Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag sått 3 mineralbunkar med lavendel o ställt dom i uthuset. (bra att spara efter hästarna)
Nu ska jag ge mig på tomaterna MEN..............på den ena sorten står det :ska EJ stå i växthus! Ska jag så den senare? Annars blir den ju jättestor innan den kan flytta ut,eller blir den inte det?

Idag har jag sått 3 mineralbunkar med lavendel o ställt dom i uthuset. (bra att spara efter hästarna)
Nu ska jag ge mig på tomaterna MEN..............på den ena sorten står det :ska EJ stå i växthus! Ska jag så den senare? Annars blir den ju jättestor innan den kan flytta ut,eller blir den inte det?
Du kan vänta lite med den tomaten. Hur stor den hinner bli beror på vad den slutliga höjden beräknas bli. Om den står för mörkt och varmt ränner den också iväg på höjden men blir klen.

Jag har inte köpt några mer fröpåsar, lovar. Däremot så fastnade jag för några tomater när jag skulle handla innan jobbet och jo, det går ju att ta frän från dem med ... :o :angel:

Jag funderar på att försöka behärska mig, kanske så två fröer av varje och sen försöka utvärdera resultatet senare i år? Fast de små som jag kan ha på altanen skulle kunna bli någon fler ... :grin:

Alltså mina gurkor tar sig jättedåligt! Det var fem frön i påsen, jag har fått en planta och något som kanske ser ut som en grodd efter snart tre veckor. Jag ville ju ha tre plantor, frågan är om jag ens får två! Borde jag kanske åka och köpa fler gurkfrön?

Alltså mina gurkor tar sig jättedåligt! Det var fem frön i påsen, jag har fått en planta och något som kanske ser ut som en grodd efter snart tre veckor. Jag ville ju ha tre plantor, frågan är om jag ens får två! Borde jag kanske åka och köpa fler gurkfrön?

Det går alltid att köpa flera frön... :angel:

Allvarligt, vad var det för grobarhet på påsen? och har de stått optimalt?

Det går alltid att köpa flera frön... :angel:

Allvarligt, vad var det för grobarhet på påsen? och har de stått optimalt?
Jag har ju många sorter i samma pluggbox, och försökt ge dem en optimal tillvaro. Först i gästbadrummet med 25-26 grader, sen på glasverandan med ca 16 och mycket ljus. Det kan ju vara så att problemet är att bara ett frö hann gro innan jag flyttade ut dem? Tomaterna i samma box var ju mycket snabbare och jag vill inte ha uppkomna plantor i mörker. Men när jag gick för att titta på påsen nu kände jag att det låg två frön till i botten! Jag ska genast plantera dem och låta dem stå varmt tills de grott.
Det är växthusgurka Max från Impecta, grobart 80%

Jag har ju många sorter i samma pluggbox, och försökt ge dem en optimal tillvaro. Först i gästbadrummet med 25-26 grader, sen på glasverandan med ca 16 och mycket ljus. Det kan ju vara så att problemet är att bara ett frö hann gro innan jag flyttade ut dem? Tomaterna i samma box var ju mycket snabbare och jag vill inte ha uppkomna plantor i mörker. Men när jag gick för att titta på påsen nu kände jag att det låg två frön till i botten! Jag ska genast plantera dem och låta dem stå varmt tills de grott.
Det är växthusgurka Max från Impecta, grobart 80%

Det låter ju som om fröna fick flytta lite tidigt. Jag köpte nytt pluggbrätte i år och varje bytta är 6 celler, vansinnigt bekvämt :up:

Åkte iväg för helgen igår men hann se att en kronärtskocka var på väg upp!! Ljus, ljus, ljus tycks vara rätt metod. Det ska skrivas in i min planteringsdagbok. Självklart har jag en Excelfil med datum för sådd, datum för grodd, kommentarer mm. ;) Hoppas att fler plantor tittat upp när jag kommer hem. Det var ifrån första omgången som såddes för 2,5 v sedan.

Åkte iväg för helgen igår men hann se att en kronärtskocka var på väg upp!! Ljus, ljus, ljus tycks vara rätt metod. Det ska skrivas in i min planteringsdagbok. Självklart har jag en Excelfil med datum för sådd, datum för grodd, kommentarer mm. ;) Hoppas att fler plantor tittat upp när jag kommer hem. Det var ifrån första omgången som såddes för 2,5 v sedan.
Ambitiöst! Så skulle det nog se ut om min man var intresserad av att odla...

Nu fick jag habegär!

Jag använder de här underbevattningslådorna (jag har köpt från England för flera år sedan men bilden är från Wexhuset):
minivaxthus-24-celler-underbevattning.jpg

De är enormt stabila och lättare att hantera eftersom de är mindre än Nelsons brätte (jag måste vara mobil just nu, jobbar uppe i Jämtland och ska få med mig förodlingarna hem sedan :nailbiting:). Nackdelen med det där brättet är ju att de 24 cellerna sitter ihop.

Därför köpte jag Nelsons brätte också:
5783.jpg

Underbevattningen till det kommer jag att använda hemma sedan (tillsammans med de ovan) för plantorna när de fått sin egen kruka :up: Jag älskar verkligen underbevattning, såå smidigt.

Just nu har jag bara två byttor med chili igång (Jalapeño och Padron) och kommer att så tomaterna, gurkorna och djungelgurkan någon gång i mars, det blir för tidigt annars. Majsen petar jag ner i april tänkte jag. Sedan kanske jag förodlar sojabönorna också, jag bor lite väl långt norrut för att så dem på friland märkte jag förra året.

Det jag sådde för två veckor sen har verkligen ploppat upp ordentligt nu.
Funderar på om det är för tidigt att så mer fröer?
Vad tror du som är i samma zon @athena_arabians ? Tänker främst tomater och gurka.

Jag har nog tagit ett halv vettigt beslut för att vara jag. Jag kommer inte odla något annat än kryddor iår. Dels för att vi flyttar precis i utplanteringstiden, dels för jag inte vill behöva ta extra hänsyn på en massa extra krukor när vi flyttar, och dels för att vi får barn strax efter flytten så det finns ingen tid för vare sig land eller växthus. :(

Men känner mig väldigt vuxen nu :D

Jag var in på GG idag och sprang (bokstavligen) förbi trädgårdsavdelningen :p *klappar mig själv på huvudet*
Att jag sen råkade fastna i en reasnurra på ridklädesavdelningen pratar vi tyst om... :o

Men när jag åkte hem så hämtade jag ut min förbeställda reaböcker - och det är PORR :banana:
Den här var med
img592.jpg
:bump::bump::bump:

Jag var in på GG idag och sprang (bokstavligen) förbi trädgårdsavdelningen :p *klappar mig själv på huvudet*
Att jag sen råkade fastna i en reasnurra på ridklädesavdelningen pratar vi tyst om... :o

Men när jag åkte hem så hämtade jag ut min förbeställda reaböcker - och det är PORR :banana:
Den här var med
img592.jpg
:bump::bump::bump:
Jag roar mig med att läsa författarens blogg på nätet. Både den mer utsvävande och den som heter Fröbok. :)

Påminn mig om att läsa "bruksanvisningen" på mina fröer fortsättningsvis :idea:
Nu visade det sig att även hallon o jordgubbsfröer vill bo kallt i ca 1mån.
Men jag har i alla fall sått mina Bumbelbee tomater.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
411
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka