Jo jag har nog en hyfsad plan för vad jag vill odla och hur jag ska fördela det så att inte för mycket måste tas hand om på exakt samma gång - men ofta stupar de briljanta planerna lite grann på något annat. I förr fjol på att jag skulle utöka landen på våren och några rabatter/grusläggningar på sommaren, så att det blev lite eftersläpning av det skälet. I fjol på den djävla torkan samt att växthusbygget slök en del viktig tid på våren.
I år på att torkan förra året dödade odlingsinspirationen så att jag inte orkade hålla rent på fröogräs utan lämnade landen i oordning på hösten. Vilket gjorde en eftersläpning och fördröjde att komma igång och kunna plantera ut allt i våras. Och sedan gott om ogräs som fått fröa av sig och som ännu gror. Mina tidsfönster är så snäva med allt annat runt om, så det vill liksom till att var sak händer i rätt tid. Men nu! Jobbar jag hårt för att hålla jämna steg och inte låta ogräshelvetet få utrymme att fröa av sig så mycket. Kanske till och med att jag kan få till några höst-/vintersådder för att ligga i framkant nästa vår?
Samtidigt känner jag mig själv så väl, så skulle jag
eventuellt nästa år ligga någorlunda i fas - då tycker jag genast att det finns utrymme att hitta på fler projekt: fler bärbuskar, större potatisland, nya häckplanteringar, spaljerade vinrankor, fler rosor, det där kryddlandet med stenläggning.... och häpp, så går det ut över det som redan är arrangerat och var i ordning.
Ety lagom är väldigt sällan bäst i det Lillgrådiska livet, och inte heller i odlandet.
Men om jag sammanfattar viktiga saker som fallerat i år som jag absolut vill få bättre ordning på 2020 så är det
1) att sallatsodlingen ska vara mer kontinuerlig, från tidig vår och genom hela säsongen. Och
2) så ska jag hinna med bönorna och mer ärtor!
3) Och så ska jag arrangera en kålodling som funkar trots hungriga larver.
4) sparrisen som står på tillväxt måste få en fin egen bädd när den går in på sitt andra levnadsår.
5) Vill också fixa ett riktigt fint och välordnat hallonland av nuvarande röra av plantor.
Och om jag sammanfattar roliga saker som lyckats i år men inte förut så är det majs och kronärtskockor - och salladslök och luftlök. De vill jag fortsätta med! Och fler dahlior, på alla möjliga och omöjliga ställen.