Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
jag har valt två av rent praktiska skäl - för att min skruttiga kropp ska slippa krypa på marken för att plocka jordgubbarna...
(men så har jag också gott om mylla att fylla kragarna med - skulle jag ha köpt plantjord att fylla med hade jag troligen resonerat annorlunda)

Jag måste tyvärr köpa plantjord, plus att ekonomin är lite skral just nu men jordgubbarna är en sån sak jag helst inte vill vänta med :)

Hörrni, vad har ni för tips på snygg marktäckare/täta blommor för ca 7x3m?
Läget är östligt, men med en del sydsol. Det är i dagsläget högt gräs och brännässlor där, men jag tänkte mig något lite festligare :D
Det ska helst vara så underhållsfritt som möjligt.

Läget är östligt, men med en del sydsol. Det är i dagsläget högt gräs och brännässlor där, men jag tänkte mig något lite festligare :D

Har du några preferenser vad gäller färger på blommor och blad?

Hosta, vintergröna, någon näva, penningblad och hasselört är värda att titta på. Kolla bara så du inte fastnar för något som är giftigt för hundar, Otis veterinärkonto lär behöva vila ett tag :D

Jag gillar phlox (flox) dom sprider sig på ett snyggt sätt även om dom inte är jättesnabba och blommar sådär överdådigt på våren/tidig sommar, moss och kuddflox har vi flera olika sorter av

Nävor av något slag? Finns ju en del olika att välja emellan och min erfarenhet är att de brukar breda ut sig villigt. Brukar inte göra något särskilt med dem förutom att ibland begränsa framfarten när jag tycker att de brer ut sig för mycket. Enkla att dela och på så sätt få fler plantor. Blommar dessutom med fina blommor. :)

Har du några preferenser vad gäller färger på blommor och blad?

Hosta, vintergröna, någon näva, penningblad och hasselört är värda att titta på. Kolla bara så du inte fastnar för något som är giftigt för hundar, Otis veterinärkonto lär behöva vila ett tag :D

Jag gillar phlox (flox) dom sprider sig på ett snyggt sätt även om dom inte är jättesnabba och blommar sådär överdådigt på våren/tidig sommar, moss och kuddflox har vi flera olika sorter av

Nävor av något slag? Finns ju en del olika att välja emellan och min erfarenhet är att de brukar breda ut sig villigt. Brukar inte göra något särskilt med dem förutom att ibland begränsa framfarten när jag tycker att de brer ut sig för mycket. Enkla att dela och på så sätt få fler plantor. Blommar dessutom med fina blommor. :)

Åh, så många bra svar :D Tack!!

Bra poäng @athena_arabians , det ska inte vara giftigt för hundar :D Annars har jag inga direkta preferenser mer än att det ska vara underhållsfritt.

Jag ska kolla upp era olika förslag, tack!!

Vilodag hemma för att förbereda mig för koloskopin imorgon. Plus att jag samlar urin för provtagning. Ingen idé att jobba då.

Men lite har jag fått gjort!
20170516_1703031_zpsnjkmpzju.jpg

Stommen till tunneln är uppe. Nu väntar jag bara på att överdraget ska komma....

@tanten Gott jobbat! Det där kommer ju att bli så bra och användbart. Och det kommer att gå snabbare för dina tomatplantor att ha någonstans att bo, än för mina... de får stå bakom några extrafönster ett tag till och vänta ut mitt bygge. :)

Håller innerligt tummarna för att det nu ska gå bra med undersökningarna också, och att blodvärdena kommer i ordning snart! Låter jäkligt jobbigt av den andra tråden att döma.

De är överlevare :D det blir spännande att se om de kommer att blomma också :)

Det är ju för tidigt att säga ännu om brandliljorna är på g men jag hoppas verkligen några har tagit sig *håller tummarna*
Tänker ta med en säck hästskit och fjäska för dom nästa gång vi åker dit :angel:
Jag petade också ner ett gäng bulber, men det syns inget där än... jo, jag vet visst var jag satte dom!! Jag satte dom i krukor, krukorna i pallkrage VÄL uppmärkta med en plåtfjäril :p:D

Tänker ta med en säck hästskit och fjäska för dom nästa gång vi åker dit :angel:
Jag petade också ner ett gäng bulber, men det syns inget där än... jo, jag vet visst var jag satte dom!! Jag satte dom i krukor, krukorna i pallkrage VÄL uppmärkta med en plåtfjäril :p:D

Så noga var inte jag! :rofl: Jag hade ju bulber från min egen också så jag spred som sagt ut dem lite här och där så får jag se var de trivs.

Alltså.... jag skulle nog kunna ordna en trevlig plats, om du känner att du vill inackordera dem någonstans i södra Sverige? :idea: Jag skulle ta så väl hand om dem, de skulle känna sig som hemma!

Så... GENERÖST :cautious: :D Jag borde verkligen inte ha shoppat mer men vad f-n... ingen kommer ihåg en fegis eller hur det nu var :p

De här ska få flytta hem till mig:
s-l500.jpg

s-l500.jpg

248222395_4c81f108-72bb-40bc-9464-d0651eb68e2b.jpg

s-l500.jpg

Jag såg på Tradera också att det finns en daglilja som heter "Raoul the Pool Boy"... :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30