Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hehe, ja vill ni ha skott eller frön :laugh: Har nu fått veta att det är sorten Husmoder. Det står zon 1-2 på wiki men vi bor på höglandet med zon 4-5 enligt kartan, det är ett jätteträd som verkligen frodas här. Fortfarande intresserade av frön?

Hittade f.ö. röd kornvallmo på City gross så nu är de frikostigt utspridda bland mina blåa/lila honungsört och gurkört. Men! Köpte en vattenkanna med stril på Jula då jag just nu inte har någonstans att koppla en vattenslang. Strilen sitter asdåligt och ramlar av hela tiden. :mad: Köp ej!!
Bring it on, den polineras bl a av oranie och nån glädje ska jag väl ha av det sabla trädet! ;)

Apropå ympa så kan man ympa mellan närbesläktade arter också (inte alltid?) men typ päron och kvitten. Även hört att man ska kunna ympa dessa två på Rönn och vise versa. Kanske inte är så lätt att få ympen att fästa. Men om det går så kan man ju omvandla fula rönnar som man egentligen inte vill ha kvar till fruktträd.

Bring it on, den polineras bl a av oranie och nån glädje ska jag väl ha av det sabla trädet! ;)
Ska se till i morgon att plocka lite frön! Den har ju väldigt gott omdöme på forum vad gäller dess egenskaper till äpplemos, äppelpaj och lagring och det kan jag verkligen stämma in i. Är uppvuxen med detta äpplemos och det är riktigt mums.

Har själv bara ett litet aroma men vill sätta något mer fruktträd i slänten. Får se om det blir i år. :) Hade transparente blanche men myrorna dödade det...

Apropå ympa så kan man ympa mellan närbesläktade arter också (inte alltid?) men typ päron och kvitten. Även hört att man ska kunna ympa dessa två på Rönn och vise versa. Kanske inte är så lätt att få ympen att fästa. Men om det går så kan man ju omvandla fula rönnar som man egentligen inte vill ha kvar till fruktträd.
Det går att ympa på rönn men de blir inte så långlivade.
Bättre att, om möjligt, ympa på samma art.

Har bekanta som roar sig med sådana experiment.

Öppnade det misstänkt lätta paketet med överdraget till min växttunnel. Själva stommen kommer med lastbil på måndag.

De har skickat vanlig plastfolie. Inte den gröna väven som ska vara på det växthus jag beställt och betalat.:banghead:

Nu får vi se hur effektiva Dancover är med reklamationer....

Öppnade det misstänkt lätta paketet med överdraget till min växttunnel. Själva stommen kommer med lastbil på måndag.

De har skickat vanlig plastfolie. Inte den gröna väven som ska vara på det växthus jag beställt och betalat.:banghead:

Nu får vi se hur effektiva Dancover är med reklamationer....
Det går troll i våra tunnlar, nu hoppas jag att mitt kommer innan nästa helg. :meh:

Det går troll i våra tunnlar, nu hoppas jag att mitt kommer innan nästa helg. :meh:
Ja, min var restnoterad först men skickades så småningom.
Jag har gödsel på ingång imorgon och hade tänkt sätta upp stommen under veckan. Och överdraget till helgen. Få se hur långt den planen håller.....

Ja, min var restnoterad först men skickades så småningom.
Jag har gödsel på ingång imorgon och hade tänkt sätta upp stommen under veckan. Och överdraget till helgen. Få se hur långt den planen håller.....
Jag har ett lass hemma redan men mina hönor håller på sprätta ut det runt gräsmattan så länge. Jag tror jag kommer behöva ytterligare ett lass med skit om det ska räcka till allt.

Tänkte ni kanske kunde hjälpa mig med vilka växter det här är?

20170513_155636_zpsamvur0em.jpg
20170513_155656_zpsccexonaq.jpg
20170513_155752_zpsh2n4jdau.jpg

Sist men inte minst, min Magnolia, måste va en väldigt sen sort då jag sett flera här i stan som redan blommar. Men jag vet visserligen att när jag kollade på huset i slutet på Juni förra året hade den precis blommat om
20170513_155828_zps4ii6ctsg.jpg

a>

Åhå. Jag grubblar och grubblar på min allra första egna blomsterrabatt som jag vill få till framför huset. Jag har strosat i kvarteret, besökt plantskolor, skummat nätet, gjort skisser och listor. Men jag vet ändå inte. Hur kommer jag igång, på riktigt?

Idag fick vi upp plasten på växttunneln. Blev varmt därinne på en gång :up:.
Det ska i lite hästgödsel och lite mer jord i lådorna - och så bark i mitten som en gång - så snart är det dags plantera ut saker.
Ska köpa en digital inne/ute-termometer så jag kan se hur kallt det blir där nattetid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka