Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har några pallkragefrågor.
Hur länge håller obehandlade pallkragar om man inte klär dem med plast eller så?
Har ni ställt dem på ngn sorts fundament eller direkt på marken?
Hur många staplar ni på varandra?
Jag har några pallkragefrågor.
Hur länge håller obehandlade pallkragar om man inte klär dem med plast eller så?
Har ni ställt dem på ngn sorts fundament eller direkt på marken?
Hur många staplar ni på varandra?
Jag funderade på att bara pensla mina med olja (typ matolja). Meningslöst?De håller längre än man tror och det känns bättre att byta ut dem än behandla med något otrevligt. Jag har två på höjden som mest men man gör ju som det passar en själv. Jag tror mina äldsta är fem år och de är helt ok.
Jag funderade på att bara pensla mina med olja (typ matolja). Meningslöst?
Japp. Ska det verkligen vara något som bevarar träet är det för giftigt för att jag ska vilja ha det i närheten av något jag ska äta. Däremot är det smart att betsa dem mörka som @Lovisaleonora berättade, det gör att de värms upp snabbare.
Jag betsar bara utsidan, insidan är fortfarande obehandlad - vill jag tillägga.
Är inte de maskorna så stora att katter tar sig in? Jag har 2 m högt trästaket liknande det på bild på en sida, grannens katt tycker det är en bra utsiktsplats.I drivhuset har nu basilika, melon och tomat börjat gro! Väntar dock fortfarande på karamelliljan och klematisaklejan att göra detsamma.
Idag blev det en promenad bort till huset med hundarna (vi bor bara 3 km därifrån). Jag förundras varje gång jag går förbi hur otroligt liten trädgården är. Sedan tycks jag glömma bort det mellan gångerna, vilket gör att mina planer blir storslagna och påsarna med fröer allt fler. Hur ska vi få plats med alla mina planer? Kanske det är lika bra att göra en potager av hela trädgården?
Sambon och jag verkar inte vara helt eniga om hur tomten (hörntomt, radhusträdgård) ska inhägnas. Vi är överens om en spaljé mot grannarna av det här slaget:
Det finns redan en sådan sektion mellan oss och grannen har en sådan inhägnad mot sin andra granne, så vi hoppas och tror att de går med på det.
Resterande delen av tomten hade jag tänkt hägna in med trädgårdsstängsel av det här slaget, 120 cm högt:
Trädgårdsstängsel är väl inte det vackraste man kan ha runt sin trädgård (det är tvärtom ganska fult), men vi måste ha något som håller hundarna innanför och katter utanför. Formen på stängslets rutor är också bra eftersom det blir svårt för hundarna att klättra över det. Innanför planerar vi häck av avenbok.
Sambon tycker dock att vi ska ha en spaljé liknande den på första bilden runt hela trädgården. Men jag ser framför mig att det blir som att befinna sig inuti en träbur. Dessutom kan det nog se ganska apart ut även från utsidan (och som om vi inte alls gillar folk).
Är inte de maskorna så stora att katter tar sig in? Jag har 2 m högt trästaket liknande det på bild på en sida, grannens katt tycker det är en bra utsiktsplats.
Maskorna är 5x10 cm, så jag tror inte att katterna tar sig igenom - det ska vara jäkligt smala kissar i så fall. Trästaketet kan möjligen vara en god utkikplats och det kan så klart utgöra ett problem. Men förhoppningsvis så lär sig kissen (vi har noterat att det bor en katt ett par hus bort) rätt fort att det är en mycket dålig idé att ha en utkiksplats på just vårt staket.
Katter tar sig över, inga problem. Men det får ju vara katternas problem i så fall, om det inte är så att ni vill hindra kattbajs i rabatter.
Jag är mest orolig för att få skadade katter på mitt samvete.