Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skyll inte på mig när din plånbok ekar tomt :angel: :D

Edit: Cramers är helt fantastisk att besöka, det är jättestort och de har massor med roliga saker. Det är inte långt till Rångedala heller... :p

Jag kommer hålla dig ytterst ansvarig för alla tokiga inköp.
Rångedala har jag faktiskt aldrig varit till. Cramers har det blivit några gånger med föräldrarna, sen har bilen varit full och vi har åkt hem igen. Men den här gången åker jag nog själv och går bananas!
 
Constance spry är så vacker.
IMG_20210627_185504_625.jpg
 
Visingsö blåärt (spritärt), kulturarv. Kan man äta dem som sockerärter med skidan eller ska man sprita och koka dem lite? Jag tycker ärter är en djungel. 😄 Jag gillar riktigt söta färska ärter som man ofta kan äta som de är eller lätt kokta, alternativt sockerärter.
Visa bifogad fil 72554
En liten 🐶 kom också med.
Så här skriver Kinnekulle frö:
"Ärtorna används som spritärt eller torkas och används som kikärtor. Späda baljor kan även kokas och ätas som släpärt."
samt
"Den blå färgen i baljorna är giftig och skyddar plantan mot flertalet sjukdomar och svampangrepp."
 
Här behövs verkligen regn, riktigt snustorrt i marken är det och jag har dragit ned bevattningen till ett minimum för att inte riskera brunnen om det skulle fortsätta så här. Nu lovar SMHI regn på torsdag men prognosen är osäker och jag vågar knappt ens hoppas på det :(
 
Så här skriver Kinnekulle frö:
"Ärtorna används som spritärt eller torkas och används som kikärtor. Späda baljor kan även kokas och ätas som släpärt."
samt
"Den blå färgen i baljorna är giftig och skyddar plantan mot flertalet sjukdomar och svampangrepp."
Undrar om det är samma ärt som jag fick som "blåärt" av en bekant.
Smakade inget vidare :(

Jag håller mig till min favorit Saxbo. Samt Märtas gråsockerärt :d
 
Här behövs verkligen regn, riktigt snustorrt i marken är det och jag har dragit ned bevattningen till ett minimum för att inte riskera brunnen om det skulle fortsätta så här. Nu lovar SMHI regn på torsdag men prognosen är osäker och jag vågar knappt ens hoppas på det :(

Nej det är riktigt deppigt på nederbördsfronten och försiktighet med bevattningen här också. Prognosen säger lite mer än tre millimeter här på torsdag, det förslår inte långt om det stämmer. 30 hade varit mer behövligt, gärna tre dagar i sträck. Resten av tiodygnssammanställningen är bara fjuttmängder.
 
Jag har varit borta sedan i tisdags och allt i växthuset har inte bara överlevt, utan ser faktiskt pigga och glada ut trots att jag inte fixat någon bevattning än 👏
Men den här veckan måste jag göra klart gamla sandlådan till ett land, så att jag kan plantera ut palmkålen och grönkålen. Snacka om sist på bollen... :o:bag:
 
Mindre än fyra år senare:

Visa bifogad fil 72582

New Dawn planterades för länge sedan, kanske runt 2004-2005. Men sedan en konkurrerande fläder och något annat i hörnet revs bort 2017, så har den blivit ett monster. Klipper ner allt vad jag orkar på våren men i juni ser den ut så här igen.
Alltså wow 😍 jag har svårt att få min new Dawn att överleva... Zon fem är en utmaning ibland!

Mina piprankor som jag satte förra året är stendöda. Jag vet att dom KAN överleva, men är oklart om jag vill lägga 800 kr för att prova en gång till...
 
Cramers har usel kundservice när de gjort fel... :mad:

En annan sak jag upptäckte idag. Jag har köpt plantor med vita jordgubbar, enligt ettiketten. Gubbarna som kommer är lika röda som de vanliga. Har jag fått fel plantor? Eller tar de åt sig färg av grannen när det finns röda gubbar bredvid?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
346
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
751
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp