Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag använde motorsågen på ett träd som växt in i en dräneringsledning, körde två centimeter djupt runt hela trädet för två somrar sedan och det är inte dött än.
Jag ringbarkade några förbenade gamla popplar vid bäckkanten för några år sedan. Det tog TVÅ ÅR innan de ens började sloka sommartid. :rage:
Sedan avverkade grannen dem. Nu väger det poppelsly där. :meh:
 
Har inte testat än, återkommer 😁
Okej, recension nu då.

Var lite orolig för att rädisan skulle se konstig ut inuti men den såg precis ut som alla andra rädisor. 👍 Den var ju inte "gammal" utan i torsdags så var den i storlek för liten för att ta upp 🤷‍♀️

Smakade som andra rädisor också förutom att den var oerhört stark, vi pratar klunka vatten som en tok - stark 🤣
 
Men den här veckan måste jag göra klart gamla sandlådan till ett land, så att jag kan plantera ut palmkålen och grönkålen. Snacka om sist på bollen... :o:bag:

Ta inte ut förlusten för tidigt, det är målfoto att vara sist på bollen mellan oss i alla fall! Vax- och skärbönorna höll på att slingra sig in i allt i växthuset så de lyckades jag slingra på plats utomhus i går. Fast några lågväxande vaxbönor har jag ju också kvar kom jag på nu. Åh vad jag hoppas att det blir massor av båda sorterna! Hade en superfin och supergod skörd av skärbönor för några år sedan, ja mycket och goda vaxbönor också, men sedan har jag direktsått ute åren efter det och så har det bara blivit skräp av det. Men efter att ha dragit upp dessa plantor varmt i växthuset så ser det lovande ut än så länge.

I alla fall, broccolin och spetskålen räknar jag med kan flytta ut i morgon. Grön- och palmkål kanske onsdag om jag genar lite i kurvorna?
 
Ta inte ut förlusten för tidigt, det är målfoto att vara sist på bollen mellan oss i alla fall! Vax- och skärbönorna höll på att slingra sig in i allt i växthuset så de lyckades jag slingra på plats utomhus i går. Fast några lågväxande vaxbönor har jag ju också kvar kom jag på nu. Åh vad jag hoppas att det blir massor av båda sorterna! Hade en superfin och supergod skörd av skärbönor för några år sedan, ja mycket och goda vaxbönor också, men sedan har jag direktsått ute åren efter det och så har det bara blivit skräp av det. Men efter att ha dragit upp dessa plantor varmt i växthuset så ser det lovande ut än så länge.

I alla fall, broccolin och spetskålen räknar jag med kan flytta ut i morgon. Grön- och palmkål kanske onsdag om jag genar lite i kurvorna?
Jag är med i racet. Gurkor, squash, pumpor, ärtor och nån melon saknar fortfarande slutstation. Dessutom skulle jag behöva höja lilla plastväxthuset, då både broccolin och ringblommorna nickar i taket. (Har högre hus att sätta på, men ingen ställning. Eller så bygger jag ihop ställning till kål äter "bara".)
 
Det är inte bara sniglar som äter upp våra supersmaskiga jordgubbar. Det är även fåglar...

Brukar ha nät/galler över, men utökade landet förra året och har inte hunnit fixa tillräckligt stort skydd. Får nog göra det imorn bitti, om jag vill få behålla några jordgubbar.
 
I år har vi rikligt av dessa:
IMG_20210627_225216_939.jpg


Har tidigare år sett nån enstaka, men i år är de överallt. Mördarsniglarna är kvar, men de har konkurrens.
De här får vara kvar, så länge de låter bli maten och istället äter upp andras ägg och lik.
 
IMG_20210627_223508_0.jpg

Tror ni de överlever?
Glömde göra hål i botten, så när det kom 40 mm på några timmar blev det för mycket vatten i baljan. Har gjort hål och försökt torka ur jorden lite, men det är fortfarande mycket blött i jorden. Tror ni det finns en chans att de överlever ändå? (Lokförare Bergfälts jätteärt)
 
Det är inte bara sniglar som äter upp våra supersmaskiga jordgubbar. Det är även fåglar...

Brukar ha nät/galler över, men utökade landet förra året och har inte hunnit fixa tillräckligt stort skydd. Får nog göra det imorn bitti, om jag vill få behålla några jordgubbar.

Vi har hittills klarat oss från både fåglar och sniglar på jordgubbarna. Men måste ändå ha nät över allt för att skydda rabatterna från grannarnas katter :meh:
 
Okej, recension nu då.

Var lite orolig för att rädisan skulle se konstig ut inuti men den såg precis ut som alla andra rädisor. 👍 Den var ju inte "gammal" utan i torsdags så var den i storlek för liten för att ta upp 🤷‍♀️

Smakade som andra rädisor också förutom att den var oerhört stark, vi pratar klunka vatten som en tok - stark 🤣
En ny sort kanske, rädisa "Giganticum" :)
 
Upptäckte små gröna larver som äter på min ros! Plockade bort vad jag såg och dödade. Kan man spraya med Turex?

Lite roligare var att jag fann knoppar på stockros sådd tidigt i år vilket är kul eftersom de egentligen inte ska blomma förrän nästa år. :)
 
Upptäckte små gröna larver som äter på min ros! Plockade bort vad jag såg och dödade. Kan man spraya med Turex?

Lite roligare var att jag fann knoppar på stockros sådd tidigt i år vilket är kul eftersom de egentligen inte ska blomma förrän nästa år. :)

Borde inte vara något problem, det används ju till grönsaker. Jag tror jag ska köpa och testa, jag har larver på några av rosorna.
 
Visa bifogad fil 72600
Tror ni de överlever?
Glömde göra hål i botten, så när det kom 40 mm på några timmar blev det för mycket vatten i baljan. Har gjort hål och försökt torka ur jorden lite, men det är fortfarande mycket blött i jorden. Tror ni det finns en chans att de överlever ändå? (Lokförare Bergfälts jätteärt)

Det ser ärligt talat rätt dött ut.
 
Visa bifogad fil 72600
Tror ni de överlever?
Glömde göra hål i botten, så när det kom 40 mm på några timmar blev det för mycket vatten i baljan. Har gjort hål och försökt torka ur jorden lite, men det är fortfarande mycket blött i jorden. Tror ni det finns en chans att de överlever ändå? (Lokförare Bergfälts jätteärt)

Inte så lovande, nej. Har du fler ärter så skulle jag satsa på att börja om ASAP, de hinner leverera även om de sås nu. Skulle något av det där mot förmodan lyckas överleva så lär det ta all kraft att bara hålla sig vid liv. Har du slut på utsädet så har jag nog några kvar som jag kan avvara (de har typ 100 % grobarhet dessutom).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
346
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp