Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
E16CCF8A-F3C0-482D-AD4A-836DD9DEE630.jpeg
 
*suck* Det är rosdagar på Fredriksdal kommande helg. Mitt Spara säger "Lillgrådis, du lägger för fan en förmögenhet på att byta tak just nu, håll dig nu långt borta från detta högriskevenemang och sitt hemma och ät barkbröd tills alla fakturor är betalda". Men mitt Slösa säger något helt annat. Och jag är rätt säker på vem som vinner. :crazy:

(Zéphirine Drouhin, snart ska vi träffas du och jag. Du ska få bo nära mitt växthus. Du kommer att tycka om det. Jag kommer också att tycka om det. Kanske får du en kompis som heter Maidens Blush. Eller någon annan kompis som vill följa med mig hem. *Håll käften, dumma Spara! Gå och ät barkbröd eller något. Bankerna ska faktiskt också leva och få låna ut pengar.*)

För övrigt har jag utvecklat ett nytt beroende av att gå runt och deadheada rosor. Med en fantastiskt rolig och söt liten sekatör. Tack för det @Du-vet-vem. :D

Jag kan också rekommendera Honorine de Brabant, Glendora samt Richardii Sancta. Den sistnämnda är inte vacker eller spektakulär men de har gjort DNA-analys på den... det är SAMMA ros de funnit i en grav i Egypten från 100-talet eKr O_o den kallas också för "Mumierosen" och kan mycket väl vara äldre än så... Jag ska hitta någon plats på gården för den. Jag behöver en Geschwinds Nordlandrose, den ska få klättra bredvid Zéphirine Drouhin för jag tror de blir bra bredvid varandra. Jag har strukit Madame Sancy de Parabere vid armeringsnätet, den kommer nog inte att växa kraftigt nog för min zon... Sedan villhöver jag en Celsiana och en Variegata...

Min ekonomi skiter jag fullständigt i, det är ju ROSOR! :D
 
Jag har, hör och häpna, numera TRE rosor!

Ilse Krohn Superior fick flytta in för ett par veckor sedan och har en plats i rabatten bredvid vår trapp.
I förrgår tog jag ett varv till en handelsträdgård jag inte varit på tidigare. Vad hittar jag där, om inte i tråden så ofta omnämnda Ghislaine de Féligonde? Den fick givetvis följa med hem, under stark influens från Buke, tillsammans med en fantastisk Chandos Beauty som doftade otroligt intensivt. Som att stoppa näsan i en parfymflaska.
 
Bildspam. :D

65720487_10155910072916741_3206354499924918272_o.jpg


Ros 'Chandos Beauty'.

65371114_10155910073011741_2145640570159104000_o.jpg


'Chandos Beauty' vid växthusgaveln.

65492367_10155910077366741_6688018800115187712_o.jpg


Ros 'Ghislaine de Féligonde'

65633008_10155910072871741_7001969884271738880_o.jpg


Fantastiskt att börja varje dag med att få gå och öppna växthuset. :love:
I år blev det provisorisk inredning med pallkragar, för att hinna få ut allt innan sommaren tog slut. :cautious: Lär säkert stå kvar även nästa sommar, tänker att mer platsbyggd inredning får komma på plats när jag vet mer hur jag vill ha det. Breda kragar med en mittengång, eller tre smalare längder så att man får två gångar? Vad föredrar ni med växthus?
 
Jag känner ett behov av en Celeste också... Redoute kallade den Aurore Poniatowska efter en av sina duktigaste elever. Hon var adlig, från en mindre gren av den polska kungliga familjen Poniatowski... som var involverade i Napoleon-krigen och precis som Napoleon red arabhästar.
 
Bildspam. :D

65720487_10155910072916741_3206354499924918272_o.jpg


Ros 'Chandos Beauty'.

65371114_10155910073011741_2145640570159104000_o.jpg


'Chandos Beauty' vid växthusgaveln.

65492367_10155910077366741_6688018800115187712_o.jpg


Ros 'Ghislaine de Féligonde'

65633008_10155910072871741_7001969884271738880_o.jpg


Fantastiskt att börja varje dag med att få gå och öppna växthuset. :love:
I år blev det provisorisk inredning med pallkragar, för att hinna få ut allt innan sommaren tog slut. :cautious: Lär säkert stå kvar även nästa sommar, tänker att mer platsbyggd inredning får komma på plats när jag vet mer hur jag vill ha det. Breda kragar med en mittengång, eller tre smalare längder så att man får två gångar? Vad föredrar ni med växthus?

Jag har inget växthus (ännu) men skulle nog föredra en bredare mittengång. Det är iaf så jag planerar att ha det :)
 
Jag kan också rekommendera Honorine de Brabant, Glendora samt Richardii Sancta. Den sistnämnda är inte vacker eller spektakulär men de har gjort DNA-analys på den... det är SAMMA ros de funnit i en grav i Egypten från 100-talet eKr O_o den kallas också för "Mumierosen" och kan mycket väl vara äldre än så... Jag ska hitta någon plats på gården för den. Jag behöver en Geschwinds Nordlandrose, den ska få klättra bredvid Zéphirine Drouhin för jag tror de blir bra bredvid varandra. Jag har strukit Madame Sancy de Parabere vid armeringsnätet, den kommer nog inte att växa kraftigt nog för min zon... Sedan villhöver jag en Celsiana och en Variegata...

Min ekonomi skiter jag fullständigt i, det är ju ROSOR! :D

giphy.gif



(häromdagen gick jag igenom alla Flora Linnea-sidorna med rosor. Av barmhärtighetsskäl avstår jag från villhöverlistan som uppstod respektive förstärktes då. Men det är en lång lista. :nailbiting: )
 
I år blev det provisorisk inredning med pallkragar, för att hinna få ut allt innan sommaren tog slut. :cautious: Lär säkert stå kvar även nästa sommar, tänker att mer platsbyggd inredning får komma på plats när jag vet mer hur jag vill ha det. Breda kragar med en mittengång, eller tre smalare längder så att man får två gångar? Vad föredrar ni med växthus?

Beror på exakt hur breda odlingsbäddarna blir, men så länge man bara kommer åt dem tillräckligt så röstar jag också på en mittengång. Annars slukar det antingen för mycket plats eller så blir gångarna pyttesmala. Det man odlar på sidorna har ju ibland också tendenser att svulsta ut i sidled... Jag kör ännu med krukor men de är arrangerade på båda sidor med en mittengång.
 
Jag har planterat ytterligare en klematis i trädgården. Nu är det bara en sådan kvar. Men sen är det andra växter som också ska ner, bl.a. två till rosor. Men jag var i alla fall duktigt återhållsam idag som bara köpte jord i handelsträdgården, men det var inte långt ifrån att jag köpte en Hybrida. Det som fick mig att avstå var att frågan var jag skulle plantera den saknar svar, plus att jag fortfarande inte har planterat klart det jag redan köpt.
 
Kom på att jag har en TOM, jättestor kruka med. Undrar om man kan ha en ros i den och övervintra den ute. Om man isolerar krukan. Fundera, fundera!! :D 🤣
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 878
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 759
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp