Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*suck* Det är rosdagar på Fredriksdal kommande helg. Mitt Spara säger "Lillgrådis, du lägger för fan en förmögenhet på att byta tak just nu, håll dig nu långt borta från detta högriskevenemang och sitt hemma och ät barkbröd tills alla fakturor är betalda". Men mitt Slösa säger något helt annat. Och jag är rätt säker på vem som vinner.
(Zéphirine Drouhin, snart ska vi träffas du och jag. Du ska få bo nära mitt växthus. Du kommer att tycka om det. Jag kommer också att tycka om det. Kanske får du en kompis som heter Maidens Blush. Eller någon annan kompis som vill följa med mig hem. *Håll käften, dumma Spara! Gå och ät barkbröd eller något. Bankerna ska faktiskt också leva och få låna ut pengar.*)
För övrigt har jag utvecklat ett nytt beroende av att gå runt och deadheada rosor. Med en fantastiskt rolig och söt liten sekatör. Tack för det @Du-vet-vem.
Bildspam.
Ros 'Chandos Beauty'.
'Chandos Beauty' vid växthusgaveln.
Ros 'Ghislaine de Féligonde'
Fantastiskt att börja varje dag med att få gå och öppna växthuset.
I år blev det provisorisk inredning med pallkragar, för att hinna få ut allt innan sommaren tog slut. Lär säkert stå kvar även nästa sommar, tänker att mer platsbyggd inredning får komma på plats när jag vet mer hur jag vill ha det. Breda kragar med en mittengång, eller tre smalare längder så att man får två gångar? Vad föredrar ni med växthus?
Jag kan också rekommendera Honorine de Brabant, Glendora samt Richardii Sancta. Den sistnämnda är inte vacker eller spektakulär men de har gjort DNA-analys på den... det är SAMMA ros de funnit i en grav i Egypten från 100-talet eKr den kallas också för "Mumierosen" och kan mycket väl vara äldre än så... Jag ska hitta någon plats på gården för den. Jag behöver en Geschwinds Nordlandrose, den ska få klättra bredvid Zéphirine Drouhin för jag tror de blir bra bredvid varandra. Jag har strukit Madame Sancy de Parabere vid armeringsnätet, den kommer nog inte att växa kraftigt nog för min zon... Sedan villhöver jag en Celsiana och en Variegata...
Min ekonomi skiter jag fullständigt i, det är ju ROSOR!
I år blev det provisorisk inredning med pallkragar, för att hinna få ut allt innan sommaren tog slut. Lär säkert stå kvar även nästa sommar, tänker att mer platsbyggd inredning får komma på plats när jag vet mer hur jag vill ha det. Breda kragar med en mittengång, eller tre smalare längder så att man får två gångar? Vad föredrar ni med växthus?
Kan det vara en Leverkusen?Visa bifogad fil 32151
Ja, vad den heter har jag glömt... men den lever!
Kan det vara en Leverkusen?
Kan det vara en Leverkusen?
Fantastiskt vacker! Vad heter den?
Det ser ut som en Alchymist.Fantastiskt vacker! Vad heter den?
HÅller med samma som jag planterat i mina rabatter.Det ser ut som en Alchymist.
Jättefin!Det ser ut som en Alchymist.
Jag har den också. Den har fått åka hela den långa vägen från Riala utanför Norrtälje där den bodde ett tag, till nuvarande bostadsort där den har acklimatiserat sig fint. Nu har den precis börjat blomma. Första blomman slog ut igår.HÅller med samma som jag planterat i mina rabatter.