Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till och med jag hittade "Sista skörden" på SVT Play och såg den nu ikväll. Läskigt. Är så glad över att åtminstone mina små lådor har riktigt bra jord. Undrar om man ska starta en ny folkrörelse - "Bokashi-gerillan"?

Följer en bokashi -bloggare på Facebook, och visst verkar hon lite gerillaaktig ibland!

Jamen just det! Nu behöver jag inte krångla med bokashin inomhus längre! Hurra! Kan skapa en utomhusjordfabrik istället :d Det enda jag funderar på är daggmask, det vill jag inte ha in i krukorna inne (där gör de ingen nytta). Men det ger sig väl när jag kommit igång.

Tackar, fast jag skulle kanske inte kalla den där lilla plätten för ett hemman, men där finns i alla fall ett smått uråldrigt hemmabygge till växthus där så många gurk, tomat och paprikaplantor som möjligt ska få bo :D

Och i morgon följer kameran med och sen får jag nog starta en egen tråd om den rödmålade trappen och det röda badrummet..

:eek: Liksom :D

Finns alltså skapligt mycket göra där, men med tillträde redan 25/5, så har jag ju drygt 2 månader på mig att flytta diverse växtligheter samt fixa och dona invändigt (en del i af) innan flytt.

Min pappa stod som hemmansägare i telefonkatalogen på de här 1 ha så jag anser att jag också är hemmansägarinna :p :D

Det förstår jag!

Har en syster som bor i Tyresö och deras "tomt" skulle ge mig mardrömmar :nailbiting: yttepytteliten ju, så knappt värt att kalla för trädgård enligt min åsikt, men de trivs ju och tycker den är lagom :up:

Den tekniska benämningen är "frimärke" :yuck: Det är några sådana tomter ute på annons här nu och ALDRIG att jag skulle köpa någon av dem, speciellt inte med tanke på priset... :cautious: Men en av dem har ju sjöutsikt så den lär väl bli såld :grin: Den är minst...

Det funkar!!!
IMG_20170511_090230.jpg

Kamerabatteriet är fulladdat och minneskortet tömt, nu ska jag bara komma ihåg att ta med kameran sen, när jag åker också :cautious:

Men det blir visst inga invändiga kort idag, då mäklaren inte har tid att åka ut till huset :down: så ni får vänta på att beskåda den röda skapelsen

Jag hade ihjäl mina pumpaplantor direkt ser det ut som. Jag planterade ut dem för 10 dagar sedan. De har lä från alla håll utom öster. Det blåste 20-25 m/s från öster i fem dagar, och plantorna ser saligen avlidna ut.

Ja, så är det ju ofta (blir väl inte så bra TV annars ). När jag googlade efter kritik och kommentarer kring filmen hittade jag dock nästan ingenting, så jag tar gärna emot tips eller länkar.

Det jag hittade var mest i stil med "såå farligt är det ju inte här hos oss, det är de andra, långt borta..."
Här finns lite skrap på ytan http://www.atl.nu/lantbruk/manga-reaktioner-pa-film-om-utarmade-jordar/
jag ska leta vidare efter det jag läste, men det kan ta ett tag...

Trädliljor hämtade och klara för nedgrävning, tillsammans med lite annat smått och gott från bl a Horto Green. :d

Jag har även lusläst ett avtal och sagt upp mitt tunnelväxthus som skulle ha kommit senast i mitten av mars men ännu inte dykt upp! :rage: Enligt reglerna kan jag utan kostnad säga upp det om det inte är levererat senast tre veckor efter utsatt tid och då det efter påstötning tydligen inte kan levereras förrän i mitten av juni så kan de stoppa upp det där solen inte skiner. :banghead: :cautious:

Nu har jag istället beställt ett på ebay, jösses vad mycket nödvändigt det finns att shoppa på den siten. :up: Efter den här sommaren kommer jag flytta in hos @athena_arabians då mitt hus går på tvångsförsäljning pga den här tråden och ovan nämnda site. :crazy:

Själv har jag inget som helst ansvar, allt är ert fel. :angel:

Grattis @Gnist!

@dobbis hit har det kommit ett äppelträd "signe tillish" och en bukettapel idag :angel: vet dock inte vart trädet ska stå :o

Vårt ena jättegamla äppelträd sprack i tu förra hösten men tror det va ett tillish enligt bilder så ville ha ett likadant. Stora goda pajäpplen. Ville egentligen ha Gravensteiner men bor i zon 4 och ville inte chansa O_o Har ett gammalt sävstaholm också och ett ganska nysatt aroma. Blir det en fjärde sort så ska det va ett tidigare än sävstaholm :)

Vad har ni för sorter?

Tack :banana:

Jag cansade och köpte ett Discovery i fjol eftersom dealen var låååångtidshyra och det tänker jag vara så fräck att jag tar med mig när jag flyttar :sneaky:

Står zon 1-3 på det, jag bor i gränslandet zon 4-5 och det har överlevt vintern finfint :up:

Vad bra! Hoppas det går bra att flytta det! Ska du göra det nu i vår innan det riktigt slagit ut?

Jag kanske borde chansat.. Känns som en tråkmåns som försöker köpa det som redan funnits här men det är väl en del av att jag vill låta gården ha sina minnen :)

Får gå wild and crazy på framtida sommaräpple istället ;)

Förresten..
Skulle ni satt alla äppelträd "ihop" i samma fjärdedel av trädgården för att få en äppellund eller sprida ut dom?

Förresten..
Skulle ni satt alla äppelträd "ihop" i samma fjärdedel av trädgården för att få en äppellund eller sprida ut dom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025