Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår! Jättebra att du säger det, för det är något sånt jag har tänkt mig. Först var jag lite inne på att slå ner armeringsnät och göra ram av men jag undrar om inte hönsnät blir bättre i slutändan.
Jag har haft hönsnät men bytte för några år sen till armeringsjärn. Båda fungerar bra men armeringsjärn blev bättre för mig då jag ville ha upp det på höjden. Hönsnätet blir "mjukare" och viker sig.

Grattis @Gnist!

@dobbis hit har det kommit ett äppelträd "signe tillish" och en bukettapel idag :angel: vet dock inte vart trädet ska stå :o

Vårt ena jättegamla äppelträd sprack i tu förra hösten men tror det va ett tillish enligt bilder så ville ha ett likadant. Stora goda pajäpplen. Ville egentligen ha Gravensteiner men bor i zon 4 och ville inte chansa O_o Har ett gammalt sävstaholm också och ett ganska nysatt aroma. Blir det en fjärde sort så ska det va ett tidigare än sävstaholm :)

Vad har ni för sorter?
Signe är mitt absoluta favoritäpple. Så gott och ett vackert träd :love:. Min andra favorit är Melba så den kan jag tipsa om.

I går kom mitt tunnelväxthus :bump: Ska sätta upp det i morgon med hjälp av sambon. Sen håller jag tummarna för lite värme så jag kan flytta ut mina inköp. Har blivit en del tomater, chili, physalis och gurka. Sneglat på melon men funkar det verkligen? 18 kvm att fylla och jävlar vad gött att slippa hämta upp plantor som ligger som plock e pinn när det blåst :banana:

Grattis @Gnist!

@dobbis hit har det kommit ett äppelträd "signe tillish" och en bukettapel idag :angel: vet dock inte vart trädet ska stå :o

Vårt ena jättegamla äppelträd sprack i tu förra hösten men tror det va ett tillish enligt bilder så ville ha ett likadant. Stora goda pajäpplen. Ville egentligen ha Gravensteiner men bor i zon 4 och ville inte chansa O_o Har ett gammalt sävstaholm också och ett ganska nysatt aroma. Blir det en fjärde sort så ska det va ett tidigare än sävstaholm :)

Vad har ni för sorter?

Vi har ett fantastiskt gammalt träd som är Aroma. Gigantiska, goda äpplen som ger gott mos och must. Har även skivat och torkat och till och med barnen tyckte "äppelchips" var superglad.

Lagrade förra året och de var väldigt goda fram till jul ungefär även om de kanske inte var vackrast längre.

Sedan har vi ett mindre familjeträff också där jag inte riktigt vet vad det är för sorter. En är nog transparent blanche, och så är det något mer. Gillar det inte, dels för att det står väldigt dumt men också för att tidigare ägarna inte beskurit alls så trädet lutar och är fult. Men kan inte förmå mig att ta bort ett levande träd som ger frukt :o

Ska komma ihåg att fråga mina föräldrar vilken sort de har. De har sällan lagrat, gör oftast äppelmos direkt på hösten. Men nu sparade de en hel del äpplen mörkt och kallt pga den enorma skörden förra året och de blev SÅ goda fram på vintern! Riktigt saftiga och fina, och stora blir de också. *note to self*
Har du frön du kan skicka? :)

Shoppade en stor lavendel idag. Och en liten tomat. Alla mina frösådda tomater dog (jag glömde dem ute en natt och givetvis blev det minusgrader) så det var helt okej att handla lite.
Stod emot att titta på ICAs frö- och lökutbud, trots att det var kampanj. Guldstjärna!

Jag har haft hönsnät men bytte för några år sen till armeringsjärn. Båda fungerar bra men armeringsjärn blev bättre för mig då jag ville ha upp det på höjden. Hönsnätet blir "mjukare" och viker sig.
Mitt viker sig inte eftersom det är spikat i en stadig ram. Ska det vika sig behöver hela ramkonstruktionen vikas. :)

jag har haft dubier om armeringsjärn och varit rädd att det ska bli för hett?

Noviserna här igen! Så här ser våra små blomsterplantor ut nu så det har funkat utmärkt hittills :up:
20170512-190454-01.jpeg

Men nu börjar vi gno och undra när det passar att plantera ut dem. Jag säger att de behöver växa till sig mera, mamma att de inte ska bli för stora heller. De ska åka ned till sommarstugan om någon vecka (till kristihimmelfärdshelgen) och stanna där i ett par veckor så det hade ju passat bra om man kunde plantera dem då så länge vädret är okej.
Vad säger ni?

Kommer ni ihåg mina fina rosa/vit/aprikos rosor som jag inte visste vad dom hette och gissningarna haglade.
Idag har jag grävt upp hälften och på en rot satt namnet :bow::up:
Dom heter Astrid lindgren,rosa polyantharos.
Hoppas dom inte dör nu för dom har fått massor med koskit och ny jord,blandade i lite gammal jord för säkerhetsskull.

Många små plantor, @Chili kommer ha fullt upp nästa vår med att skicka äppelskott till alla i tråden. :up:
Hehe, ja vill ni ha skott eller frön :laugh: Har nu fått veta att det är sorten Husmoder. Det står zon 1-2 på wiki men vi bor på höglandet med zon 4-5 enligt kartan, det är ett jätteträd som verkligen frodas här. Fortfarande intresserade av frön?

Hittade f.ö. röd kornvallmo på City gross så nu är de frikostigt utspridda bland mina blåa/lila honungsört och gurkört. Men! Köpte en vattenkanna med stril på Jula då jag just nu inte har någonstans att koppla en vattenslang. Strilen sitter asdåligt och ramlar av hela tiden. :mad: Köp ej!!

Mitt viker sig inte eftersom det är spikat i en stadig ram. Ska det vika sig behöver hela ramkonstruktionen vikas. :)

jag har haft dubier om armeringsjärn och varit rädd att det ska bli för hett?
Jag spände upp mitt nät mellan två stolpar. Det blev helt enkelt för långt mellan och det hade säkert gått att fixa. Att det blev armeringsjärn berodde på att vi hade en del liggande och jag ville ha det högt. Som det är byggt nu så har jag armeringsmattorna på var sida om en gång. Där sätter jag sockerärtor och luktärtor. Det är stekande sol hela dagen utan någon skugga och hinner jag bara med att vattna så växer det så det knakar. Det blir som en doftande, ätbar vägg. Har aldrig märkt några problem med värme så det skadar växterna.

Jag spände upp mitt nät mellan två stolpar. Det blev helt enkelt för långt mellan och det hade säkert gått att fixa. Att det blev armeringsjärn berodde på att vi hade en del liggande och jag ville ha det högt. Som det är byggt nu så har jag armeringsmattorna på var sida om en gång. Där sätter jag sockerärtor och luktärtor. Det är stekande sol hela dagen utan någon skugga och hinner jag bara med att vattna så växer det så det knakar. Det blir som en doftande, ätbar vägg. Har aldrig märkt några problem med värme så det skadar växterna.
Finemang!

Då kanske jag också törs ta armeringsnät. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V