan köpa i affären.
 
Ni som ska plantera träd, buskar och annat "större" beställer/köper ni när ni vill ha det lr nu snart för leverans i vår? ☺️

Upplever ni andra trädgårshets lr tendenser av det i år med? Eller känns det lugnare i år?, såg några typer av frön redan är slut. Men sådant är kanske vanligt ändå, har ju inte hållit på så länge med trädgård och odling själv ^^

Jag är superkräsen, vill ha exakt det jag vill ha och kan inte tänka mig något liknande osv, alltså beställer jag tidigt. Dahlior känns fortfarande stort i år och det är mycket som redan är slut, å andra sidan har det poppat upp nya butiker rätt friskt, med fröerna tror jag det handlar mer om att det varit dåligt med leveranser dom senaste åren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
756
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
699
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp