Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Austinrosorna har ofta stora blommor, remonterar och doftar men oftast så doftar blommor mest i gryning eller skymning, doften är flyktig när det blir varmare och torrare.

Jag älskar blomdoft, liljekonvaljer, schersmin, rosor och kaprifol för att nämna några. :love: Tyvärr vill inte liljekonvaljerna växa hos mig men det andra njuter jag av för fullt nu. Jag planterade en schersmin utanför sovrumsfönstret efter vi flyttat hit, förhållandet är sedan länge över men blomdoften njuter jag av varje sommar. :D
Jag googlade på Austin rosor och klickade på den första sidan: https://floralinnea.se/rosor/engelska-austin-rosor.html
Och vad ser jag inte allra först om inte just en bild på den ros jag tog bild på tidigare i tråden :rofl::laugh:

Åh liljekonvalj doften älskar jag också! :love: Det finns en kaprifol på gården, men den är en liten bit från där vi brukar sitta så man känner oftast inte en pust från den där. Typiskt :p Vi har rosor nära där som doftar gott men de sprider liksom inte sin doft. Syrén älskar jag också :love::love: Men den blommar för tidigt för mig, jag är aldrig på plats nu för tiden när de som finns blommar :cry: (Dock finns det såna små buskar i stan, får njuta av dem där istället.)
Schersmin känns lite ... tråkig :o (Jag älskar dock vita rosor, det är min favorit färg på dem 😅)
 
Äntligen ska jag bidra till "våra" fina blombilder,tyvärr är jag en usel fotograf men det får ni ta.
Mina rosor är på G
20190625_160916_Film4.jpg
 
Googlade och fann detta:

(Om det stämmer? Inlägget var från 2007)
Kärt barn har många namn? :idea::D
Det står dock att den har medelstark doft, men jag har upptäckt att det är väldigt svårt att lita på texten när det står hur stark doften är :cautious: Edit: Upptäckte nu att en annan sida kallar doften stark. Haha. :grin:
Rosa är egentligen min sista favorit färg på rosor men den var verkligen sådär fin på blombladen :love::d

Det som gör mig förvirrad om det ska vara samma ros är att Wrams Gunnarstorp beskrivs som remonterande, medan Climbing american beauty ytycks vara engångsblommande.

Hur som helst, ett alternativ är ju förstå allas önskeros, Zéphirine Drouhin, som har rätt stora blommor för att vara en bourbonros.
 
Tips på stor/tät och blommande buske?
Vi har en fantastiskt fin paradisbuske och en gigantisk schersmin, någon som har tips på någon liknande sorts växt?
 
Det som gör mig förvirrad om det ska vara samma ros är att Wrams Gunnarstorp beskrivs som remonterande, medan Climbing american beauty ytycks vara engångsblommande.

Hur som helst, ett alternativ är ju förstå allas önskeros, Zéphirine Drouhin, som har rätt stora blommor för att vara en bourbonros.

Fast jag hittar uppgifter att Cl American Beauty är remonterande. Hursom, det gör att det inte blir en Wrams för min del. Jag vill ha en gammal (om än inte nödvändigtvis pre-1867), remonterande, någorlunda starkt doftande klättrare... och det finns inte för min zon :arghh: Vibert har några men det är ju sådana där känsliga typer. Jag har inget emot New Dawn men det är ju roligt med något ovanligare också.

Jag får nog tumma på remonterande... då kan det bli en Russeliana. Har dock ingen aning om den färgen går med Zéphirine Drouhin :cautious: #dagensi-landsproblem

Edit: Alternativt en Geschwinds Nordlansrose eller Madame Sancy de Parabere...
 
Senast ändrad:
Jag kom hem med min klätterhydrangea idag! <3
Första dagen jag är ledig samtidigt som det är sol på fleeeera veckor dessutom,så jag sitter ute i solen, dricker vin och uppdaterar. Det är rätt fantastiskt! Jag har verkligen saknat att ha en vettig uteplats, och allt börjar blomma nu.
 
Förra året slängde jag massor i komposten. Det gör lite ont i hjärtat fortfarande.....

Betyder inte det att du har elva miljarder i komposten nu? :rofl:

Edit: Blir det några över tar jag gärna några, det vore kul att testa om de funkar hos särbon (och jag är snål med mina egna, jag råkade gräva bort några av misstag :o).
 
Fördel med regn och kallt:
(1) Jag behövde inte gå till kolonilotten och vattna idag,
(2) Jag kunde igår så sallat och hoppas att det tar sig den här gången (även om det börjar bli dyr sallat med tanke på alla fröer jag har hivat i pallkragen utan resultat).

En dålig sak som jag upptäckte igår var att rådjursstekarna hade mumsat i sig alla mina späda blad av mangold, nästan alla rödbetsblad, toppen av ett par jordgubbsplantor, några vallmoknoppar och ett helt gäng med ringblommor. De äter verkligen helt urskiljningslöst.
 
Fördel med regn och kallt:
(1) Jag behövde inte gå till kolonilotten och vattna idag,
(2) Jag kunde igår så sallat och hoppas att det tar sig den här gången (även om det börjar bli dyr sallat med tanke på alla fröer jag har hivat i pallkragen utan resultat).

En dålig sak som jag upptäckte igår var att rådjursstekarna hade mumsat i sig alla mina späda blad av mangold, nästan alla rödbetsblad, toppen av ett par jordgubbsplantor, några vallmoknoppar och ett helt gäng med ringblommor. De äter verkligen helt urskiljningslöst.

Det skjuts för lite :cautious: Jag absolut HATAR rådjur, de ska hålla sig i skogen!
 
Rådjur är å andra sidan väldigt goda på tallriken... men jag fattar dilemmat, jag vill också odla åt mig själv och inte åt hönsen/skatorna/sniglarna/valfritt annat väsen.

@Philosophia är det omöjligt att spärra med rådjursnät/Allox? Jag har det överallt där jag måste hålla huliganhönsen borta (dvs från allt ätligt) och är väldigt nöjd med resultatet, det hade ju såklart varit skönare att slippa men det är hyggligt lätt att sätta upp och syns inte så att det stör för mycket. Men det får ju inte vara hur stora ytor som helst förstås.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 882
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp