visste inte riktigt om jag skulle lägga frågan här men det är ju trädgårdsrelaterat iaf
Jag vill bygga en (liten) pergola på min tomt, jag hittade en ritning som kändes rimlig och i den så använder man stolpspjut, min far menar att det inte kommer räcka utan att jag behöver plint vilket känns otroligt overkill, den kommer stå direkt på marken (alltså inget golvtrall eller nåt) men jag kommer såklart försöka ha en massa växter på den. Har jättemycket stora stenar här så gissar att det säkert inte är lätt att sätta spjut men det blir ju inte lättare att gräva ner plint direkt....
Min spaljé står på stolpspjut och min särbo är jäkligt kinkig med hållbarheten och det är han som har byggt den. Dock är det klart värt att gjuta fast dem, då klarar de blåst bättre. Är det vansinnigt med sten går det att kapa spjuten lite (vilket vi fick göra, min gård står på krossmassa blandat med morän... ) men då måste man definitivt gjuta. Stolpen längst till höger är utan stolpspjut men den är betydligt grövre än de andra och gammal, dvs impregnerad med ordentligt gift så vi räknar med att den håller ett tag