Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
32693

Efter!
Ska upp en kant i cortenstål, men den är inte tillverkad än. :D och så ska vi försöka trolla bort den fula svarta kabeln också någon gång. (Ej inkopplat bredband).
Det är en vit daglilja längst in, "Gentle Shepherd" och funkia "Gold Standard" längst ut.
 
Jag vill gärna se mer! Ska försöka lägga upp en skiss och lite bilder över vår trädgård också! Vi köpte nyligen en robotgräsklippare som kör i en del av trädgården och jag tycker att det har gett både mig och maken en nytändning i trädgårdsarbetet. Sen har jag varit gravid hela våren så tex ogräsrensning är ganska eftersatt.
Såna investeringar är bra ibland. Det blir övermäktigt annars med barn och djur och allt man har att ta hand om. Bara att klippa gräset och gå med trimmer tar ju en halv dag.
Vi har gjort så att vi låter gräset växa ostört på vissa platser och har hittills fokuserat på rabatter och sånt vid huset. Man måste hitta sätt att begränsa sig. Jag är dålig på det...
 
Det svåra är inte vad man ska bygga väggar av, tycker jag, utan var i trädgården man ska bygga dem. Jag försöker tänka i vyer, sitter på olika platser och tittar och gör ritningar. Men det är svårt när det är så stort.

Jag skulle ta hjälp. Vi har en stor, halvtom baksida med massa gräsmatta.
Jag började med att lägga vattenslang för att få rabatternas kanter och kunna flytta och greja. Den dag jag får ok på att gräva bort all gräsmatta kommer jag ta hjälp av en kompis som är utbildad inom trädgårdsdesign. Hon kollar på det, sen får jag växtförslag och en ritning. Så jävla bra! Då har jag en grund att jobba med, sen kan jag ändra utifrån den.
 
Chili uppdatering

Vampyren har blommor och knoppar men ingen början till frukt än

Jamaican Bell, några blommor men mest knoppar

Erotica, blommor, knoppar och små små embryon till frukter, en av dom som kommer ge mer än dom andra.

Big banans, 2 stora frukter och 1 mindre och kommer nog inte bli mer

Hot lemon, finns från knoppar till frukter i långfinger längd, är nog den jag får mest ifrån tror jag och den jag är mest intresserad av då jag hört mycket gott om den sorten.

Black fangs, knoppar till små frukter och tillhör nog oxå en av dom som kommer ge mer än andra.

Chocolate scotch bonnet, några få blommor och lite mer knoppar, denna är ända jag har 2 av.

Hungarian Black, bara 2 frukter och nu kommit 4 blommor till.

Jocokn (Tror jag den heter), inte ens en liten knopp men gör inget om det inte blir något, har fått plantan och hade aldrig aldrig köp en i närheten av denna styrkan.

Penis, några få blommor och knoppar.

Första året med chili och har ju blivit lite bortglömda (glömt dom ute när det krupit ner till 4-5 grader och fått väldigt lite vatten då och då :o ) så är ändå nöjd än så länge.
 
Har alla redan börjat skörda :cry:??

Nä gud nej. Mina tomater har precis fått antydan till lite frukt. Gurkorna lika så, och squashen (köpeplantor). Min senaste förodling överlevde inte, så egna gurkor har jag precis sått om, likaså med ärtor. De har precis börjat komma upp. Löken är tunn som sytråd.

Så att'eeeee, vi hoppas på en lång, varm höst. :D
 
Såna investeringar är bra ibland. Det blir övermäktigt annars med barn och djur och allt man har att ta hand om. Bara att klippa gräset och gå med trimmer tar ju en halv dag.
Vi har gjort så att vi låter gräset växa ostört på vissa platser och har hittills fokuserat på rabatter och sånt vid huset. Man måste hitta sätt att begränsa sig. Jag är dålig på det...
Ja, när vi flyttade hit tog vi bort ganska mycket rabatter och har sedan fyllt på med sådant som är lättskött. Vi har en del gräsmatta, dels runt huset och dels i fruktträdgården. Jag vill helst ha det ganska kortklippt där med tanke på fästingar. Utanför de områdena är det vildvuxet....
 
Jag har fått en valnöt i en liten kruka av grannen, det är en nöt av deras eget valnötsträd som grott och nu undrar jag hur jag ska ta hand om den på bästa vis. Han sa att jag ska sätta den i en låda och hålla den fuktig, men är det inte risk att den ruttnar då?

Sen vet jag inte alls var jag ska plantera den, även om den är liten nu så kommer den med tiden bli ett väldigt stort träd och även om jag knappast bor kvar här längre då så vill jag ju gärna hitta den ultimata växtplatsen för den. Vad gillar valnötter egentligen? Vi har lerjord.
 
Jag skulle vilja ha en Hybrida, men frågan är då: hur stor spaljé behöver den? De plantor jag sett har ju varit enorma och jag kan liksom inte komma på var jag skulle kunna sätta en så stor ros. Kan jag använda ett staket som spaljé så får den växa åt sidan i stället för uppåt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 757
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp