Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Välkommen till kolonin!

32461
 
Det ser så välvårdat ut och ändå mycket av allting :). Tar du bort ogräs mellan blommorna eller växer de så här fint av sig själva?

Det är Riddersviks gård i Hässelby villastad/Stockholm.

I början rensar jag, men när blommorna har kommit upp så blir det inget ogräs att tala om. Jag kan dock inte ta åt mig äran för kompositionen för alla blommor i framkant är självsådda.
 
De hade plötsligt fått in klätterpantor hos lokala Tesco och de såg jättefina ut. £3 per styck, så jag råkade komma hem med en vit honeysuckle halliana, en vit passionsblomma "constance elliot" och en clematis "the president". :angel:
Har inte riktig tkoll på var de ska planteras, men när lokalbutiken får in dem får man vara snabb - de misshandlar plantorna så hemskt att de oftast är sålda eller döda på ett par dagar bara!
 
Jag har flyttat de senaste 8 sidornas rosinlägg till en nyskapad rostråd, som också fått till sig inlägg från en tidigare rostråd. Jag önskar att alla rosinlägg hamnar i den tråden eftersom annat dels försvinner i mängden när det blir mycket ros, samt lättare att hitta rosinläggen.

Nya rostråden: https://www.bukefalos.se/threads/rosor-rosor-rosor-stora-rostraden.1482432/

//lizan, moderator

TAck:) där ligger mitt inlägg med sticklings-beskrivning också @AraSlei
 
Jag har flyttat de senaste 8 sidornas rosinlägg till en nyskapad rostråd, som också fått till sig inlägg från en tidigare rostråd. Jag önskar att alla rosinlägg hamnar i den tråden eftersom annat dels försvinner i mängden när det blir mycket ros, samt lättare att hitta rosinläggen.

Nya rostråden: https://www.bukefalos.se/threads/rosor-rosor-rosor-stora-rostraden.1482432/

//lizan, moderator

Med all respekt så förstår jag inte varför?

Jag är helt med på att inlägg som Hyacints som beskriver hur man tar sticklingar hamnar där men generella inlägg om rosor?

Rosor är en del av väldigt mångas trädgårdar och borde oftast få ligga i just trädgårdstråden iaf när det är just allmänt snack vi pratar om annars får vi ha en tomattråd, piontråd, trädtråd osv vilket skulle innebära att diskussionerna dör ut.

Just trädgårdssnack har det ju funnits en årlig tråd för i flera flera år som är oerhört uppskattad ❤ vill ni inte ha kvar den?

Just mitt inlägg handlade om vad jag ska ha för rosor i en liten rabatt i trädgården. För några veckor sedan skrev jag ett liknande inlägg om en annan rabatt (utan rosor) utan att något hände. Egentligen borde den behandlats lika och isf fått en perenntråd...

Om några veckor ska jag ta mig an ytterligare en rabatt med både rosor och perenner, ska den få en egen mixad tråd då?

Som sagt, de allra flesta av inläggen som flyttades var i mina ögon väldigt allmänt hållna och borde bli behandlade som andra inlägg om våra trädgårdsblommor/buskar/träd.

Jag förstår att ni vill bryta ut vissa, mer specifika, frågor men hade önskat att ni inte var lika urskiljningslösa. Det vore oerhört tråkigt om denna tråd, som känns som ett trädgårdskafferep bröts sönder till något annat när jag vet att ni bara vill väl. ❤

Jag vet att @Gunnar har väldigt mycket att göra men hoppas att han skulle kunna ge en liten vägledning om vad som ska gälla för just denna tråd.

Tack

Helena
 
Jag förstår att det här med utbrytning av inlägg till egna trådar ska få forumet att se mer levande ut och locka fler medlemmar men det är ganska trist att det går ut över oss som redan är här. Nu har vi ju en trädgårdstråd, rimligtvis innehåller den också inlägg om rosor.
 
Trädgårdstråden är en supertrevlig tråd, men som @Hyacinth skriver så blir ämnen väldigt lätt slukade i den här typen av trådar.

Fler saker har brutits ut ur den sedan vi började med det, när det bedömts att en egen tråd förtjänas.

Nu tog rosorna upp nästan varje inlägg på flera sidor så det blev dubbelt upp. Det är svårare att hitta rosfrågorna i en mastodonttråd, men det blir också svårt att se/komma in med andra frågor när ett ämne dominerar så.

//lizan, moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 758
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp