Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
visste inte riktigt om jag skulle lägga frågan här men det är ju trädgårdsrelaterat iaf

Jag vill bygga en (liten) pergola på min tomt, jag hittade en ritning som kändes rimlig och i den så använder man stolpspjut, min far menar att det inte kommer räcka utan att jag behöver plint vilket känns otroligt overkill, den kommer stå direkt på marken (alltså inget golvtrall eller nåt) men jag kommer såklart försöka ha en massa växter på den. Har jättemycket stora stenar här så gissar att det säkert inte är lätt att sätta spjut men det blir ju inte lättare att gräva ner plint direkt....

Min spaljé står på stolpspjut och min särbo är jäkligt kinkig med hållbarheten och det är han som har byggt den. Dock är det klart värt att gjuta fast dem, då klarar de blåst bättre. Är det vansinnigt med sten går det att kapa spjuten lite (vilket vi fick göra, min gård står på krossmassa blandat med morän... :cautious:) men då måste man definitivt gjuta. Stolpen längst till höger är utan stolpspjut men den är betydligt grövre än de andra och gammal, dvs impregnerad med ordentligt gift så vi räknar med att den håller ett tag :D

14063667_289931964716556_797103783_n.jpg
 
Nu har jag omplanterat 40 små sparrisplantor, och är kanske halvvägs? 17 tappra kämpar blev det från fjolårets som återuppstod från Dödsriket. Men då hade jag ju redan hunnit skaffa en fröpåse till, och... ja. Har någon någonsin hört talas om någon som haft för mycket sparris? Nej just det. :idea:

Annars börjar det kunna skördas en del, årets första gurkor från växthuset, den första potatisen och de åh så delikata sockerärtorna Märta och Lokförare Bergfälts JÄTTEÄRT. :love: Fick också en leverans fröer från Impectas rea så chansar på att slänga ner några vit- och gulbetor med de röda och randiga och hoppas att de hinner utvecklas. Och så har jag en hel del sättpotatis kvar som måste ner någonstans. Kan vara trevligt med primörer framåt hösten där också ju!
 
visste inte riktigt om jag skulle lägga frågan här men det är ju trädgårdsrelaterat iaf

Jag vill bygga en (liten) pergola på min tomt, jag hittade en ritning som kändes rimlig och i den så använder man stolpspjut, min far menar att det inte kommer räcka utan att jag behöver plint vilket känns otroligt overkill, den kommer stå direkt på marken (alltså inget golvtrall eller nåt) men jag kommer såklart försöka ha en massa växter på den. Har jättemycket stora stenar här så gissar att det säkert inte är lätt att sätta spjut men det blir ju inte lättare att gräva ner plint direkt....

Vi byggde en mindre pergola i vår förra trädgård och använde stolpspjut, nu stod den hyfsat skyddat i trädgården men den hade nog kunnat stå mer oskyddat än så utan problem.
Pergola.jpg
 
*suck* Det är rosdagar på Fredriksdal kommande helg. Mitt Spara säger "Lillgrådis, du lägger för fan en förmögenhet på att byta tak just nu, håll dig nu långt borta från detta högriskevenemang och sitt hemma och ät barkbröd tills alla fakturor är betalda". Men mitt Slösa säger något helt annat. Och jag är rätt säker på vem som vinner. :crazy:

(Zéphirine Drouhin, snart ska vi träffas du och jag. Du ska få bo nära mitt växthus. Du kommer att tycka om det. Jag kommer också att tycka om det. Kanske får du en kompis som heter Maidens Blush. Eller någon annan kompis som vill följa med mig hem. *Håll käften, dumma Spara! Gå och ät barkbröd eller något. Bankerna ska faktiskt också leva och få låna ut pengar.*)

För övrigt har jag utvecklat ett nytt beroende av att gå runt och deadheada rosor. Med en fantastiskt rolig och söt liten sekatör. Tack för det @Du-vet-vem. :D
 
Nu har jag omplanterat 40 små sparrisplantor, och är kanske halvvägs? 17 tappra kämpar blev det från fjolårets som återuppstod från Dödsriket. Men då hade jag ju redan hunnit skaffa en fröpåse till, och... ja. Har någon någonsin hört talas om någon som haft för mycket sparris? Nej just det. :idea:

Annars börjar det kunna skördas en del, årets första gurkor från växthuset, den första potatisen och de åh så delikata sockerärtorna Märta och Lokförare Bergfälts JÄTTEÄRT. :love: Fick också en leverans fröer från Impectas rea så chansar på att slänga ner några vit- och gulbetor med de röda och randiga och hoppas att de hinner utvecklas. Och så har jag en hel del sättpotatis kvar som måste ner någonstans. Kan vara trevligt med primörer framåt hösten där också ju!
Mina sparris, sådda i år, står kvar i en pytteliten kruka, alldeles för många, dom ser inte pigga ut alls. Ser liv i någon. Detta innebär att dom kanske kan överleva? Mvh sådde en hel påse och har fortfarande inte byggt min köksträdgård.

Började ett annat projekt istället. Ny rabatt vid bron! Ska bli en likadan på andra sidan bron, Kant i Corren. På andra sidan står en honungsros som kanske kan få sällskap av några funkior.

På denna sida blir det funkior i framkant, lite allium i mitten och funderar på en vit daglilja längst in. Var inne på trenbladsspira först, men en av mina plantskolechefer tyckte att jag behövde något mindre skirt. Har ni andra någon idé? (Den fantastiskt fula sladden ska sambon försöka följa)

32143
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp