Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åhå. Jag grubblar och grubblar på min allra första egna blomsterrabatt som jag vill få till framför huset. Jag har strosat i kvarteret, besökt plantskolor, skummat nätet, gjort skisser och listor. Men jag vet ändå inte. Hur kommer jag igång, på riktigt?

Sätt spaden i jorden och gräv! Det som blir fel nu kan du flytta i höst eller nästa år när du bestämt dig för något annorlunda ;)

Min käre man leker Motorsågsmassakern på en drös träd (en contorta :yuck: samt en minidunge sälg :wtf: som står på linan, grannen var mycket positiv till det hela :D). Grannen blev så peppad att han tänker ta ner sina contorta också :rofl:

Kan ha rykt några aspar också, och en druvfläder :up:

Här i Zon 1 trivs de iaf utmärkt ute.
Här i småland zon 4 mår den toppen ute med. men den vill ha det soligt och nästan lite torrt där den står. Så helst ska den bo i full sol söderläge, där det är så varmt att man inte orkar sitta där under högsommaren.

Idag har jag planterat ut tomater, gurka, paprika och zucchini, Var med ungarna och handlade plantor igår, kollade väderprognosen och bestämde mig för att trotsa "Kalla Sophie" (traditionellt planterar man de känsliga växterna först 15:e maj här).

Hann bara precis bli klar för idag så kom det världens hagelskur. Min man - det lilla hjärtat - sprang med risk för huvudbulor omkring och försökte lägga tvättkorgar över de minsta stackarna. Jag har inte vågat gå ut och kolla hur dehar klarat sig...

Tänkte ni kanske kunde hjälpa mig med vilka växter det här är?

20170513_155636_zpsamvur0em.jpg
20170513_155656_zpsccexonaq.jpg
20170513_155752_zpsh2n4jdau.jpg

Sist men inte minst, min Magnolia, måste va en väldigt sen sort då jag sett flera här i stan som redan blommar. Men jag vet visserligen att när jag kollade på huset i slutet på Juni förra året hade den precis blommat om
20170513_155828_zps4ii6ctsg.jpg

a>

Daggkåpa, skimmia och saxifraga :)

Öppnade det misstänkt lätta paketet med överdraget till min växttunnel. Själva stommen kommer med lastbil på måndag.

De har skickat vanlig plastfolie. Inte den gröna väven som ska vara på det växthus jag beställt och betalat.:banghead:

Nu får vi se hur effektiva Dancover är med reklamationer....
Jag har byggt ihop min tunnel idag. Kan säga att jag är väldigt glad att min sambo kunde hjälpa mig för passformen var inte fantastisk. Själva metallramen skruvas ihop med skruv samt att en del rör har sådana där sprintar som trycks in och skall poppa ut i ett hål och låsa. Hälften av dessa fungerade inte för hålen var felstansade. Rören sitter ju ihop iaf men de är inte låsta. Jag ska ringa till dancover på måndag så får vi se hur de tänker om det. Förutom detta så blev det riktigt bra. 3x6 är ganska stort så nu skall det odlas!

Årets naturupplevelse i trädgården idag. Stod och grävde lite när det började bli ett väldans liv på fåglarna. Varningsläten så det smattrade om det. Snart kom förklaringen, i form av en kattuggla jagad av alla småfåglar! De jagade den till min skorsten där den pustade ut och sen tog skydd inne i skorstenen. :o Fick springa in och klappa i händerna så den drog vidare och inte in i huset. Den jagades iväg men kom tillbaka efter en halvtimme eller så, på ett kort besök i en lönn och sen vidare igen.

Rätt häftigt att se, och kul att få se en uggla i fullt dagsljus. :) Så himla fina fåglar. Men den får gärna ta möss och sorkar istället för småfåglar.

Och ja, nät på skorstenen vore nog på sin plats. Utöver detta spektakel har jag handlat röda pelargoner och blå hänglobelia till mina lastgamla men ändå småfina balkonlådor på verandan. :) Glömde ta med gödsel från stallet så får plantera dem i morgon. Luktärter åkte ner i jorden också, hoppas det blir något av dem. Tre har grott inne nu, ganska dåligt resultat so far.

Mina blommor har blivit uppätna! Hatar de förbannade rådjuren!

Scilla, krokusar, tulpaner, penséer och mer är nu bara små pinnar... de har t.o.m. varit precis framme vid altanen och käkat penséerna som jag ställt där i tron att de skulle vara säkra eftersom rådjuren inte brukar komma riktigt så nära

Mina blommor har blivit uppätna! Hatar de förbannade rådjuren!

Scilla, krokusar, tulpaner, penséer och mer är nu bara små pinnar... de har t.o.m. varit precis framme vid altanen och käkat penséerna som jag ställt där i tron att de skulle vara säkra eftersom rådjuren inte brukar komma riktigt så nära

Instämmer helt, j-la skadedjur! :mad:

Varit på utflykt till ett arboretum idag. For om Rusta på hemvägen för att skaffa pallkragar.
Tydligen är det säsong för det fanns bara två kvar och när jag kom till kassan ville de ha närmare 400 spänn för de två så jag protesterade. Vi enades till slut om 99 spänn per styck. Betydligt trevligare. :)

allt känns som en enda stor startsträcka till växttunneln.
Måste köpa stenplattor att lägga runt kanterna. Armeringsjärn för att göra förankringar till ramen och pallkragar för att kunna inreda.
Fast innan jag inreder måste jag jämna till marken och lägga ut kartong under. Och få hem gödsel att fylla i kragarna.

Hjälp så mycket jobb det är kvar!

Jag har köpt en lavendel, funderar dock över hur den mår ute, den borde nästan må bättre inne som krukväxt? :)
Vi planterade en lavendel i rabatten första sommaren vi bodde här - 2000 - och den lever fortfarande, även om den skulle behöva ansas lite...
Om jag tolkar zonkartorna rätt så bor vi ungefär på gränsen mellan zon 2 och 3

Jag har för mig att det diskuterats vilka jordgubbar som är goda här men hittar inte det.

Vilka sorter rekommenderar ni?

Jag har för mig att det diskuterats vilka jordgubbar som är goda här men hittar inte det.

Vilka sorter rekommenderar ni?
Jag rekommenderar att man inte köper sorten Honeoye, den smakar som dåliga importgubbar. Trist, smaklös men tål transporter bra så jag förstår att en del odlar gått över till den, själv avstår jag köp numera när jag ser att det är den sorten de säljer i butikerna.

Jag rekommenderar att man inte köper sorten Honeoye, den smakar som dåliga importgubbar. Trist, smaklös men tål transporter bra så jag förstår att en del odlar gått över till den, själv avstår jag köp numera när jag ser att det är den sorten de säljer i butikerna.

Jag stod på plantskolan häromdagen och såg just honeoye men kunde inte komma ihåg om det va en jag hört va god eller inte god :rofl: men då får det bli nån annan än den iaf

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka