Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag rekommenderar att man inte köper sorten Honeoye, den smakar som dåliga importgubbar. Trist, smaklös men tål transporter bra så jag förstår att en del odlar gått över till den, själv avstår jag köp numera när jag ser att det är den sorten de säljer i butikerna.
Zephyr och Sengana är två äldre sorter som jag minns fanns hos mina jordgubbsodlande kusiner när jag var liten. De är svårare att hitta dock. Jag hittade mina såna plantor på en plantskola som inte tillhör någon av de stora kedjorna.

Och på tal om jordgubbar - om man vill kunna skörda tillräckligt med egna jordgubbar för att både kunna äta som dessert nån gång och göra ett ordentligt saftkok, hur många plantor behöver man då?

Zephyr och Sengana är två äldre sorter som jag minns fanns hos mina jordgubbsodlande kusiner när jag var liten. De är svårare att hitta dock. Jag hittade mina såna plantor på en plantskola som inte tillhör någon av de stora kedjorna.

Och på tal om jordgubbar - om man vill kunna skörda tillräckligt med egna jordgubbar för att både kunna äta som dessert nån gång och göra ett ordentligt saftkok, hur många plantor behöver man då?
Ett helt gäng :p

Min majs kommer inte så bra. Blir lite stressad, för den är planerad att samplanteras med linser, de behöver en stödplanta, och linserna kommer bra... Måste så om majs, men ska jag göra det på friland eller i kruka? Eller ge upp och köpa färdiga plantor? Det är första gången jag har linser, så jag vet inte hur de beter sig heller. Hilfe!

Många!
Jag hade 2* 6m, tätare planterat än vanligt pga odlingslådor (drygt 60 plantor) ich det var inte tillräckligt. När huset är klart kommer jag har drygt 2 * 11m vilket jag hoppas är nog för vårt behov :d

Hur pass skadligt är det för gamla vinbärsbuskar att grävas upp och förflyttas? Gården är en gammal släktgård där det alltså är helt öppet mot grannar och en av dem är ju relativt nära = jag, som inte är speciellt förtjust i grannar på nära håll vill sätta häck och avskärma mig, men givetvis finns det vinbärsbuskar där vid tomtgränsen :cautious:

Dödar jag dem med en omplantering? Buskarna alltså, inte grannarna :D

Hur pass skadligt är det för gamla vinbärsbuskar att grävas upp och förflyttas? Gården är en gammal släktgård där det alltså är helt öppet mot grannar och en av dem är ju relativt nära = jag, som inte är speciellt förtjust i grannar på nära håll vill sätta häck och avskärma mig, men givetvis finns det vinbärsbuskar där vid tomtgränsen :cautious:

Dödar jag dem med en omplantering? Buskarna alltså, inte grannarna :D
Både grannar o buskar överlever en flytt :D,svarta vinbär förökar man ju genom att bara fästa en gren i marken.

Både grannar o buskar överlever en flytt :D,svarta vinbär förökar man ju genom att bara fästa en gren i marken.

Då ska de uråldriga vinbären förflyttas och ge plats för snabbväxande häck :up: och skulle de dö så vore det ingen katastrof, har ju 12 toppskott vardera av både röda och svarta vinbär :angel:

Utveckla det där! Hur gör man?
Gäller det röda också, eller bara svarta?
Någon annan får svara på om det gäller röda också, man kan på svarta bara böja ner en gren till marken o tex fästa den där med en tältpinne så rotar den sig och vips så har du ytterligare en buske.

Någon annan får svara på om det gäller röda också, man kan på svarta bara böja ner en gren till marken o tex fästa den där med en tältpinne så rotar den sig och vips så har du ytterligare en buske.
Utvecklar.... det kallas att jordslå.

Det gäller alla vinbär.
Man ser till att en gren får markkontakt. Dvs lägger den mot marken och fäste/gräver ner en bit. Den rotar sig på nån säsong och man kan klippa av den före jordslagningen och flytta den.

en del lyckas även med att fästa en påse jord runt grenen.
Själv har jag förökat vinbär genom att sticka ner en inte för ung gren i jord. Bryter den nya löv nästa vår så har den rötter :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka