Det låter helt utopiskt. Surreal, but nice.Stolle! Sätt på maken,drick lite vin,gå en promenad........................
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det låter helt utopiskt. Surreal, but nice.Stolle! Sätt på maken,drick lite vin,gå en promenad........................
Dahlior, zinneor, sommarmalva, tagetes (de höga varianterna jag föredrar kryddvarianterna samt linnetygets som jag använder som fyll), några gräs kanske?, vallmo inte minst för frökapslarnas skull, jungfrun i det gröna, martorn, malört, oregano, isop, honungsfacelia.Tusen tack! Frö till ringblomma kom ju med posten härmdagen och luktärt har jag redan sått, så det börjar ju bra. Påsen med aster var tom, men det kanske jag kan ordna på något vis... Har även sått solros och någon sommarblommemix. Riddarsporre skippar jag nog då mina barn fortfarande är i fasen att de "kokar soppa" på typ allt som växer - helst blommar - i trädgården. (Nyligen t ex på mina tulpaner! ) Visserligen brukar de inte äta soppa, men ändå...
Pioner blir ju ganska stora, kan man ha dem i kruka?
tagetes (de höga varianterna jag föredrar kryddvarianterna samt linnetygets som jag använder som fyll),
Ha ha, jäkla autocorrekt. Linnétagetes det är en namnsort. https://www.impecta.se/sv/artiklar/...embers-.html?gclid=CIPzn5ujutMCFQpJGQodaT4FBwTagetes har jag stt, men det där med linnetyget fattade jag inte.
Ha ha, jäkla autocorrekt. Linnétagetes det är en namnsort. https://www.impecta.se/sv/artiklar/...embers-.html?gclid=CIPzn5ujutMCFQpJGQodaT4FBw
Tack, jag också! Blir alltid lika glad när jag gör en helt allmän spaning på logen eller hönshusloftet eller något annat loft och bara "hello, kolla vad som låg här och var bortglömt". Vem behöver loppisar, liksom? Av bara farten kom det även fram två prima sockerbrukslådor i trä, mer rektangulära. De säger att de måste bo i mitt växthus när det är färdigmonterat. (det säger äggcentralen-lådan också tror jag)
OK trädgårdsexperter! Vi köpte ett stort gammalt hus med en fin men vildvuxen naturtomt i höstas. Det är rätt så mycket jobb och fix och vi kommer ta lite i taget, och nu främst försöker vi rensa upp i rabatter och sådär.
Frågor då:
- vilken typ av jord använder en till pelargon/resp palettbladssticklingar? När/om kan en plantera dem utomhus? (bor i södra Östergötland).
Såjord. Vänj dem successivt vid utomhusklimatet med längre och längre utevistelse. Använd fiberduk över dem i början. De tål inte frost så du får hålla koll på termometern. Har man otur kan det bli frost en bit in i juni.
- några rekommendationer på fina perenner som en kan köpa som blommor, ha i kruka på altanen i vår, och plantera ut i trädgården senare?
Knepig fråga. Perenner blommar ofta bara en kort period. Kolla sortimentet på din handelsträdgård och köp det du gillar av det som blommar just då.
- när kan en sätta ut överblommade påskliljor resp ganska ledsna men dock levande små rosenplantor? Vad behöver de (läge, jord, etc)?
Väldränerad jord. Soligt till halvskuggigt läge. Du kan plantera ut nu. Skydda gärna rosorna med fiberduk första tiden.
- när, hur och var kan en plantera ut tomatplantor, ramslök och chili?
Ramslök på friland nu. Avhärda enligt ovan om de inte är vana vid utomhusklimatet. Tomat och chili ska bo varmt (typ minst 15 grader) och soligt i växthus eller liknande. På friland kan de bara sättas när temperaturen stigit tillräckligt. En del tomater vill inte bo ute. Kolla sortinformarinen.
- är det kört att få magnolia att trivas hos oss? Hur lång tid får en räkna med att det tar innan trädet blommar om en köper på handelsträdgård?
Nej, det är inte kört. Kolla zonkartan. En del magnolia klarar ganska kallt klimat så du får kolla efter de sorter som klarar din zon. De blommar troligen nästa år eller så kan de ju möjligen även blomma redan i handelsträdgården och då blir det redan nu.