Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@ameo de flesta buskar går att föröka genom att jordslå. Jag har förökat Schersmin samt forsythia och testar just nu med prakttry och hybridblåbär, får se om några veckor om det funkat eftersom vi ska flytta.

Pappa skaffade sig en ny Thujahäck genom att inte klippa de nedersta grenarna lite här och var på hans befintliga häck som han jordslog. Visst tog det några år att få ihop plantor till en häck, men har man tid så...

Nu börjar jag få lite panik. Kom på innan att jag måste skynda mig att plantera ner allt som ska ner och sen får jag vara nöjd för ett tag. Ska operera handen om ca 3 veckor så sen blir det inte mycket grävande i landen på några veckor :(

Mitt äppelträd, måste det planteras i närheten av dom andra eller kan det stå mer för sig själv eller måste det pollinera med ett annat träd? Någon som vet?
Nu satte jag körsbär och plommon en bit ifrån varandra, läste att det skulle gå bra men det kanske är fel? :banghead:

Jag har alltså 2 andra stora äppelträd det nya lilla kan planteras nära om det måste, annars hade jag ett annat ställe som det hade varit fint på.

Hur mycket jord kommer jag behöva till häcken? Diket ska bli 28 meter långt och 0,5 m brett och 0,5 m djupt. Den sammanlagda fyllningsmassan blir då 7 kubik, dvs. 7000 liter :crazy:, eller hur? Jag räknar med att jag kan återanvända befintlig jord och blanda ut det med ny plantjord och gödsel. Men hur mycket - kan jag ta hälften gammal jord?

Nu börjar jag få lite panik. Kom på innan att jag måste skynda mig att plantera ner allt som ska ner och sen får jag vara nöjd för ett tag. Ska operera handen om ca 3 veckor så sen blir det inte mycket grävande i landen på några veckor :(

Mitt äppelträd, måste det planteras i närheten av dom andra eller kan det stå mer för sig själv eller måste det pollinera med ett annat träd? Någon som vet?
Nu satte jag körsbär och plommon en bit ifrån varandra, läste att det skulle gå bra men det kanske är fel? :banghead:

Ställ det en bit ifrån de andra, det blir näringsbrist i jorden annars (de etablerade "stjäl" näring från det nya trädet). Pollineringen bör inte vara något problem, funkar inte dina andra träd finns det säkert grannar i närheten som har "rätt" äppelträd och det räcker.

• Gilla
Reactions: MM
Ställ det en bit ifrån de andra, det blir näringsbrist i jorden annars (de etablerade "stjäl" näring från det nya trädet). Pollineringen bör inte vara något problem, funkar inte dina andra träd finns det säkert grannar i närheten som har "rätt" äppelträd och det räcker.

En relaterad fråga. Häcken kommer att placeras nära ett äppelträd och en syrén (den senare ska minskas ner lite). Hur stort avstånd bör det vara mellan nyplanterad häck och etablerade buskar/träd? Och om det inte går att lösa, kan man göra något för att ändå optimera förutsättningarna för den nyplanterade häcken?

Hur mycket jord kommer jag behöva till häcken? Diket ska bli 28 meter långt och 0,5 m brett och 0,5 m djupt. Den sammanlagda fyllningsmassan blir då 7 kubik, dvs. 7000 liter :crazy:, eller hur? Jag räknar med att jag kan återanvända befintlig jord och blanda ut det med ny plantjord och gödsel. Men hur mycket - kan jag ta hälften gammal jord?
Det borde funka tycker jag. När jag satte häcken var jag förvånad hur lite den gamla jorden räckte till, men hälften stämmer nog rätt bra.

En relaterad fråga. Häcken kommer att placeras nära ett äppelträd och en syrén (den senare ska minskas ner lite). Hur stort avstånd bör det vara mellan nyplanterad häck och etablerade buskar/träd? Och om det inte går att lösa, kan man göra något för att ändå optimera förutsättningarna för den nyplanterade häcken?

Gödsla som f-n ;) :D

Seriöst, se till att tillföra lagom mängd gödning kontinuerligt under växtperioden och var noga med att vattna tillräckligt. Jag har aldrig upplevt äpplen eller syrener som väldigt tärande (om jag ser till min egen trädgård) men lönnar... :crazy: Inget som vill ha hyggligt med näring trivs i närheten av den stora lönnen.

Så bra. Då sätter jag det där det var tänkt :)

Jag planterade ett plommonträd i går. Det blev ganska nära, men inte tätt inpå, redan etablerade körsbärsträd men jag tror det ska gå bra. Får väl gödsla på och vattna ordentligt i sommar. Jag vill gärna ha fruktträden bredvid varandra för att det är fint :D

Räcker det med en pallkrage till jordgubbar eller man behöver ha två? (på varann?)
jag har valt två av rent praktiska skäl - för att min skruttiga kropp ska slippa krypa på marken för att plocka jordgubbarna...
(men så har jag också gott om mylla att fylla kragarna med - skulle jag ha köpt plantjord att fylla med hade jag troligen resonerat annorlunda)

jag har valt två av rent praktiska skäl - för att min skruttiga kropp ska slippa krypa på marken för att plocka jordgubbarna...
(men så har jag också gott om mylla att fylla kragarna med - skulle jag ha köpt plantjord att fylla med hade jag troligen resonerat annorlunda)

Jag har också två på höjden i ena jordgubbslandet men det är pga ren bekvämlighet. Det behövs ju inte :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka