Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur pass skadligt är det för gamla vinbärsbuskar att grävas upp och förflyttas? Gården är en gammal släktgård där det alltså är helt öppet mot grannar och en av dem är ju relativt nära = jag, som inte är speciellt förtjust i grannar på nära håll vill sätta häck och avskärma mig, men givetvis finns det vinbärsbuskar där vid tomtgränsen :cautious:

Dödar jag dem med en omplantering? Buskarna alltså, inte grannarna :D

Vi flyttade två ledsna vinbärsbuska med grävmaskin. De verkade aldrig fatta att de hade flyttat för de gav massor av röda vinbär på sommaren :d. Vi klippte bort döda grenar i höstas då vi märkte att de överlevde flytten med bravur , och i år är det grönt överallt på buskarna :D

Nu har jag köpt 125 stycken avenboksplantor! :-) De levereras i v. 24 vilket betyder att jag måste börja gräva ett dike ASAP när vi har flyttat in.

Jag är otroligt nöjd med mitt köp för övrigt eftersom jag fick 20 procent rabatt på ett redan kraftigt rabatterat pris och en gratis droppslang. Sammanlagt fick jag 50 procent rabatt! Plantorna är välgrenade och och 125-150 cm höga, så det blir förhoppningsvis ett bra insynsskydd rätt snabbt.

Jag är otroligt nöjd med mitt köp för övrigt eftersom jag fick 20 procent rabatt på ett redan kraftigt rabatterat pris och en gratis droppslang. Sammanlagt fick jag 50 procent rabatt! Plantorna är välgrenade och och 125-150 cm höga, så det blir förhoppningsvis ett bra insynsskydd rätt snabbt.
Droppslang är så bra till häcken! Vår häck som inte är så många år gammal är rejält mycket mindre på de delarna som är i närheten av träden :D
Vi har droppslang nu och hoppas att den ska växa till sig (den är inte så gammal så den hinner).

Kan man flytta på påskliljor när de blommat över? Eller måste det göras i höst? Svårt att veta exakt var de står framåt hösten...

Droppslang är så bra till häcken! Vår häck som inte är så många år gammal är rejält mycket mindre på de delarna som är i närheten av träden :D
Vi har droppslang nu och hoppas att den ska växa till sig (den är inte så gammal så den hinner).

Hur gör man förresten med den? Gräver man ner den eller ligger den ovanpå jorden?

Utvecklar.... det kallas att jordslå.

Det gäller alla vinbär.
Man ser till att en gren får markkontakt. Dvs lägger den mot marken och fäste/gräver ner en bit. Den rotar sig på nån säsong och man kan klippa av den före jordslagningen och flytta den.

en del lyckas även med att fästa en påse jord runt grenen.
Själv har jag förökat vinbär genom att sticka ner en inte för ung gren i jord. Bryter den nya löv nästa vår så har den rötter :up:
Detta var helt nytt för mig!
(jag behövde inga trädgårdskunskaper medan min mamma levde och hon gick bort för hastigt för att hinna dela med sig av allt, så jag förkovrar mig efterhand...)

Har jag fattat rätt om jag tror att jag kan klippa av en gren och sätta i en rymlig kruka jord och hoppas att den utvecklar nya rötter? Eller måste grenen sitta kvar på busken?

Detta var helt nytt för mig!
(jag behövde inga trädgårdskunskaper medan min mamma levde och hon gick bort för hastigt för att hinna dela med sig av allt, så jag förkovrar mig efterhand...)

Har jag fattat rätt om jag tror att jag kan klippa av en gren och sätta i en rymlig kruka jord och hoppas att den utvecklar nya rötter? Eller måste grenen sitta kvar på busken?

Jadå, det går: http://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/fina-sticklingar-av-vinbar/

Åh nej, nu blev jag ju alldeles överväldigande sugen på min planerade avenbokshäck som inramning på köksträdgården. Det är livsfarligt varje gång man tittar in i den här tråden.

Men jag har lovat mig själv att jag måste göra färdigt de påbörjade projekten grusläggning, bygga ut en ram runt bärlandet och måla träramarna på alla odlingslådor innan det beställs hem en massa häckplantor. Och att montera en liten grind som ska bli passage genom häcken. Och åtminstone några av ett stort antal andra pågående och uttänkta projekt.

Men i höst hoppas jag kunna plantera i alla fall! Låter ändå upplyftande om man kan få dem i höjd över en meter redan från början. Och inte bara en pinne rätt upp.

Men ÅH vad glad jag blir! :D :bump: :bow: :banana:
Jag har velat ha mer vinbär, men som fattig student har de där hundralapparna som ett par buskar kostar räknats som onödig utgift. Men då kan jag ju ordna det själv ju! :up:

Kan man göra det så här års eller ska man vänta till hösten?
Jag har bara köpt en enda vinbärsbuske i hela mitt liv :o En vit.
Alla andra har varit fådda eller egengjorda.

Beträffande sticklingar så har jag lyckats bäst i jord ute. Inte i kruka. Tex nedstucken nära busken, i lite halvskugga så solen inte dödar.

Ett sätt att få den jordslagna grenen att ligga kvar på marken kan vara att slå ner en märla över den. T.ex en böjd tältpinne som håller ner den. De kan annars vilja lyfta, och tappa markkontakten.
Å andra sidan har jag tagit sticklingar på svart vinbär som rotat sig själva när hängande grenar varit nära mark för länge.

Har dessutom ett gäng krusbärsbuskar bakom uthuset. De har uppstått genom att långa grenar lagt sig på marken och krupit iväg och skickat skott rakt upp på flera ställen.

Jag har velat ha mer vinbär, men som fattig student har de där hundralapparna som ett par buskar kostar räknats som onödig utgift. Men då kan jag ju ordna det själv ju! :up:

Jag gissar friskt men skulle säga nu eftersom de sas har mest växtkraft så här års. Det finns också rotningshormon att köpa.

Mina toppskott som jag knipsade under sena senvintern, har inte satt några rötter än, men det har börjat spricka upp små blad, så lever gör de ju och flyttas såklart med. Fyllde jord i en gammal grisho och stack ner pinnarna, så de är ju lättransporterade i alla fall :D

Vad säger ni om funkia och kaukasisk förgätmigej i rätt så god sol? Vissa har ju dem i ren sol och de verkar frodas?

Jag har några inne i virrvarret av kornellbusken men de behöver nog massor med mer mull är att trivas, det är alldeles för torrt där. Funderar också på att kanske kassera nästan hela kornellen för det ser så stökigt och övervuxet ut, och då flytta dessa växter till den intilliggande rabatten. Jag behöver växter för att fylla ut, och dessa behöver någon form av åtgärd. De existrerar, men verkar inte frodas.

Jag hoppas det går bra att göra så här års. Mamma gav mig en stor stickling från hennes svarta vinbärsbuske igår som jag ska sätta ner i jorden så fort min migrän släppt (det är bättre nu annars hade jag inte suttit här, men i morse hängde jag över vasken..).
Den hade vandrat iväg under jorden som beskrivs i tråden så hon gav den till mig. Hon har ändå begränsad plats på sin kolonilott.
Dock fick jag en massa annat med. Återkommer med namn på växterna, jag får lov att be henne om en uppdatering på namnen :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka