Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
IIIIHHHHHHH :bump:

udda_zps3kffq6n4.jpg

I morgon skrivs det papper, så där ska jag slå ner mina bopålar :banana:

Stort grattis! :-)

Fy fasen vad kul @Gnist - stort grattis, och välkommen till den exklusiva kretsen av hemmansägarinnor! :)

Tackar, fast jag skulle kanske inte kalla den där lilla plätten för ett hemman, men där finns i alla fall ett smått uråldrigt hemmabygge till växthus där så många gurk, tomat och paprikaplantor som möjligt ska få bo :D

Och i morgon följer kameran med och sen får jag nog starta en egen tråd om den rödmålade trappen och det röda badrummet..

:eek: Liksom :D

Finns alltså skapligt mycket göra där, men med tillträde redan 25/5, så har jag ju drygt 2 månader på mig att flytta diverse växtligheter samt fixa och dona invändigt (en del i af) innan flytt.

Tackar, fast jag skulle kanske inte kalla den där lilla plätten för ett hemman, men där finns i alla fall ett smått uråldrigt hemmabygge till växthus där så många gurk, tomat och paprikaplantor som möjligt ska få bo :D

Och i morgon följer kameran med och sen får jag nog starta en egen tråd om den rödmålade trappen och det röda badrummet..

Finns alltså skapligt mycket göra där, men med tillträde redan 25/5, så har jag ju drygt 2 månader på mig att flytta diverse växtligheter samt fixa och dona invändigt (en del i af) innan flytt.
Rött badrum :confused: och du menar väl 25/7 ? annars börjar det bli bråttom att packa.:D

Grattis @Gnist vad himla roligt!! :banana:

Själv kom jag hem efter 2,5 bortadagar tills spirande sådder i mina fönster! Röd och gul solros, jättemånga sommarrudbeckia och sommarmalva. :) Eventuellt en luktärt men den ser misstänkt ut, väldigt lång redan och ingen annan har grott. Undrar om det var ett ogräsfrö? Vi får väl se.

Fick värsta rycket ute då mina nya pioner :angel: ju behöver nånstans att bo. Rensade rabatten på eländiga ogräs och kom fram till att den ska få bli en liten rundel. Delen under presenning får bli gräsmatta. Pallar liksom inte den enorma storleken. Planterade dem dock inte då jag fick för mig att så sommarblommor istället. Fick ner massor! Det blir ett blått/lila område med gurkört och honungsört, sen orange/gul/aprikos/röd med ringblomma, ringkrage, röd solros och krasse. Sist ut ett rosa/vitt fält med sommarmalva och sommaraster. Det här blir väldigt spännande, sådde massor med frön hehe. :D Har lite mark kvar så där hamnar sådderna inne, om de inte får plats mellan raderna jag sådde nu. Blir nog jordgubbar där också. :)

Underbart att vara hemma igen!

Vad ska man ha för gräsfrö om man vill ha vanligt, ganska bredbladigt gräs? Vet att min käre far sådde nåt gräs en gång som var jättesmalt, syns på lång väg att det inte är samma som resten. Ska man gödsla jordplätten eller bara lägga på någon cm med köpt jord?

Vi vill se massor av foton! :)

Jag skulle kalla det ett hemman. Jag menar mitt hemman är trots allt på hela gigantiska 203 kvm. :laugh:

Vi vill se massor av foton! :)

Jag skulle kalla det ett hemman. Jag menar mitt hemman är trots allt på hela gigantiska 203 kvm. :laugh:

Beror nog på vad man är van vid och har man som jag bott en herrans massa år på 206 ha jord/skogsbruksfastighet, så blir lite drygt 3 ha en lagom plätt :)

Beror nog på vad man är van vid och har man som jag bott en herrans massa år på 206 ha jord/skogsbruksfastighet, så blir lite drygt 3 ha en lagom plätt :)

Jag förstår det! :) Jag är sedan tidigare också van vid betydligt större marker, men sedan jag flyttade till Stockholm så tvingades jag raskt förändra mina perspektiv.

Såg "Sista skörden" igår så nu är till och med sambon taggad att börja odla egen mat.
Det blir inte i år men nästa år, då jäklar!

Till och med jag hittade "Sista skörden" på SVT Play och såg den nu ikväll. Läskigt. Är så glad över att åtminstone mina små lådor har riktigt bra jord. Undrar om man ska starta en ny folkrörelse - "Bokashi-gerillan"?

Till och med jag hittade "Sista skörden" på SVT Play och såg den nu ikväll. Läskigt. Är så glad över att åtminstone mina små lådor har riktigt bra jord. Undrar om man ska starta en ny folkrörelse - "Bokashi-gerillan"?
Det finns absolut ett uns av sanning i den, men den överdriver en hel del också.
Jag läste någon välformulerad kritik mot slutsatserna i filmen nånstans, nån länk på fejjan

Det finns absolut ett uns av sanning i den, men den överdriver en hel del också.
Jag läste någon välformulerad kritik mot slutsatserna i filmen nånstans, nån länk på fejjan

Ja, så är det ju ofta (blir väl inte så bra TV annars ). När jag googlade efter kritik och kommentarer kring filmen hittade jag dock nästan ingenting, så jag tar gärna emot tips eller länkar.

Det jag hittade var mest i stil med "såå farligt är det ju inte här hos oss, det är de andra, långt borta..."

Hoppsan, vi har haft pumpor, tomater och lite diverse i krukor som vi ställt ut dagtid och tagit in under natten för att de ska härdas lite. I natt glömde vi visst att ta in dem :nailbiting:
Men det måste varit en mildare natt än förra natten för allt ser ut att må bra! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10