Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
1,5 vecka sedan jag sådde chilifröna. Men ännu inga spår av att de gror. Nu står de på badrumsgolvet med golvvärmen påvriden, så jag hoppas att det gör susen.
Här var de lite sega. De första kom upp efter 2 veckor och de sista efter 4..1,5 vecka sedan jag sådde chilifröna. Men ännu inga spår av att de gror. Nu står de på badrumsgolvet med golvvärmen påvriden, så jag hoppas att det gör susen.
På mina står det att de gror efter ljus, inte värme. Så jag satte dem ljust, det tog som bekant fem dagar innan de nu sticker upp.
Aha. Jag inbillade mig att de ville ha ljust först när de tittar fram. De har stått hyfsat ljust, men nog lite för kallt. Jag får helt enkelt rigga upp en växtbelysning på badrumsgolvet.
Mina var också sega, i fönster ovanför element men det kan bli rätt kallt där med. De är satta i briketter och de var ju iskalla. Efter en dag eller två på badrumsgolvet tittade de upp, med varma briketter. Flyttades sedan ljust och har vuxit på fint. Dags för omplantering nu.1,5 vecka sedan jag sådde chilifröna. Men ännu inga spår av att de gror. Nu står de på badrumsgolvet med golvvärmen påvriden, så jag hoppas att det gör susen.
Lycka till.Jag ... har ... 15 ... olika ... sorters ... tomatfröer.
Hur ska jag kunna välja vilka jag ska så i år?
Note to myself: Köp inte mer tomatfrön!
Det tog två-tre veckor för mina att pluppa upp. Paprikan i samma låda har inte stoppat upp näsan än.1,5 vecka sedan jag sådde chilifröna. Men ännu inga spår av att de gror. Nu står de på badrumsgolvet med golvvärmen påvriden, så jag hoppas att det gör susen.
Du måste kolla på Husdrömmar på måndag, då ska de följa några som bygger ett sånt hus!Just nu har jag dessvärre bara en mikroskopisk radhusplätt, som är rätt full med odlingar, gungställning och allehanda leksaker.
När jag väl köper ett eget hus kommer jag att flippa ur totalt tror jag.
Just nu är drömmen att hitta ett äldre charmigt hus och bygga ett växthus runt det
Men tänk så praktiskt att ha all sådd inne - det gäller bara att ha en positiv inställning...-väder! Jag kan snart så på mitt golv inne istället, två hundar som dräller ut och in hela tiden drar med sig trädgården in.
Fin!!!Jag är ingen prylnisse, men jag kände att mina sådder absolut skulle bli fantastiska om jag skaffade den här bedårande blomsprutan!
(Notera även pennan som kommer att revolutionera min forskning ).
Inom biologin så pratar man mycket om växters olika sätt att sprida sig. Det är allt från snillrika sätt att sprida sina fröer med hjälp av välanpassade flyghjälpmedel, till att fröna är klibbiga eller sträva och fastnar på djurs päls, till fröslungor och vattentransport. Men ett sätt som är väldigt understuderat är deras oerhört snillrika sätt att bara hoppa ner i varuvagnen när man råkar besöka en plantskola eller en butik som säljer fröer.
Det sägs förresten även att Impecta egentligen inte är ett företag som drivs av människor, utan att det är en sammanslutning av växter som varje år trycker katalogen i syfte att locka karaktärssvaga trädgårdsälskare att sprida deras fröer runt om i Sverige.
BEDÅRANDE penna och blomspruta, så jag måste fråga var de är ifrån?Jag är ingen prylnisse, men jag kände att mina sådder absolut skulle bli fantastiska om jag skaffade den här bedårande blomsprutan!
(Notera även pennan som kommer att revolutionera min forskning ).
Fin!!!
Nu har du inget att skylla på om det "råkar" gå åt skogen...
P.s Jag hoppas att pennan kommer att användas till din avhandling om detta som du var inne på tidigare i tråden
BEDÅRANDE penna och blomspruta, så jag måste fråga var de är ifrån?