Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mangold är ett måste i trädgården! Så är det bara.

Idag och/eller imorgon tänkte jag sätta igång med att plantera hallonbuskar. Köpte två och sedan grävt upp några små som låg vid komposten.
Nu vet jag äntligen vart jag ska sätta hallonen men frågan är hur jag lämpligen gör så att de ska hålla sig där och inte sprida sig vind för våg 🤔

Tänkte lägga ut stockar runt hallonlandet och markduk på sidorna. Får se om det blir ok eller kaos.
 
Jag och mannen firar 10år ihop idag och det firades med mango åt honom och ett besök på Fredriksdal åt mig 😍 sååå mycket fint

Bildbombsvarning!!
20190705_143506.jpg

Ljusrosa okänd blomma
 
Det finns massor av olika sorters vitlök. Åke Truedsson har skrivit om det. Han är inte bara Hr Tomat. Han är Hr Vitlök ockå :D

Har man tur att få dem att blomma så blir det en krona av pyttesmå lökar som man kan använda som utsäde nästa vår.

https://naturochtradgard.se/2017/09/01/15-odlingsvarda-vitlokar/12/
kolla nr 12

Det är jättekul!

Jag odlar nån vanlig sort, en liten kinesisk och en stackars klyfta elefantvitlök jag betalade hutlöst för.
Hoppas få ett gäng nu så jag kan odla och äta nästa år.
 
Jag blir så inihelsikes trött.
Stötte på grannarna när jag var ute med hunden och frågade, för att vara snäll, hur de önskar att utformningen av planket mellan oss blir ny när vi ska bygga trädäck. Vårt däck blir nämligen upphöjt.

Fick till svar att ett trädäck där är som en våldtäkt på dem och att de inte tänker godkänna någonting. Vi kan ju bygga trädäck på andra sidan (norrsidan).

Till saken hör att detta är deras baksida där de inte har något och aldrig är. 🤬🤬

Deras tomt är ca 50cm högre än vår så däcket blir drygt 60cm högre än deras tomt.
 
Jag blir så inihelsikes trött.
Stötte på grannarna när jag var ute med hunden och frågade, för att vara snäll, hur de önskar att utformningen av planket mellan oss blir ny när vi ska bygga trädäck. Vårt däck blir nämligen upphöjt.

Fick till svar att ett trädäck där är som en våldtäkt på dem och att de inte tänker godkänna någonting. Vi kan ju bygga trädäck på andra sidan (norrsidan).

Till saken hör att detta är deras baksida där de inte har något och aldrig är. 🤬🤬

Deras tomt är ca 50cm högre än vår så däcket blir drygt 60cm högre än deras tomt.
Inom 4 meter från tomtgränsen får du bygga hur du vill. 😡 :meh:
 
Inom 4 meter från tomtgränsen får du bygga hur du vill. 😡 :meh:
Vi hade iofs tänkt bygga ut till gränsen men eftersom de inte tänker godkänna något på den sidan oavsett så lär det bli problem.

Hittade en guide från kommunen och trädäck under 50cm får jag bygga ut till tomtgräns utan medgivande. Frågan är var man räknar höjden för tomtgränsen är ju 50cm högre än resten av tomten. Jag kan iofs också fylla upp upp till 50cm utan marklov. På så sätt får vi bygga 99cm mitt nuvarande mark utan att de kan säga något. Så får vi väl ha ett trappsteg ner från huset.

Hade tänkt be dem snällt att gallra i sina bokträd som hänger nästan 10m in på vår tomt men nu är silkesvantarna borta. Kommer begära borttagning annars ta bort eländet på deras bekostad. 🤬
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 758
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp