Det är nog inte så bra att spara dem till hösten så du kan chansa och gräva ner dem så snart du kan.Så sätta tulpaner i vår går inte? Kan jag lura dom o sätta dom nu ute?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är nog inte så bra att spara dem till hösten så du kan chansa och gräva ner dem så snart du kan.Så sätta tulpaner i vår går inte? Kan jag lura dom o sätta dom nu ute?
Så sätta tulpaner i vår går inte? Kan jag lura dom o sätta dom nu ute?
Fröna ska stratifieras så efter sådd står det att man ska ställa krukan i kylskåpet i några veckor. Det har jag inte riktigt plats för. Läste på flera sidor att man kan ställa krukan utomhus istället nu på vårkanten. Så jag hoppas det funkar. Vill få upp mycket plantor så jag kan sätta en rejäl rugge i en stor rabatt.Vad bör man förså nu? Av dessa:
Tomater olika sorter
Jordgubbsfrö,både häng o blå
Hallonfrö? röda.svarta och stora
Såg att @Chili sått lavender,ska inte den sås på friland eller är det bättre att så inne nu o sen flytta ut den? Eller sår man den ute nu?
När sätter man "knölar" typ,tulpan,dahlia,mfl?
Mitt kylskåp är fullt,där står redan flera sorters rosfrö,men jag kanske kan ställa dom i uthuset?Fröna ska stratifieras så efter sådd står det att man ska ställa krukan i kylskåpet i några veckor. Det har jag inte riktigt plats för. Läste på flera sidor att man kan ställa krukan utomhus istället nu på vårkanten. Så jag hoppas det funkar. Vill få upp mycket plantor så jag kan sätta en rejäl rugge i en stor rabatt.
Detta låter ju ok ur miljösynpunkt;Jag har också mängder av tvestjärtar och de verkar äta allt som kommer i deras väg, inklusive blommor och grönsaker de verkar dessutom odödliga, vad finns det för medel som funkar och vad är en ogästvänlig plats för en tvestjärt?
Pionvallmo är en variant på opiumvallmo. Man har avlat vidare på opiumvallmon och fått flera skojiga variationer .Är uppvuxen med en massa pionvallmo i trädgården, hade ingen anig om att den var giftig. Opiumvallmo känns mer givet att det är något skumt på gång.
Hittade inga snödroppar vid torpet men tror inte det finns så många där. Desto fler krokusar sen, för att inte tala om gullvivor. Ska bli spännande att se hur slänten reagerar nu när den är kortklippt, kanske tittar fram något roligt i år.
Fick sått min lavendel idag! Stor kruka som nu står ute på verandan. Hoppas det funkar.
Se där! För mig är det normal vallmo och de där med några få kronblad är ovanlig vallmo. Allt man växer upp med känns ju normalt...Pionvallmo är en variant på opiumvallmo. Man har avlat vidare på opiumvallmon och fått flera skojiga variationer .
Mina fröer börjar titta upp och jag känner mig såhär på en gång: -->
Man tager vad man haver, sa Lillgrådis, snickrade sig en varmbänk.
Min far hade varit så himla nöjd om han fått ta del av allt gammalt mög som jag nyttjat i form av diverse spillvirke och en gammal ful matta bland allt som han sparat som "det kan vara bra att ha". Till och med en dålig ensilagebal kom till någon nytta som isolering. Och stallgödsel med halm har jag ju ingen större brist på. Håll tummarna för att det blir fjutt på den nu bara! Så blir det tidig sallat, spenat och rädisor.
Har haft lite pelargoner inne i förrådet över vintern, första gången jag försöker övervintra. Har vattnat två gånger bara,räcker det eller har jag dödat dem? In i mars och planteras om läste jag, men hur klipper man dem? Och hur tar man sticklingar?