Brukar köpa på Blomsterlandet när de har 50%. Duger för migHar inte hunnit läsa genom tråden än, kanske har diskuterats redan.
Men vart är bra att beställa fröpåsar ifrån?
Eller liksom kvittar det egentligen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Brukar köpa på Blomsterlandet när de har 50%. Duger för migHar inte hunnit läsa genom tråden än, kanske har diskuterats redan.
Har inte hunnit läsa genom tråden än, kanske har diskuterats redan.
Tack!Det beror ju lite på vad du söker, Impecta är väl fortfarande bland de bredaste i sortimentet sett till blandningen av blommor och grönsakssortiment. Jag kan tycka att de är/har blivit lite snåla med fröer ibland i förhållande till priset och ibland tveksam grobarhet (men det senare kan ju även bero på att det är jag som klantat till något).
Har själv mer gått över till Runåbergs som har ett bra grönsakssortiment och - tycker jag - mycket snygga och stilrena påsar, nog så viktig detalj! Sedan vill jag gärna stötta Lindbloms frö som även de har satsat mycket på ekologiska fröer men vars lager gick upp i rök i en brand häromåret. Jag gick också med i Sesam där man i huvudsak byter fröer men har inte själv vågat erbjuda något ännu. Men de fröer jag har fått därifrån har varit jättebra, de är också mest för köksträdgården. Fröbanken är ett annat ställe med (bl a) fina gamla kulturarvssorter, liksom Nordfrö (med riktigt snygga fröpåsar!) Generellt gillar jag leverantörer som prioriterar fröer av kulturarvssorter framför genmodifierade F1-sorter så då är det dessa jag tittar på först.
Men i stora delar brukar jag också fylla på förråden när Blomsterlandet har 50 % på fröer och då blir det ju ibland Impecta och ibland Weibulls eller Nelson Garden (även F1-hybrider) och de har alla fyllt sin funktion väl.
Sammantaget består min mix av att ta egna fröer, handla/byta till mig eller få lite mer udda sorter och ibland köpa 5 kr-påsar på Rusta eller Lidl, det funkar det också!
Tack!
Ska kolla runt lite!
Har tagit vara på endel egna fröer, det är ju absolut roligast att odla, och har lite kvar sen förra året av annat men behöver stötta till lite.
Är egentligen bara intresserad av grönsaker.
Hur vet jag om det är det?Tar man egna fröer ska man komma ihåg att inte ta fröer från F1-hybrider, men det kanske du redan är medveten om.
Hur vet jag om det är det?
De chili och paprika och tomat jag vet jag har för från kommer från handelsträdgård, har inga 'från Ica' vet jag.
Aha! Då ska jag hålla utkik efter det!Det står bredvid sortnamnet om det är en F1:a eller inte. Det är framkorsade hybrider som inte ger sortäkta frön.
Vad ska man välja om man vill prova odla gurka? Jag har ingen extra belysning, ingen extra värme, inget växthus osv. Utan bara vanlig inomhustemperatur, stora fönster och sen en mindre trädgård med pallkragar alt krukor.
tack!Västeråsgurka? Och dra inte upp plantor för tidigt. Finns även vanlig slanggurka för friland. Man ska dock komma ihåg att välja självfertila sorter om man vill ha flera olika eftersom de annars korsbefruktar sig och blir beska.
Suttit och läst på lite om aprikoser och inser att det finns ett par sorter jag skulle kunna våga prova på friland här hos mig i zon 4. Både Moskovskaja Velikaja och Tiina skulle kunna funka. Jag har ju sandjord att erbjuda dem så det är perfekt.
Jag tror att det inte är ett problem att inte kunna gå tillbaka till köpeaprikoser.Jag fick aprikoser av en som odlat själv utanför Grästorp ett år. Minns inte vad sorten hette men oj så goda de var! En varning bara, det är typ omöjligt att gå tillbaka till köpefrukt efter att ha smakat så färsk aprikos.
Ni som ska plantera träd, buskar och annat "större" beställer/köper ni när ni vill ha det lr nu snart för leverans i vår?
Upplever ni andra trädgårshets lr tendenser av det i år med? Eller känns det lugnare i år?, såg några typer av frön redan är slut. Men sådant är kanske vanligt ändå, har ju inte hållit på så länge med trädgård och odling själv ^^