Kanske skulle du gilla föreningen Sesam. Det är medlemmar som jobbar sortbevarande och delar med sig av överskott. Massa roliga sorter, mycket kulturarv. Det är ett litet projekt att skicka fröförfrågningar. I katalogen står istället för pris medlemsnummer för de som har just det fröet. En får använda medlemslistan för att hitta kontaktuppgifter och fråga efter frö. Sedan skicka tomma fröpåsar med sortnamnen skrivna på och ett självadresserat, frankerat kuvert. Det blir inte så mycket billigare än att köpa, men kan vara kul med utbudet och kontakterna. (Det finns flera lokalföreningar som bla har träffar och fröodlingskurser. Mycket nördigt!).Jag klurar lite på vad jag ska köpa för frön. Jag har glott runt på Impecta och lagt fyra fröpåsar i kundkorgen. Men det känns som en väldigt liten fröbeställning. Det jag valt är strandkål, vattenmelon, gyllenbär och prydnadspumpa. Men vad mer för kul skulle jag kunna beställa?
Finns det något annat företag som också har ett roligt sortiment och inte bara typ morötter och bönor?
Impecta hade också strandbeta tror jag, om du bygger rabatt med perenna bladgrönsaker (vilket det kanske låter som med strandkål och svartrot…)
Jag hade bra grobarhet på kronärtskocka jag köpte från runåberg, både den lila och en grön. Inte mycket mat, men väldigt snyggt! Ska prova starta tidigare i år.Så kluven jag blev nu. Runåbergs hade strandkål i sortimentet men det var slut i lager. Fröbanken hade den inte alls. Ingen hade fina prydnadspumpor. Men fröbanken hade gyllenbär till ett mycket förmånligare pris än Impecta. Hos Runåbergs var de slut. Både R och RB har melon Sugar Baby.
Jag skulle vilja prova att odla kronärtskocka igen, men vill inte beställa frön från Impecta. De jag köpte för två år sedan var det otroligt dålig grobarhet på. Jag fick bara 3 plantor totalt och de växte dåligt så jag fick aldrig någon skörd. Vet inte alls vad jag gjorde för fel.
Hos R hittade jag takinogawa long, som jag aldrig hört talas om förut, men blev ju nyfiken. Men ska nog låta bli. Kommer ju inte ens till skott med att äta upp svartrötter jag odlat. Är ju onödigt att odla något man ändå inte äter sen. Och eftersom jag inte lagar mat så är det väl bäst att hålla sig till sånt som är gott och som kan ätas direkt från plantan.
Du kan odla svartkål som salladsgrönsak och bara skörda bladen. Då återkommer de år från år och behöver inte tillagas. Då kommer du ha eget frö om du framöver vill börja odla för rötterna igen.
Kanske vill du lägga till någon malva? Underbar salladsgrönsak, lång säsong och blommar vackert.
Impecta har även bronsfänkål. Gott, snyggt, perennt!
Jag gillar gula yellow crookneck. Gillar gula överlag, för de är snygga. Svårare att missa bland grönskan också, så de förväxer sig sällan lika monstruöst som en grön ofta gör i mitt jungliga odlingskaos. Goda och många blommor också.Vilken är den bästa sommarsquash? Jag vill ha någon som är god att äta som den är och även tillagad. Den får gärna ge en del blommor också (fylls och friteras flitigt i min familj). Förra året hade jag keesha. Jag hade en planta som var rikgivande med stora och goda frukter, men en annan av samma sort som gav träiga och små frukter. Min mamma hade samma och tyckte att de flesta var rätt träiga och trista så vi vill testa någon ny sort. Vad rekommenderar ni?
Gillar även costata romanesco. Snygg med sina ljusa åsar. Stor mängd hanblommor och god att skörda väldigt liten innan blomman vissnar och helsteka/fritera.