Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förra sommaren mådde jag inget vidare. Det har straffat sig.

Jag har en rabatt som har ett tjock täcke med gräs och rotfilt. Jag behöver i stort sett lyfta ur allt och rensa ur de få perennrötter jag kan få loss och göra om alltihop. Ett jäkla projeklt helt enkelt. Jag har ett gäng unde3bara pioner där och mina fina isiras. Så att bara låta det vara är inte riktigt något alternativ.
 
Har en tanke att försöka få lite mer ordning på rabatterna och funderar om bark (täckbark heter det kanske) för att undvika ogräs och att vissa växter ”tar över”.
Men är detta något man ska köpa i säckar eller kan man göra detta själv? Men då måste man ha någon speciell maskin som får till själva barkfliseriet?
Hur gör ni?
Jag köpte ett antal säckar täckbark och markduk i våras och fixade till rabatterna på framsidan. Vi drog upp och grävde bort ALLT förutom bolltistlar och kaprifol. Det ser jättefint ut, och det är en sådan ENORM lättnad att slippa ligga och dra ogräs.... :) Än så länge växer det bara upp lite gräs längst inne vid husgrunden, och det är ju lätt att dra bort när man går förbi.
 
Förra sommaren mådde jag inget vidare. Det har straffat sig.

Jag har en rabatt som har ett tjock täcke med gräs och rotfilt. Jag behöver i stort sett lyfta ur allt och rensa ur de få perennrötter jag kan få loss och göra om alltihop. Ett jäkla projeklt helt enkelt. Jag har ett gäng unde3bara pioner där och mina fina isiras. Så att bara låta det vara är inte riktigt något alternativ.
Om du lämnar det till nästa vår brukar det vara lättare att få bort gräs tidigt på året. :)
 
Vi har fått 20 mm i natt! 😍 Helt plaskblött ute. Ska vara ostadigt i kanske 2 dagar till och sen väntas 25 grader och sol hela nästa vecka. Lovely!

(Vi har så torrt att ett träd utmed vägen till stan har dött nu och alla växter i min lövlund slokar)

Här kom det kanske snarare 0, 2 mm i går morse. Och totalt är det inte många mm i juni månad, i princip inget sedan den 10:e och nu ännu en nollad tiodygnsprognos med temperaturer mellan 20 och 25. Glad för att jag har anammat täckoding i större skala, både mot ogräset och fukten/bristen på fukt, men det måste ju tillföras något vatten ändå.
 
Gick ut för att ta lite mangold och andra blad till min fisksoppa. Konstaterar att mangolden växt ett par cm under natten! Jag rensade ogräs igår och bladen var mycket mindre. Att det varit lite varmare gjorde tydligen skillnad.
Inte bara gräsmattan som växer hysteriskt nu. :)
 
Det håller inte i längden utan rensning men det gör det lättare att hålla efter. Täckbark finns på säck men jag använder egenproducerat flis som täckning också (kvistar och tunna grenar från när vi tagit ner träd). Efter råd här på Buke köpte jag billigaste kompostkvarnen på Biltema och den duger fint för mig. Det känns jättebra att kunna använda allt från min egen gård och inte köra det till tippen.

Edit: Sedan är inte jag för perfekta hårt hållna rabatter. Jag planerar mina planteringar för minimal skötsel. Kring rosorna använder jag täckbark/flis men har sedan sått i klöver i flisen för att hålla undan ogräs (klövern är lätt att hålla ordning på) plus att klövern agerar kvävefixerare. Jag har också mycket lavendel kring ena rosrabatten för att täcka så mycket som möjligt.
Bara det blir lättare/mer överkomligt är jag nöjd! Just nu hinner jag inte alls hålla efter och då tryter motivationen något också när det ändå inte blir som jag vill.
Den på Biltema ska jag kolla upp :up:
 
Bara det blir lättare/mer överkomligt är jag nöjd! Just nu hinner jag inte alls hålla efter och då tryter motivationen något också när det ändå inte blir som jag vill.
Den på Biltema ska jag kolla upp :up:

Vi är supernöjda med den (särbon har lekt med den nu när han var här, han gillar maskiner mer än vad jag gör :rofl:). Det är klart att det finns de som är bättre men då har de en annan prislapp. För priset gör den absolut det den ska.

Tänk bara på att det är dumt att lägga ut flis från rosor i rabatter... taggarna flisas inte upp :crazy:

Och ja, jag anser som sagt att trädgården ska vara så lättsam som möjligt. Den är min avkoppling. Mitt ställe är gammalt, det passar inte med en stram slottsträdgård utan det ska vara mer lummigt och "ovårdat". Jag blandar gärna in ätbara saker i rabatterna också, inte bara sådant som traditionellt är rabattväxter. Oregano är en utmärkt marktäckare och gör att gräsmattan luktar pizza när man klipper den :angel: :laugh:
 
Var borta några dagar och när vi kom hem hade allting fullkomligt exploderat.
Det har kommit upp massor med backnejlikor bland prästkragarna
IMG_20210626_122728.jpg
 
Råkade gå in på Plantagen idag och såg att de har 30 % på hela utemarknaden denna helgen. ;) Jag ville dock ha petunior i krukor och blev besviken på utbudet i förhållande till priset. Efter denna besvikelse och att deras sortiment kan vara rätt trist så blev det inget köp. :eek: Jag måste vara sjuk...
 
Fint det är :love:
Har du direktsått det? När och på vilken typ av mark isåfall?
Jag har provat hemma men det vill sig inte för mig :(
Jag har direktsått i pallkrage. Med lite blandad jordkvalitet (lite ur en säck, lite överbliven kogödsel, några inneblommor som dött, lite pinnar och kvistar och längst ner löv från i höstas). Allt tog sig inte lika bra, men det kan ha med både min så-teknik, bevattning och otur att göra.
Tror jag sådde i början av maj, men osäker. Skaraborg.

De här fröerna har jag fått genom projektet 1kvmlin. :)
 
Jag har några aningen ynkliga rosor som är skott jag grävt upp från annat ställe.
När jag läser så sägs det att ko- och hästgödsel är bra.

Funkar det med hönsgödsel också? Det är nämligen vad jag har hemma nu.

(min far trädgårdsinstruktören hävdade att rosor ville ha blod och gödslade när vi slaktat. det växte som attan.... Men jag har inget blod att tillgå :D )
 
Visingsö blåärt (spritärt), kulturarv. Kan man äta dem som sockerärter med skidan eller ska man sprita och koka dem lite? Jag tycker ärter är en djungel. 😄 Jag gillar riktigt söta färska ärter som man ofta kan äta som de är eller lätt kokta, alternativt sockerärter.
IMG_20210626_211359_686.jpg

En liten 🐶 kom också med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
346
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
751
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp