Apelsintomat...?
Det finns "ananastomat" också. Jag såg en fröpåse på Blomsterlandet igår, fingrade på den - men köpte inte!! (tror jag inte i alla fall, kanske behöver dubbelkolla högen för att veta säkert vad jag till sist handlade med mig)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Apelsintomat...?
Åh, den där broccolon har jag odlat i flera år - världens snyggaste grönsak!
Själv har jag precis trösthandlat frö till rödbeta, gulbeta, två sorters sommarmorot, broccoli, blomkål, salladslök, samt två sorters sättpotatis och dito sorters sättlök. Det blev även ett kålnät, kompostaktivator och nematoder. Dessurom har jag inventerat lådan med gamla fröer. Nu är jag rustad för våren!
En lerjord kan armeras av sand och bli hård. Så jag skulle satsa mer på grus i så fall.
Jag ska också pröva på broccolo i år! Några tips, utöver vanliga kål/broccoliskydd mot larver? Tar den massor av plats?
Det är ingen exakt vetenskap vad man bör använda. Så jag har inget svar på frågan.Tack! Har du tips på lämplig gruskornsstorlek/grusblandning?
Den tar ungefär lika mycket plats som broccoli, möjligen något mindre - men det kan säkert bero på sort. Jag har aldrig täckt den och den har alltid klarar sig fint. Jag tror att det finns andra kålsorter som är mer attraktiva. T.ex. har jag aldrig fått smaka mizunakål, vilket har resulterat i att jag numera alltid har den på lotten som bete för diverse ohyra.
Va! Går dom inte att äta?Den är väl inte för att äta rå som den är, utan till salsa?
Den är väl inte för att äta rå som den är, utan till salsa?
Va! Går dom inte att äta?
Du behöver inte oroa dig över var du ska ha aklejorna sen, dom växer där dom vill,gärna där dom inte borde vara.Sått akleja Nora Barlow och röllika i stora krukor ute idag, får se om det kikar upp något till våren. Vet inte vart jag ska ha dom riktigt så om inget händer är det väl
Har också padrones och jätteverbena på gång, förhoppningsvis. Sådde verbena som vilken sommarblomma som helst för två år sen och fick små fina plantor, nu har jag gjort enligt konstens alla regler med stratifiering och det händer inte ett jota
Vi fick riktigt dålig utdelning på broccolo förra året jämfört med annan kål. Men vägrar ge upp! Vet inte riktigt varför den gick sämre. Vi sådde all kål i en drivbänk och planterade ut samtidigt i samma land. Hos föräldrarna blev det något enstaka litet huvud och hemma hos mig ingenting. Bara stora blad.Jag ska också pröva på broccolo i år! Några tips, utöver vanliga kål/broccoliskydd mot larver? Tar den massor av plats?
Vi fick riktigt dålig utdelning på broccolo förra året jämfört med annan kål. Men vägrar ge upp! Vet inte riktigt varför den gick sämre. Vi sådde all kål i en drivbänk och planterade ut samtidigt i samma land. Hos föräldrarna blev det något enstaka litet huvud och hemma hos mig ingenting. Bara stora blad.
Det står på påsen att den ger god skörd under lång tid så vi kanske bara får curla den lite mer?
Kanske? Men märkligt att annan kål i samma jord gick bra? Dessa kanske är mer känsliga.För mycket kväve kanske?
Kanske? Men märkligt att annan kål i samma jord gick bra? Dessa kanske är mer känsliga.
Vi gödslar med brunnen stallgödsel och har normalt inget problem. Men det gick inte heller att få rosenskära att blomma förra året, den växte bara på höjden och blev enorm.
Om din jord är lerig är det organiskt material du behöver. Alla typer av grus och sand kommer bara att "armera" den.Tack! Har du tips på lämplig gruskornsstorlek/grusblandning?