Vad dom äter här vet jag inte men äckliga är dom,jag har inga hämningar så dom avlivas med alla fungerande medelTvestjärt har jag alltid fattat det som att man ska vara rädd om då de äter skadeinsekter och inte grödor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad dom äter här vet jag inte men äckliga är dom,jag har inga hämningar så dom avlivas med alla fungerande medelTvestjärt har jag alltid fattat det som att man ska vara rädd om då de äter skadeinsekter och inte grödor?
Förutom Kirskålen så är Tvestjärtarna min trädgårds största gissel. Jag oroar mig redan för dem. De äter ALLT! Mina klematisblommor t.ex. Lyfter jag på en kruka dräller ett hav av Tvestjärtar fram. Jag hade en gång en stor korg som jag ställt en kruka i. När jag tömde korgen vällde (jag luras inte!) minst tusen Tvestjärtar ut - stora, mittemellan, små, pyttesmå, hela släkten! De tycks hitta in överallt! Äter allt! Ändå hör jag så sällan om dem som problem i folks trädgårdar. En gång hittade jag en i köket, i brödpåsen!
HUR blir man av med dem?? Utan att använda kemikalier och utan att avliva dem på grymma sätt..... Ingen drunkning, please...!
Jag har sått 2 av 3 sorter. Zon 1Är det dags att så tomater än?
Jag köpte en påse med pionvallmo tidigare, men upptäckte att den är giftig vilket är dumt med tanke på hundarna. Synd, för jag älskar verkligen de vackra fröställningarna. Men hur giftig är den egentligen? Varnar man endast för att folk tror att fröna annars kan vara ärliga eller är de så pass giftiga att en hund kan bli sjuk om den tuggar på en stängel?
OMGTretusen vuxenpoäng till mig. Har petat ner frön i pluggboxen. EN pluggbox. Och inte ALLA frön. Jag utgår helt enkelt (och olikt mig) från att alla gror. Med den här taktiken slipper jag vara fullständigt dränkt i plantor till våren.
Jag började så med (fast två pluggboxar får jag väl erkänna) Nu sitter jag här med fyra nyinköpta fröpåsar till och ska så dem med. Fast jag var ändå lite vuxen. På Granngården var det "köp 10 betala för 5" men jag tog ändå bara fyra.Tretusen vuxenpoäng till mig. Har petat ner frön i pluggboxen. EN pluggbox. Och inte ALLA frön. Jag utgår helt enkelt (och olikt mig) från att alla gror. Med den här taktiken slipper jag vara fullständigt dränkt i plantor till våren.
Det blev fem sorters chili (varav en den spännande Vampire), fyra sorters körsbärstomater och två sorter av pelargon. När det blir varmt ute sår jag blomman för dagen (fyra färgställningar) och massor med blomsterkrasse ute på plats.
Det är verkligen jättemånga trädgårdsväxter och vilda växter som är giftiga. Men det är väldigt sällan djur eller barn äter större mängder av dem. Jag skulle ta det med ro. Pionvallmo är ju förövrigt grunden till morfin och heroin. Måste dock behandlas ganska mycket innan den är där. Själva fröna har vi ju bland annat på mackan .Jag köpte en påse med pionvallmo tidigare, men upptäckte att den är giftig vilket är dumt med tanke på hundarna. Synd, för jag älskar verkligen de vackra fröställningarna. Men hur giftig är den egentligen? Varnar man endast för att folk tror att fröna annars kan vara ärliga eller är de så pass giftiga att en hund kan bli sjuk om den tuggar på en stängel?
google is my friend http://www.odla.nu/fragor-svar/vallmo-halt-av-giftiga-alkoloiderDet är verkligen jättemånga trädgårdsväxter och vilda växter som är giftiga. Men det är väldigt sällan djur eller barn äter större mängder av dem. Jag skulle ta det med ro. Pionvallmo är ju förövrigt grunden till morfin och heroin. Måste dock behandlas ganska mycket innan den är där. Själva fröna har vi ju bland annat på mackan .
Det är verkligen jättemånga trädgårdsväxter och vilda växter som är giftiga. Men det är väldigt sällan djur eller barn äter större mängder av dem. Jag skulle ta det med ro. Pionvallmo är ju förövrigt grunden till morfin och heroin. Måste dock behandlas ganska mycket innan den är där. Själva fröna har vi ju bland annat på mackan .
Tomater är dags nu i de södra delarnaVad bör man förså nu? Av dessa:
Tomater olika sorter
Jordgubbsfrö,både häng o blå
Hallonfrö? röda.svarta och stora
Såg att @Chili sått lavender,ska inte den sås på friland eller är det bättre att så inne nu o sen flytta ut den? Eller sår man den ute nu?
När sätter man "knölar" typ,tulpan,dahlia,mfl?
Så sätta tulpaner i vår går inte? Kan jag lura dom o sätta dom nu ute?Tomater är dags nu i de södra delarna
Jordgubb och hallon har jag aldrig satt från frö, bara plantor.
Lavendel är bra att förslå inne, också dags nu i södra sverige
Tulpanlökar sätts på hösten, dahlia när det är frostfritt på våren.
Det går förstås att gräva ner lökarna på våren, men chansen att de hinner blomma är liten. Men det är bättre att sätta nu än senare om du kan gräva i marken.Så sätta tulpaner i vår går inte? Kan jag lura dom o sätta dom nu ute?