Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rådjur är å andra sidan väldigt goda på tallriken... men jag fattar dilemmat, jag vill också odla åt mig själv och inte åt hönsen/skatorna/sniglarna/valfritt annat väsen.

@Philosophia är det omöjligt att spärra med rådjursnät/Allox? Jag har det överallt där jag måste hålla huliganhönsen borta (dvs från allt ätligt) och är väldigt nöjd med resultatet, det hade ju såklart varit skönare att slippa men det är hyggligt lätt att sätta upp och syns inte så att det stör för mycket. Men det får ju inte vara hur stora ytor som helst förstås.
Här är de mer sparsmakade men hade börjat noppa topparna av mina ärtor. :rage:

Löstes genom att lösa upp lite blodmjäl i vatten och dränka ett par tygremsor i det. Efter att jag hände två rejäla remsor på ärtstöden har de fått vara ifred.
 
228F4C5F-1B19-4922-BA35-A75F9AC10A6B.jpeg

Den här är jag så himla glad över😍
 
Och så den här lilla! Climbing Iceberg, planterades förra året. Luktar så gott, men tyvärr svagt.
Väldigt gles dock?
32073
 
Trädgården är härlig på våren och försommaren men nu händer det inte mycket. Får lite spontant kli i fingrarna. Måste fixa, måste göra fint... Har lite svårt att hantera alla saker jag vill göra i livet! Just nu dessutom allergin Allan från gräset och jag tror medicinen gör mig trött, testar utan medicin idag. Har varit tröttare än tröttast sista dagarna. :down:

Det hade varit så härligt idag att orka få med mig gödsel hem så jag kan flytta några funkior och en alunrot. Planterade dem i en jättestor kornell där jag tänkte göra en fin gång genom skogen och ha en sittplats inne i kornellen. Nu har alla grenar vält ner och jordslagit sig så man kan inte gå in där längre men plantorna ska jag väl lyckas få ut. De har märkligt nog blivit rätt fina trots noll omvårdnad.

Och nu fick jag ett supersug att göra den där rosportalen jag velat ha sedan dag ett. Med en härlig honungsros, och sen en klippt gång ner genom slänten till vägen, förbi torparliljorna... Kanske en till portal nere vid vägen... :love: Nåja. Tids nog.
 
Verkar som att jag kommer gå bet på en del tomater. De har stått i växthuset ett par dagar nu, tre har börjat blomma, men inte en tillstymmelse till något bi eller en humla där inne. Ska plantera en ros utanför växthusdörren idag, hoppas att det lockar lite.
 
Verkar som att jag kommer gå bet på en del tomater. De har stått i växthuset ett par dagar nu, tre har börjat blomma, men inte en tillstymmelse till något bi eller en humla där inne. Ska plantera en ros utanför växthusdörren idag, hoppas att det lockar lite.
Så länge det är öppet in dit så är det inga som helst problem. Du ser ju inte vad som händer hela dygnet
 
Verkar som att jag kommer gå bet på en del tomater. De har stått i växthuset ett par dagar nu, tre har börjat blomma, men inte en tillstymmelse till något bi eller en humla där inne. Ska plantera en ros utanför växthusdörren idag, hoppas att det lockar lite.
Om du är oroad för pollineringen går det utmärkt att ta en pensel och visp runt lite i blommorna. Men det är många kryp som utför pollinering förutom bisläktet, blomflugor och andra flygfän tom myror som vandrar runt.
 
Så länge det är öppet in dit så är det inga som helst problem. Du ser ju inte vad som händer hela dygnet

Om du är oroad för pollineringen går det utmärkt att ta en pensel och visp runt lite i blommorna. Men det är många kryp som utför pollinering förutom bisläktet, blomflugor och andra flygfän tom myror som vandrar runt.

Fast jag ser ju om det blivit pollinerat eller ej. Vissa blommor har börjat falla av, opollinerade. Pensel och dylikt har jag koll på. Men det är 24 plantor totalt, varav bara ett par stycken börjat blomma, så jag kommer givetvis inte gå tom på tomater. Det var bara en reflektion. :)
 
Tror ni jag kan lyckas ta med mig en stickling eller några rotskott från farmors fina ros den här gången?
7-8 timmar i bil, en vecka hos moster, 12 timmar båt, en natt hos mamma och sen 4 timmar till i bil...
Vill så gärna.


Förra gången, för tio år sen, överlevde plantdelen jag grävde upp ända hem till balkongen, men där dog den sen.
 
Det funkar ALLTID att skriva här, och så blir saker gjorda! Var på stan och kommer hem till sovande barn och man. Utmärkt tid att rensa rabatt på. :) Fick rensat lite kring rosorna och klematisen. Samt vattnat, och vattnade även funkiorna så de kan vara extra glada inför en flytt. För nu har jag vattnat och då måste de ju flytta. :idea:

Såhär ser de ut, rätt fina ändå för att stå ihoptryckta i en buske med massor av ogräs!
32108
 
visste inte riktigt om jag skulle lägga frågan här men det är ju trädgårdsrelaterat iaf

Jag vill bygga en (liten) pergola på min tomt, jag hittade en ritning som kändes rimlig och i den så använder man stolpspjut, min far menar att det inte kommer räcka utan att jag behöver plint vilket känns otroligt overkill, den kommer stå direkt på marken (alltså inget golvtrall eller nåt) men jag kommer såklart försöka ha en massa växter på den. Har jättemycket stora stenar här så gissar att det säkert inte är lätt att sätta spjut men det blir ju inte lättare att gräva ner plint direkt....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp