Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade iofs tänkt bygga ut till gränsen men eftersom de inte tänker godkänna något på den sidan oavsett så lär det bli problem.

Hittade en guide från kommunen och trädäck under 50cm får jag bygga ut till tomtgräns utan medgivande. Frågan är var man räknar höjden för tomtgränsen är ju 50cm högre än resten av tomten. Jag kan iofs också fylla upp upp till 50cm utan marklov. På så sätt får vi bygga 99cm mitt nuvarande mark utan att de kan säga något. Så får vi väl ha ett trappsteg ner från huset.

Hade tänkt be dem snällt att gallra i sina bokträd som hänger nästan 10m in på vår tomt men nu är silkesvantarna borta. Kommer begära borttagning annars ta bort eländet på deras bekostad. 🤬
Helt rätt! Kör hårt!!
 
Verandan just nu!

FullSizeRender 3 by malo301, on Flickr
[
url= ]
48207935667_71cd683d9c_z.jpg
[/url]FullSizeRender 2 by malo301, on Flickr

FullSizeRender by malo301, on Flickr
 
Är det någon som vet om det här är ätbara körsbär/bigarråer?
Vi flyttade hit förra året efter torka. Då fanns inget på trädet. Nu ser vi körsbärsliknande bär. Vågar man äta dem när de mognat?
/hoppfull körsbärsälskare
B5885B5D-3295-4479-8632-F398F737EC3F.jpeg
 
Är det någon som vet om det här är ätbara körsbär/bigarråer?
Vi flyttade hit förra året efter torka. Då fanns inget på trädet. Nu ser vi körsbärsliknande bär. Vågar man äta dem när de mognat?
/hoppfull körsbärsälskareVisa bifogad fil 32641
Ser ut som våra klarbär :up: Jag tycker att de är för sura att äta direkt, men som kräm är det okej (med mycket socker :D).
 
Vad fint du har det! Du ser ut att ha en mer "inramad" gårdsbild än vad vi har, våra stora ekonomibyggnader ligger en bit bort så jag upplever att vår trädgård får lite för flytande gränser.

Tack! Den är inramad som ett U men förskräckligt stor med många funktioner. Vedbacke, virkessåg, parkering av alldeles för stora och många fordon osv. Jättesvårt att rama in och skapa rum, tycker jag. Och dyrt. Rabatterna måste vara stora. Just nu bygger vi nån slags pergola för hängande "säng" och jag hoppas att den ska ta oss en liten bit på vägen. Jag kan lägga upp bilder på hela gården sen. Vore kul att se din och andras med stora ytor. Behöver alla tips jag kan få.
 
Tack! Den är inramad som ett U men förskräckligt stor med många funktioner. Vedbacke, virkessåg, parkering av alldeles för stora och många fordon osv. Jättesvårt att rama in och skapa rum, tycker jag. Och dyrt. Rabatterna måste vara stora. Just nu bygger vi nån slags pergola för hängande "säng" och jag hoppas att den ska ta oss en liten bit på vägen. Jag kan lägga upp bilder på hela gården sen. Vore kul att se din och andras med stora ytor. Behöver alla tips jag kan få.
Med buskar kan man ganska enkelt skapa rum, gärna som små häckar/miniväggar.
 
Tack! Den är inramad som ett U men förskräckligt stor med många funktioner. Vedbacke, virkessåg, parkering av alldeles för stora och många fordon osv. Jättesvårt att rama in och skapa rum, tycker jag. Och dyrt. Rabatterna måste vara stora. Just nu bygger vi nån slags pergola för hängande "säng" och jag hoppas att den ska ta oss en liten bit på vägen. Jag kan lägga upp bilder på hela gården sen. Vore kul att se din och andras med stora ytor. Behöver alla tips jag kan få.
Jag vill gärna se mer! Ska försöka lägga upp en skiss och lite bilder över vår trädgård också! Vi köpte nyligen en robotgräsklippare som kör i en del av trädgården och jag tycker att det har gett både mig och maken en nytändning i trädgårdsarbetet. Sen har jag varit gravid hela våren så tex ogräsrensning är ganska eftersatt.
 
Mina primrosor har otippat satt igång med blommning igen! :love:
Jag har konstant noppat blad för att de inte ska kväva mina petunior som bor i samma låda, och vips blev det tydligen dags att blomma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 757
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp