Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visingsö blåärt (spritärt), kulturarv. Kan man äta dem som sockerärter med skidan eller ska man sprita och koka dem lite? Jag tycker ärter är en djungel. 😄 Jag gillar riktigt söta färska ärter som man ofta kan äta som de är eller lätt kokta, alternativt sockerärter.
Visa bifogad fil 72554
En liten 🐶 kom också med.
Eftersom det är en sprittärt, ska ska den väll sprittas. Men många sorter går ju att äta som sockerärt i skidan med om man tar dom unga. Jag kan inte just visingsöärtan.
 
Nu har ringblommorna "Costa Light yellow" börjat blomma!

20210627_121831.jpg
 
Vet du vad de olika storlekarna betyder? Vill ha svart fläder och de har två olika storlekar, c2,5 och c5.
Ren grekiska och har surfat runt på sidan utan att bli så mycket klokare.
Det är krukstorlek i liter. C5 betyder att den står i en femliters kruka. Troligtvis omplanterad 1-2 ggr.
Googla på Kvalitetsregler för plantskoleväxter så kommer det upp en pdf där du kan läsa mer. :)
 
Jag har nog inte så gröna fingrar när det gäller vissa blommor :(
Förra året köpte jag (på impuls) 2 olika rosor från Lidl. Ingen av dem har överlevt.
Men kanske vågar jag beställa från den sidan @athena_arabians tipsade om 🤔

Cramers har extremt bra kvalité men de etablerar sig bättre om man gräver ordentligt och ger dem så bra förutsättningar som möjligt.
 
Hur gör man för att sprida dem? Har på olika ställen runt stugan men vill ha dem på fler ställen 🙂

Håll koll på var de är och samla in fröna och sprid dem där du vill ha dem. De är ju väldigt tunna så det är smart att sätta tex en blompinne bredvid dem när de blommar så du hittar åt dem.
 
Jag har åk-avstånd till cramers och behöver faktiskt fylla trädgården. Vi ska få en rosenbåge av svärmor så jag måste ha klätterrosor. Måste, faktiskt. Minst två.
Och jag behöver mer kryddor till min ena pallkrage. Och den andra är tom!!

Jag måste nog åka till Cramers i veckan
 
Det här med hur saker växer till sig. Fick upp min Ghislaine de Féligonde-ros som Facebookminne från 2017, då tämligen nyplanterad och försedd med en som jag tyckte väl tilltagen och fin spaljé.

Så här såg det ut lite senare, i augusti 2017. Ghislaine de Féligonde till vänster om dörren och den rostiga mjölkkannan, New Dawn lite spretigt mellan fönstren vid tegelväggen.

augusti 2017.jpg
 
Jag har åk-avstånd till cramers och behöver faktiskt fylla trädgården. Vi ska få en rosenbåge av svärmor så jag måste ha klätterrosor. Måste, faktiskt. Minst två.
Och jag behöver mer kryddor till min ena pallkrage. Och den andra är tom!!

Jag måste nog åka till Cramers i veckan

Skyll inte på mig när din plånbok ekar tomt :angel: :D

Edit: Cramers är helt fantastisk att besöka, det är jättestort och de har massor med roliga saker. Det är inte långt till Rångedala heller... :p
 
Mindre än fyra år senare:

1049D7EC-8A17-47B2-ADF8-AB8ABDC8A87E.jpeg


New Dawn planterades för länge sedan, kanske runt 2004-2005. Men sedan en konkurrerande fläder och något annat i hörnet revs bort 2017, så har den blivit ett monster. Klipper ner allt vad jag orkar på våren men i juni ser den ut så här igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
346
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
751
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp