Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trädgårdstråden är en supertrevlig tråd, men som @Hyacinth skriver så blir ämnen väldigt lätt slukade i den här typen av trådar.

Fler saker har brutits ut ur den sedan vi började med det, när det bedömts att en egen tråd förtjänas.

Nu tog rosorna upp nästan varje inlägg på flera sidor så det blev dubbelt upp. Det är svårare att hitta rosfrågorna i en mastodonttråd, men det blir också svårt att se/komma in med andra frågor när ett ämne dominerar så.

//lizan, moderator

Ok, då kan jag hålla mig undan :up: Jag ser ingen poäng med att tala om eller visa upp allt jag inte orkat med. Det gör mig bara grinfärdig.

Men det är väldigt märkligt att vissa inlägg om rosor får vara kvar i den här tråden samt att det finns många inlägg om rosor i en annan tråd under Hem&Hobby som också får vara kvar i den tråden.
 
Ok, då kan jag hålla mig undan :up: Jag ser ingen poäng med att tala om eller visa upp allt jag inte orkat med. Det gör mig bara grinfärdig.

Men det är väldigt märkligt att vissa inlägg om rosor får vara kvar i den här tråden samt att det finns många inlägg om rosor i en annan tråd under Hem&Hobby som också får vara kvar i den tråden.

Jag gick som jag skrev tillbaka 8 sidor i tråden, nu ligger det säkert rosinlägg ”närmre” slutet eftersom många inlägg blev flyttade. Jag har inte tid att går igenom hela tråden så ja, det kommer finnas kvar rosinlägg i den här tråden.

Jag har heller inte läst alla trådar på H&H, så om det finns inlägg på annat håll som borde dit så är det för att jag inte vet om dem.

//lizan, moderator
 
Jag gick som jag skrev tillbaka 8 sidor i tråden, nu ligger det säkert rosinlägg ”närmre” slutet eftersom många inlägg blev flyttade. Jag har inte tid att går igenom hela tråden så ja, det kommer finnas kvar rosinlägg i den här tråden.

Jag har heller inte läst alla trådar på H&H, så om det finns inlägg på annat håll som borde dit så är det för att jag inte vet om dem.

//lizan, moderator

Det tolkar jag som att @Gunnar inte vill ha en generell trädgårdstråd utan alla växter ska ha sina egna trådar? För att enbart bryta ut rosor är befängt, det finns de som är intresserade av tex klematis, de kanske börjar diskutera dem och poff så är de inläggen borta. Dvs man ska akta sig för att skriva för mycket om en specifik växt för då får inläggen inte vara kvar. Jag är inte jätteintresserad av klematis så en tråd med enbart dem vore för mig inte så lockande. Precis som att en tråd med enbart rosor verkligen inte intresserar alla.
 
Jag gick som jag skrev tillbaka 8 sidor i tråden, nu ligger det säkert rosinlägg ”närmre” slutet eftersom många inlägg blev flyttade. Jag har inte tid att går igenom hela tråden så ja, det kommer finnas kvar rosinlägg i den här tråden.

Jag har heller inte läst alla trådar på H&H, så om det finns inlägg på annat håll som borde dit så är det för att jag inte vet om dem.

//lizan, moderator
Finns ju i perioder väldigt mycket chili, i början av året så gått som uteslutande bara chili (inte konstigt då odlingsåret börjar med chili) och varje år lika dant. Ska chili också få egen tråd då?

Nä tycker det blir hackigt och jobbigt att ha massa olika trådar om trädgård.
 
Trädgårdstråden är en supertrevlig tråd, men som @Hyacinth skriver så blir ämnen väldigt lätt slukade i den här typen av trådar.

Fler saker har brutits ut ur den sedan vi började med det, när det bedömts att en egen tråd förtjänas.

Nu tog rosorna upp nästan varje inlägg på flera sidor så det blev dubbelt upp. Det är svårare att hitta rosfrågorna i en mastodonttråd, men det blir också svårt att se/komma in med andra frågor när ett ämne dominerar så.

//lizan, moderator
Men det är ju ganska naturligt att det blir mycket rosor just nu när de står i full blom. På samma sätt är det mycket tulpaner på våren osv
 
Men det är ju ganska naturligt att det blir mycket rosor just nu när de står i full blom. På samma sätt är det mycket tulpaner på våren osv

Jamen exakt! Det är ju lite av poängen med trädgård och trädgårdsintresse, att det går i återkommande cykler och att vissa ämnen är mer aktuella vissa tider på året. På Facebook finns det flera generella trädgårdsgrupper som jag är med i och så finns det en specifik grupp för rosor och en för dahlior (säkert för chili och annat också).

Men det är ju tveklöst de blandade trädgårdsgrupperna som är roligast och det är definitivt de som är mest levande och intressanta att följa för "vanliga" trädgårdsintresserade. De andra specialgrupperna flimrar förbi någon gång men det är ju ingen i trädgårdsgrupperna som plötsligt skulle börja bannlysa att "nu la du in en bild på rosor, nu måste du gå till rosgruppen och lägga in den där i stället".
 
Vädret består av olika kombinationer av blåsigt, kallt och regnigt. Det kväver all min odlarlust.

Regn! :love: Nu när jag har återfått fungerande hängrännor och stuprör på hela huset, så ska jag bunkra regnvatten i stora mängder. Ingenting kan kväva min odlarlust som förra årets torka. Men ok, blåsigt och kallt kunde man kanske skippat.

Jag försökte så lite fröer igår - något sen röd-/gul- och vitbetssådd - på en plätt med ganska mycket sandjord som torkar ut snabbt när det blåser. Det var ingen lätt uppgift att vattna så att det gick ner i marken. Antagligen har fröerna flutit runt ovanpå i en enda röra nu och hamnar hipp som happ. Men strunt samma, bara det blir betor! Massor av betor. :d
 
Regn! :love: Nu när jag har återfått fungerande hängrännor och stuprör på hela huset, så ska jag bunkra regnvatten i stora mängder. Ingenting kan kväva min odlarlust som förra årets torka. Men ok, blåsigt och kallt kunde man kanske skippat.

Jag försökte så lite fröer igår - något sen röd-/gul- och vitbetssådd - på en plätt med ganska mycket sandjord som torkar ut snabbt när det blåser. Det var ingen lätt uppgift att vattna så att det gick ner i marken. Antagligen har fröerna flutit runt ovanpå i en enda röra nu och hamnar hipp som happ. Men strunt samma, bara det blir betor! Massor av betor. :d
Problemet med torkan var betydligt lindrigare runt Göteborg än på andra håll. Jag tyckte det var en toppensommar. Och slapp i stort sett klippa gräset!
 
Hästarnas "bete" för ett år sedan. "Gräsmattan" var ungefär likadan, plus vissnade löv från träden. Tack men nej tack - ge mig gärna blåst och regn och kyla om det är de alternativen jag har... och det är bra motion att klippa gräset. :)

DSC_0843.JPG
 
Hästarnas "bete" för ett år sedan. "Gräsmattan" var ungefär likadan, plus vissnade löv från träden. Tack men nej tack - ge mig gärna blåst och regn och kyla om det är de alternativen jag har... och det är bra motion att klippa gräset. :)

Visa bifogad fil 32525
Jo, jag vet. Jag vet också vad regn är bra för. För min personliga del var förra året att föredra. Men det är liksom en annan sak.

Nu har jag just cyklat några km i ösregn, 13 grader och 20 m/s. Det är inget vidare.
 
jag förstår inte vitsen med utbrytningen av rosorna,trädgården växer ju i säsonger,typ inget på vintern,sen kommer alla frökataloger,ska vi då ha en frökatalogtråd?
Sen plantering av vissa fröer,ska vi då ha fröplanteringstråd?
And so on!!
 
Jag har en jävla massa mangold. Den växer som ogräs! Jag funderar på att låta den gå i blom och hoppas den frösår sig. Måste även bygga spaljé till sablans multiflorarosor.
 
Jag har en jävla massa mangold. Den växer som ogräs! Jag funderar på att låta den gå i blom och hoppas den frösår sig. Måste även bygga spaljé till sablans multiflorarosor.
Amatör! Mangold blir alltid massor :D

Tack och lov är den användbar till nästan allt. Inkl paj :d Plus att det år utmärkt att förvälla och frysa.
Jag har provat flera sorter men fastnat för white Silver pga den breda goda stjälken. Har inte riktigt hittat användning för de röda och gula.
 
Amatör! Mangold blir alltid massor :D

Tack och lov är den användbar till nästan allt. Inkl paj :d Plus att det år utmärkt att förvälla och frysa.
Jag har provat flera sorter men fastnat för white Silver pga den breda goda stjälken. Har inte riktigt hittat användning för de röda och gula.
Jag tycker mangold är så fin men har aldrig vågat så då jag inte vet vad jag ska ha det till. Har aldrig ens smakat mangold 🙈
 
Jag tycker mangold är så fin men har aldrig vågat så då jag inte vet vad jag ska ha det till. Har aldrig ens smakat mangold 🙈
Testa nästa år!

Jag använder den till allt jag har spenat till. Plus att den är god att bara koka och röra ihop med lite örtkryddor och creme fraiche.

Den är mild i smaken och funkar till både fisk och kött. En del säger att den är lite nötig i smaken?
Jag gör en enkel paj med förvälld mangold och feta och toppar den med pumpafrön. Tror det borde bli gott att ersätta fetan med ädelost också? White Silvers stjälkar sägs kunna användas ungefär som sparris. Jag tycker att sparris är sparris och mangold är mangold. Men visst - bara kokt och serverad med smör är :d :d :d

Hos mig är den given i alla grönsaks- och köttsoppor.

En sommar utan mangold och squash är ingen sommar!

Just nu har jag en laxbit i ugnen och kokar ett par färskpotatisar. När potatisen är halvkokt lägger jag i skuren mangold och serverar sen potatisen och mangolden med lite creme fraiche som röra till laxen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 758
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp