Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skyltar till den lilla lilla kryddträdgården
IMG_20210628_142732.jpg
 
Mannen grävde klart i landet igår så jag kan också sälla mig till gänget med lite väl sen utplantering. ;) Jag ska också gräva rent ogräs som hunnit komma upp men han har iaf tagit det värsta där kvickrot kommit in. Jag har mest blommor som står och stampar. Har just satt nya kålfröer (broccolo), får se om det hinner bli något. De får stå över vintern om det funkar. Har lite rödkål som inte planterats om och står och stampar så den kan också åka ut.
Tips som går att direktså nu? Tänker mig bönor men något mer? Jag kommer definitivt ha plats över i landet. :) Har massor av olika blom- och grönsaksfröer. Bör man ha sallatsfröer i kylen nu när det är så varmt?
 
Mannen grävde klart i landet igår så jag kan också sälla mig till gänget med lite väl sen utplantering. ;) Jag ska också gräva rent ogräs som hunnit komma upp men han har iaf tagit det värsta där kvickrot kommit in. Jag har mest blommor som står och stampar. Har just satt nya kålfröer (broccolo), får se om det hinner bli något. De får stå över vintern om det funkar. Har lite rödkål som inte planterats om och står och stampar så den kan också åka ut.
Tips som går att direktså nu? Tänker mig bönor men något mer? Jag kommer definitivt ha plats över i landet. :) Har massor av olika blom- och grönsaksfröer. Bör man ha sallatsfröer i kylen nu när det är så varmt?

Mangold, kålrot? Sockerärter kan man väl aldrig få för mycket av, :) Bondbönor tror jag också man hinner en vända till med. Jag ska så lite bienner om någon vecka eller två, enkla och dubbla mariaklockor + gyllenlack.
 
Mangold, kålrot? Sockerärter kan man väl aldrig få för mycket av, :) Bondbönor tror jag också man hinner en vända till med. Jag ska så lite bienner om någon vecka eller två, enkla och dubbla mariaklockor + gyllenlack.
Tack för tips :) Har rosenböna, den borde man kunna så? Sådde lite rödbetor och majrova (till hönsen) igår då jag hade plats över. Kan ju så mer av dem också!
 
Ja rosenböna är de sista (hoppas jag :cautious: :D ) bönorna som jag petade ner i år. Satte först några som inte tog sig, så det blev ett nytt försök för bara några dagar sedan och det syns redan att det var bättre fjutt i det utsädet.
 
Jag har googlat men hittar ingen entydig info.
Är oregano härdig ute (i pallkrage) på vintern i zon 4/5?
En till från zon 4 smålänska höglandet, har massor av spridningsvillig oregano. Tror orginalplantan kommer från mataffären en sådan där liten kruka, nu är den här och var i gräsmattan med förutom i hela rabatten och bland plattorna. Har en lågväxande med som jag köpte förra året, den trivs den med men har inte hunnit sprida sig ännu.
 
En till från zon 4 smålänska höglandet, har massor av spridningsvillig oregano. Tror orginalplantan kommer från mataffären en sådan där liten kruka, nu är den här och var i gräsmattan med förutom i hela rabatten och bland plattorna. Har en lågväxande med som jag köpte förra året, den trivs den med men har inte hunnit sprida sig ännu.

Åh perfekt om det funkar med mataffärskruka!
Jag bor ju med i Småland så det här låter lovande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
346
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp