Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla paprikor och chili inomhus kryllar av löss 😭

Såpa, ta ut dem så de får lite vind på sig och se till att plantorna får optimala förutsättningar, dvs bra med näring och aldrig bli uttorkade. Jag har också problem med löss (pga inköp från en handelsträdgård :meh:) och har märkt att ovanstående gör det hela lite bättre. Chili och paprika tål ju att bli duschade med vatten och det hjälper ju.
 
Det regnar idag! :banana::banana::banana:
Visserligen kom det lite skurar igår och jag hade behövt plantera massor, gå med röjsågen och gräsklippare och visst kan jag plantera i regnet men det är rätt skönt att ligga i sängen, vicka på tårna och lyssna till regnet. :D

Ska nog smyga ut i bara gummistövlarna och släpp ut hönsen så får de bestämma själva hur de ska göra, leta mask i regnet eller sitta inne och titta ut. :laugh:
 
Jag var bortrest i fyra dagar och det var uppenbarligen en bra strategi för både trädgården och kolonilotten. Akebian hade växt med en halvmeter, sallaten hade grott(!), basilikan har växt så den knakar, etc. På lotten fanns det massor av jordgubbar, kålen hade växt till dubbel storlek. Jag tror minsann att min sambo som har pysslat om allt under tiden har gröna fingrar!

Planen för den här veckan var att klippa med häcken och ge några av avenböckerna lite bättre stödpinnar. Men jag har en elak låsning i skulderbladet och jag tror inte den kommer bli bättre av att jag står med händerna och häcksaxen över huvudet. Funderar istället på att kompletteringsså lite mer rödbetoroch rädisor. Kanske även lite mer sallat nu när det ändå ska vara aprilväder?
 
Nu känns det lite bättre! :D Mina pyrer har gott om knoppar och soctch bonnet funderar på att slå ut, så kanske är jag inte sååå långt efter ändå. Det ska bli fint framåt slutet på veckan så då hoppas jag att de sätter lite fart.
Otroligt vackra plantor är de oavsett.
Mina ember explosion är dock så långt efter att jag vette sjutton om det blir något av dem. dem plockade jag upp på plantbytardagen.
Nu har jag fått en blomma på vampyren (överst) och bonus bild på Black fangs (nedre)
IMG_20190702_121524.jpg
 
Det enda jag köpte enligt plan var 2 Blåbärstry av olika sorter.. Och en Campfire-ros till min stora kruka.
Det blev en Mozart som mannen valde ut (jag sa inte emot 😆 ), en Mme. Boll som jag högg tag i sista sekunden. Sen åkte vi visst förbi Blomsterlandet också och skulle ha en Peace. De var slut. Så var tvungen att köpa en Nostalgie i stället..

Kommer med bilder senare 👍
 
Mina pallkragar svämmar över! Sådde i mitten av maj, sen opererades jag och har med nöd och näppe kunnat vattna. Dock inte orkat gallra så det är tokfullt. :o Jag måste börja skörda småttingar nu innan det är kört. :p

Rabarbern som jag räddade från en tynande tillvaro har fullkomligt exploderat av trivsel. Har skördat massor men den fortsätter bara växa, bladen är nästan en meter långa!

F7E7F737-5026-4A85-B0DA-D6EC7F36514E.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 758
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp